Airbus, jeden z największych producentów samolotów na świecie, wydał poważne ostrzeżenie, które grozi uziemieniem tysięcy samolotów pasażerskich na całym świecie.
Firma z branży lotniczej ogłosiła w piątek, że odkryła potencjalną lukę w oprogramowaniu na pokładzie Airbusa A320 występującą podczas burz słonecznych, która może utrudniać pilotom sterowanie lub stabilizację samolotu w powietrzu.
Airbus wydał alert Operators Transmission (AOT), globalne ostrzeżenie, w którym wzywa wszystkie linie lotnicze korzystające z pasażerskiego odrzutowca A320 do natychmiastowej aktualizacji oprogramowania i sprzętu, aby lepiej chronić przed zakłóceniami radiacyjnymi.
Według doniesień problem został ujawniony, gdy samolot JetBlue z Cancun Meksyk do Newark, New Jersey nagle 30 października doznał niekontrolowanego spadku wysokości, w tym powodując awaryjne lądowanie samolotu Floryda.
Dochodzenie wykazało, że intensywne promieniowanie słoneczne uszkodziło krytyczne dane w komputerach sterujących lotem, powodując chwilową utratę dokładnych informacji o położeniu samolotu i runięcie w dół.
Intensywne promieniowanie słoneczne w atmosferze ziemskiej jest często spowodowane rozbłyskami słonecznymi lub koronalnymi wyrzutami masy, które bombardują planetę potężnymi wybuchami naładowanych cząstek i energii elektromagnetycznej.
Te zjawiska pogody kosmicznej mogą czasami zakłócać działanie satelitów, GPS, sygnałów radiowych, a w tym przypadku nawet elektroniki we współczesnych samolotach lecących na dużych wysokościach.
A320 stał się niedawno najlepiej sprzedającym się samolotem komercyjnym w historii, przewyższając Boeinga 737. Według Reutersa eksperci branżowi obawiają się, że problem może dotyczyć 6000 odrzutowców.
To przełomowa historia. Więcej szczegółów wkrótce.
Airbus wydał ostrzeżenie o zagrożeniu dla pasażerskiego odrzutowca A320 (na zdjęciu), w którym podczas burz słonecznych mogą wystąpić problemy z elektroniką
Intensywna aktywność słoneczna w ziemskiej atmosferze wynika z rozbłysków słonecznych lub koronalnych wyrzutów masy uderzających w planetę naładowanymi cząsteczkami, które mogą uszkodzić elektronikę (Zdjęcie stockowe)
„Airbus zdaje sobie sprawę, że te zalecenia doprowadzą do zakłóceń w działalności operacyjnej pasażerów i klientów” – twierdzi firma – napisano w piątkowym oświadczeniu.
Rodzina Airbusów A320 obejmuje modele A319, A320 i dłuższe A321, a na całym świecie dostarczono już ponad 12 000 sztuk.
Jest to wąskokadłubowy, dwusilnikowy samolot przeznaczony głównie do lotów na krótkich i średnich dystansach, takich jak Nowy Jork do Los Angeles czy Londyn do Madrytu i jest to samolot, który najczęściej lata na pokład podczas typowych podróży krajowych lub regionalnych.
W zależności od konfiguracji siedzeń linii lotniczej pojedynczy odrzutowiec z rodziny A320 może zabrać na pokład od około 120 do 240 pasażerów, co czyni go głównym narzędziem linii lotniczych, obsługującym codziennie miliony pasażerów.
