Kiedy lojalni widzowie od dawna ITV pokaż The Only Way Is Essex dostrój się, aby go obejrzeć Boże Narodzenie w tym roku wyjątkowe jest to, że zobaczą, jak ich ulubione gwiazdy „wpadają” na siebie na lokalnym jarmarku świątecznym.
Dany Towieciesząc się reputacją programu telewizyjnego typu „reality”, z pewnością będą oczekiwać, że spotkania członków obsady na ekranie będą miały w pewnym stopniu spontaniczny charakter.
Bynajmniej. A powinienem wiedzieć, bo zostałem zaproszony na kręcenie świątecznego odcinka i wykorzystany jako dodatek do programu, który zostanie wyemitowany 8 grudnia.
Jedno mogę powiedzieć na pewno: poza obsadą i emocjami, nie ma ich zbyt wiele „rzeczywistość” zaangażowana w kręcenie „Towiego”..
W zeszłym miesiącu spędziłem dzień na planie – i byłem zdumiony tym, co zobaczyłem…
Wbrew oczekiwaniom wielu widzów obsada nie zebrała się w pobliżu kultowego już miasta Brentwood w Essex, w którym mieszka większość gwiazd i w którym kręcono odcinki, ale na specjalnie zaprojektowanym planie filmowym w Lees Priory, rezydencji Tudorów na obrzeżach Chelmsford.
Zwykle jest to miejsce weselne, którego wynajem kosztuje ponad 15 000 funtów. Klasztor został przekształcony w świąteczne wesołe miasteczko, mimo że jest listopad.
Tutaj w ciągu kilku godzin na potrzeby pokazu wzniesiono fałszywy jarmark bożonarodzeniowy z pięcioma drewnianymi straganami udekorowanymi świecidełkami, lampkami i sztucznym śniegiem.
Kiedy odwiedzam, serwują mini naleśniki, gorącą czekoladę, popcorn i prażone pianki marshmallow. Tyle że, w przeciwieństwie do prawdziwego rynku, wszystko w ofercie jest bezpłatne, a jedynymi klientami są obsada, ekipa i statystowie Towie.
Tymczasem gwiazdy, ubrane po uszy w błyszczące sukienki, z nieskazitelnym makijażem i sprężystymi fryzurami, spędziły godziny na profesjonalnym makijażu na tę okazję i zostały zabrane na plan ze swoich domów, rzut beretem od Brentwood High Street.
Elma Pazar, Courtney Green, Amber Turner, Harry Derbidge i Chloe Meadows na świątecznym planie „Towie”
Livvy i Becks na specjalnie zaprojektowanym planie filmowym Towie w Lees Priory, rezydencji Tudorów na obrzeżach Chelmsford
Roman Hackett i Matilda Draper… gwiazdy spędziły wiele godzin na profesjonalnym makijażu
To dalekie od pierwotnych założeń serialu. Tak popularny, że w 2011 roku zdobył nagrodę Bafta, film „Towie” powstał, aby śledzić życie grupy prawdziwych dwudziestolatków mieszkających w Essex. Było dramatycznie, często chaotycznie i niezwykle zabawnie. Do tego stopnia, że oryginalna obsada, w tym Lauren Goodger, Amy Childs, Mark Wright i James Argent, z dnia na dzień stała się sensacją.
I pomimo krytyki ze strony wielu widzów, że ostatnie sezony inscenizowano tak, aby zmaksymalizować dramaturgię, „Towie” nadal jest jednym z najczęściej oglądanych programów w serwisie streamingowym ITV, z 66 milionami wyświetleń w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Jednak obserwując gwiazdy w akcji, zastanawiam się, czy serial może przetrwać teraz, gdy całkowicie porzucił pozory opartego na rzeczywistości?
Diags (34 l., a właściwie James Bennewith) jest członkiem obsady serialu o najdłuższym stażu i pierwszym, który nakręcił scenę do tego odcinka.
Idzie na plan ze swobodą kogoś, kto robił to setki razy, ramię w ramię ze swoją dziewczyną, Jodie Wells, z którą czasem nie ma czasu na zabawę. Przynajmniej w tej chwili wydaje się, że wszystko wróciło do normy.
Diags pozdrawia po imieniu niemal każdego członka załogi, opowiadając dowcipy reżyserowi, po czym ustawia się przed stoiskami. W scenie, którą zamierzają sfilmować, występują pary Joe Blackman i Junaid Ahmed oraz Roman Hackett z mieszkanką Love Island Matildą Draper.
Przytulają się, rozmawiają, nadrabiają zaległości, a wszystko to poza kamerą, po czym zostają zabrani do mikrofonu. Pracownicy produkcji udzielają im wskazówek: kto gdzie ma stać, jakie tematy poruszyć i jak długo powinna trwać scena.
Chociaż nie ma precyzyjnego scenariusza, prawie każdy ruch jest wyreżyserowany.
Matylda i Roman czekają tuż za mną, poza zasięgiem, aż dostaną wskazówkę.
„Cieszę się, że was tu widzę” – słyszę, jak mówią do grupy, gdy podchodzą, mimo że rozmawiali ze sobą zaledwie chwilę wcześniej.
Cała szóstka kontynuuje udawanie, rozmawiając z entuzjazmem o swoich świątecznych planach – aż reżyser krzyknie: „Stop!”.
„Matylda, czy możemy wrócić i nakręcić ten fragment jeszcze raz? Idź od góry” – mówi.
Filmują tę scenę jeszcze raz. A potem jeszcze raz na szczęście.
Filmowanie tej jednej rozmowy, która zajmie nie więcej niż pięć minut ostatniego, półtorej godziny odcinka, zajmie ponad godzinę.
W międzyczasie pozostali członkowie obsady są częstowani winem różanym i świątecznymi przekąskami, a producenci dają im wiele, wiele wskazówek.
Mimo że jest listopad, plan nękają roje pszczół. Co kilka minut powietrze przeszywa wrzask, gdy kolejny członek obsady trzepocze ze strachu. Sceny są wielokrotnie przerywane i należy je rozpoczynać od nowa.
„Wszyscy wyglądają na zajętych i rozmawiają dalej” – rozkazuje jeden z członków załogi.
Jestem z innymi statystami – kilkoma stałymi uczestnikami programu – i czekam na moje rozkazy. 'Mieszać się! Bądź naturalny! Bawcie się dobrze! – krzyczy w naszym kierunku jeden z reżyserów.
„Stań tam, zwróć twarz nieco bardziej w stronę kamery i porozmawiaj z innymi statystami. Ale nie mów zbyt głośno. Wyraź wyraz twarzy i ruchy rąk.
Kazano mi usiąść przy stole blisko załogi, popijając gorącą czekoladę i rozmawiając z innymi statystami.
„Dziewczyny, siedźcie tutaj, zwróćcie się lekko do kamery i rozmawiajcie ze sobą. Nie mów jednak zbyt głośno, bo musimy usłyszeć obsadę i to, co mówią” – mówi mi inny producent.
Współczesne Towie jest dalekie od pierwotnych założeń serialu, którego założycielką była Lauren Goodger
Sammy Root, Dan Edgar, Diags, Roman Hackett na planie świątecznym
Po zakończeniu tej sceny poproszono mnie o przejście do innego ujęcia przy stoisku z mini naleśnikami.
„Nie idź zbyt szybko” – instruuje mnie producent. 'Dopiero tu dotarłeś. Przyjmujesz to wszystko do wiadomości. Filmujemy ujęcie kilka razy, aż będzie zadowolony.
Pomimo rygorystycznych instrukcji zauważam, że grupy członków obsady organicznie oddzielają się od siebie, najlepsi przyjaciele łączą się w pary, byli partnerzy ostrożnie się unikają, a wrogowie krążą ze świadomością, że w końcu mogą zostać skierowani w to samo ujęcie. Operatorzy kamer przeplatają się między nimi, wyłapując strzępy rozmów i reakcji.
Na przykład Sammy Root i Elma Pazar, których związek zakończył się emocjonalnie w zeszłym sezonie po spotkaniu w Love Island: All Stars, trzymajcie się po przeciwnych stronach dziedzińca. Podsłuchuję, jak Sammy cicho mówi znajomemu, że zaczął spotykać się z kimś nowym – prawdopodobnie wpływową Ellą Burke.
Tymczasem Dan Edgar i Ella Rae Wise, którzy zerwali latem, również zachować ostrożny dystans.
Ale dramat wciąż ma swoje miejsce.
Coś powiedziane sprawia, że Ella zaczyna cicho płakać w kącie, pocieszana przez przyjaciół. Nie trzeba długo czekać, zanim producent to zauważy. Wysięgnik!
– Czy możemy namierzyć ją kamerą? – krzyczy członek zespołu produkcyjnego.
Po kilku sekundach kamerzysta podbiega, aby sfilmować zbliżenie, ledwo zostawiając jej miejsce. Przypomina, że wrażliwość, nawet spontaniczna, tworzy świetne treści.
Po pięciu godzinach zdjęć reżyser w końcu kończy sceny z jarmarku bożonarodzeniowego. Ale praca nie jest skończona.
Obsada zostaje zebrana do wspólnego zdjęcia promocyjnego. Fotograf waha się, próbując je uporządkować.
– Nie wiem, gdzie umieścić połowę ciebie – mamrocze. „Tak wielu z was nienawidzi się nawzajem”.
Tak więc, chociaż Towie nie jest już tak autentyczne jak kiedyś, dramat z pewnością nie wygasł całkowicie.