Kristy Gammon Kristy Gammon i jej mąż na meczu Baltimore Orioles. Oboje mają na sobie pomarańczowe czapki Orioles i uśmiechają się. Za nimi jest boisko do baseballu i część tłumu. Krystyna Gammon

Pani Gammon i jej mąż lubili podróżować do Stanów Zjednoczonych, aby chodzić na mecze Baltimore Orioles

Kristy Gammon co najmniej raz na dwa lata podróżowała z Kanady do Stanów Zjednoczonych, jeżdżąc na narty do Lake Placid w Nowym Jorku i do Baltimore w stanie Maryland na ulubione mecze baseballowe Orioles swojego męża.

Ale te podróże już się skończyły – dodała. W tym roku mieszkanka Nowej Szkocji w drodze do Ontario uniknęła nawet przejazdu przez Stany Zjednoczone, co stanowiło skrót, który w przeciwnym razie oznaczałby 18-godzinną podróż.

Odkąd prezydent Donald Trump objął urząd na początku tego roku, 62-latka powiedziała, że ​​ona i większość jej kanadyjskich przyjaciół zdecydowały się zaprzestać odwiedzania Stanów Zjednoczonych w ramach protestu przeciwko polityce, której się sprzeciwiają, oraz działaniom handlowym podjętym przez Trumpa przeciwko Kanadzie.

„Jest tak wiele rzeczy, które nas przerażają, jeśli chodzi o sposób, w jaki (administracja) zachowuje się na arenie międzynarodowej, wobec własnych obywateli, jak traktuje swoich sojuszników i sąsiadów, tj. Kanadę” – powiedziała pani Gammon.

Pani Gammon i jej przyjaciele wpisują się w trend, który nie wykazuje oznak spowolnienia.

Październik był dziesiątym z rzędu miesiącem spadku liczby osób podróżujących z Kanady do USA. Według danych opublikowanych w tym tygodniu przez kanadyjski urząd statystyczny, podróże lotnicze z Kanady do Stanów Zjednoczonych spadły o prawie 24%, a podróże samochodowe spadły o ponad 30% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.

Według US Travel Association, organizacji non-profit reprezentującej amerykańską branżę turystyczną, w sumie wydatki międzynarodowe w USA spadły o 3,2%, głównie z powodu mniejszej liczby gości z Kanady.

Ponieważ stosunki między obydwoma krajami pozostają lodowate, głównie w odpowiedzi na nowe cła nałożone przez Trumpa, Kanadyjczycy najwyraźniej starają się traktować swoich południowych sąsiadów chłodno.

Według US Travel Association w przeszłości Kanadyjczycy stanowili około jedną czwartą wszystkich gości zagranicznych odwiedzających USA, wydając ponad 20 miliardów dolarów (15,1 miliarda funtów) rocznie.

Zaczęli ograniczać podróże do USA po tym, jak Trump na początku tego roku nałożył szereg ceł na towary z tego kraju, twierdząc, że chce zmniejszyć deficyt handlowy – różnicę między wartością towarów, które Stany Zjednoczone kupują od Kanady, a wartością towarów, które im sprzedają. Trump powiedział także, że Kanada powinna zrobić więcej, aby ograniczyć napływ nielegalnego fentanylu do USA.

Kanada stoi obecnie w obliczu 35% ceł na swoje towary – choć większość z nich jest zwolniona na mocy istniejącej północnoamerykańskiej umowy o wolnym handlu – a także indywidualnych opłat nakładanych na określone gałęzie przemysłu, takie jak produkcja samochodów i stali.

Rozmowy handlowe między obydwoma krajami zostały przerwane w zeszłym miesiącu, gdy Trumpa rozzłościła reklama antytaryfowa w USA, w której pojawił się Ronald Reagan, sponsorowana przez prowincję Ontario.

W międzyczasie rozzłościł Kanadyjczyków licznymi publicznymi komentarzami na temat uczynienia ich kraju „51. stanem”.

Niektóre popularne kierunki turystyczne w USA próbowały przełamać ten trend, próbując zachęcić kanadyjskich turystów do powrotu do USA.

W Kalispell w stanie Montana, gdzie znajduje się Park Narodowy Glacier, urzędnicy oferują „Kanadyjską przepustkę powitalną”, która obejmuje oferty i zniżki w lokalnych firmach dla osób przekraczających granicę.

„Przez ostatnie kilka miesięcy nasze kraje przechodziły przez pewne rzeczy. Ale jedno wiemy: tęsknimy za tobą” – głosi strona internetowa poświęcona przepustce powitalnej.

Według US Travel Association duże wydarzenia zaplanowane na nadchodzące lata w USA mogą pomóc przyciągnąć gości z innych miejsc i zastąpić zaginionych kanadyjskich turystów, w tym Mistrzostwa Świata FIFA 2026 i Letnie Igrzyska Olimpijskie 2028 w Los Angeles.

„Chodź, przytul się!” – Jak kanadyjska reklama turystyczna stała się wirusowa

Mimo to Kanadyjczycy decydują się na podróże bliżej domu, przemysł turystyczny w tym kraju zyskał na popularności. Według krajowej organizacji turystycznej Destination Canada kanadyjski sektor turystyczny zarobił rekordową kwotę 59 miliardów dolarów kanadyjskich od maja do sierpnia 2025 r., co oznacza wzrost o 6% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, głównie z powodu osób decydujących się na podróże krajowe.

Niektóre z osób decydujących się na pozostanie w domu to kanadyjskie ptaki śnieżne, emeryci, którzy podróżują na południe, do stanów takich jak Floryda, aby znaleźć ciepło w zimowych miesiącach. Badanie przeprowadzone przez Kanadyjskie Stowarzyszenie Ubezpieczeń Zdrowotnych w Podróży wykazało, że przedstawiciele pokolenia wyżu demograficznego częściej niż inne grupy wiekowe spędzają czas w domu, przy czym tylko 10% planuje w tym roku wyjazdy do USA, co oznacza spadek o 66% w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Pani Gammon powiedziała, że ​​niektórzy jej przyjaciele zdecydowali się nawet sprzedać swoje zimowe domy na Florydzie ze względu na mroźne stosunki i frustrację związaną z administracją Trumpa.

„Całkowicie zmienili plany dotyczące śnieżnego ptaka” – powiedział na wpół emerytowany lekarz rodzinny. „Czujesz, że następuje zmiana”.

Pani Gammon powiedziała, że ​​nie wie, czy inni będą nadal bojkotować USA przez pozostałe trzy lata administracji Trumpa. Ale chociaż tęskni za wyjazdami do Stanów Zjednoczonych, na razie taki jest jej plan.

„Kto wie, co może się zmienić w ciągu najbliższych trzech lat” – powiedziała pani Gammon. „Ale musiałyby to być dość znaczące zmiany dla nas osobiście, abyśmy zmienili zdanie”.

Source link

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj