Rodzice planuje zakup roweru elektrycznego jako Boże Narodzenie obecni zostali ostrzeżeni, aby upewnić się, że to, co kupują, jest legalne.
We wtorkowym ostrzeżeniu policyjnym zwrócono uwagę zarówno na zbliżające się zmiany w prawnych limitach mocy rowerów elektrycznych, jak i na obecne zagrożenia związane z powszechnymi modyfikacjami rowerów elektrycznych i zachowaniami rowerzystów, które mogą narazić rowerzystów na fizyczne niebezpieczeństwo – a także wysokie kary pieniężne.
OBEJRZYJ WIDEO POWYŻEJ: Policyjne ostrzeżenie dotyczące rowerów elektrycznych dla rodziców z Nowej Południowej Walii.
Poznaj aktualności dzięki aplikacji 7NEWS: Pobierz już dziś
Przed zakupem roweru elektrycznego w prezencie rodzice powinni zapoznać się z szeregiem zasad, aby mieć pewność, że ostatecznie nie zostanie on obciążony karą finansową w wysokości 818 dolarów lub jeszcze wyższą.
„Nie chcemy, aby prezent bożonarodzeniowy stał się ostatecznym zmartwieniem kupującego” – powiedział zastępca komisarza policji stanu Nowa Południowa Walia, David Driver.
„Policja nie chce, aby ktoś popełnił błąd, który może kosztować życie lub spowodować poważne obrażenia”.
Chociaż większa moc może wydawać się bardziej opłacalna, jazda silnikiem do roweru elektrycznego o maksymalnej mocy przekraczającej 500 W w Nowej Południowej Walii jest nielegalna, „nawet jeśli jest ograniczona przez oprogramowanie” – powiedział Driver.
Oczekuje się, że w ciągu kilku miesięcy dopuszczalna moc w watach spadnie jeszcze niżej, do 250 W.
Maksymalna dozwolona moc rowerów elektrycznych w Nowej Południowej Walii została podniesiona do 500 W w 2023 r. w wyniku decyzji poprzedniego rządu.
Nadchodzące posunięcie odwróci tę zmianę regulacyjną i przywróci stan Nowej Południowej Walii do innych krajowych jurysdykcji po ciągłych konsultacjach ze sprzedawcami detalicznymi i społecznością, w tym z osobami, które posiadają już mocniejsze rowery, powiedział minister transportu John Graham.
„Nie ulegaj presji dzieci, rówieśników ani sprzedawców, aby kupili najmocniejszy rower” – powiedział Driver.
Przepisy obowiązujące w Nowej Południowej Walii stanowią, że silnik roweru elektrycznego powinien wyłączyć się, gdy osiągnie prędkość 25 km/h, i wymagają od rowerzysty pedałowania, gdy rower osiągnie prędkość 6 km/h.
Legalne silniki do rowerów elektrycznych powinny pomagać rowerzystom w poruszaniu się pod górę lub pod wiatr, ale nie pozwalać, aby silnik był głównym źródłem napędu. Legalny rower elektryczny nadal będzie umożliwiał jazdę z prędkością większą niż 25 km/h przy samodzielnym pedałowaniu lub podczas zjazdu ze wzniesienia.
„Rodzice muszą zachować czujność i mieć świadomość, jak łatwo można zmodyfikować rower” – powiedział Driver.
„Widzieliśmy zamontowanych więcej zmodyfikowanych motocykli i mocniejszych silników”.
Przepisy i kary dotyczące rowerów elektrycznych w Nowej Południowej Walii
Oprócz problemów z silnikami rowerów elektrycznych rodzice powinni zdawać sobie sprawę z przepisów stanu Nowa Południowa Walia, które regulują zachowanie rowerzystów.
Kierowcy i pasażerowie muszą nosić atestowane, dobrze dopasowane i zapięte kaski.
Po ścieżce mogą poruszać się wyłącznie osoby korzystające z rowerów elektrycznych w wieku poniżej 16 lat – i towarzyszący im rodzice – mogą poruszać się po ścieżce, chyba że istnieją znaki zabraniające jazdy na rowerze.
Pasażerowie poruszający się po chodniku muszą zawsze trzymać się lewej strony i ustępować pieszym na wspólnych ścieżkach.
Policja ostrzega, że nielegalne jest również wysyłanie SMS-ów, wykonywanie rozmów wideo, korzystanie z mediów społecznościowych oraz robienie zdjęć lub nagrywanie filmów podczas jazdy.
„Telefon komórkowy musi być podłączony do zestawu głośnomówiącego lub umieszczony w dostępnym na rynku uchwycie na telefon przymocowanym do roweru” – stwierdziła policja stanu Nowa Południowa Walia.
Powiadomienie dla rodziców następuje później Nowa Południowa Walia rozprawił się ze zmodyfikowanymi rowerami elektrycznymi w A Blitz bezpieczeństwa w zeszłym miesiącu.
Przerobione rowery elektrycznektóre są zwykłymi rowerami wyposażonymi w silniki z akumulatorów litowo-jonowych, mogą mieć konfiguracje typu „zrób to sam”, słabe okablowanie oraz części niskiej jakości lub używane, co czyni je podatnymi na pożary związane z akumulatorem.
Wwożenie przerobionych rowerów do pociągów, tramwajów i autobusów w Nowej Południowej Walii jest nielegalne — każdemu przyłapanemu na tym grozi kara w wysokości od 400 do 1100 dolarów.
Za wszystkie inne wykroczenia związane z rowerem elektrycznym grożą także kary.
Jazda z telefonem komórkowym lub bez odpowiedniego kasku może kosztować 410 dolarów.
Każde inne nielegalne korzystanie z roweru elektrycznego może kosztować sprawcę przestępstwa w wysokości 818 dolarów.
Jazda pod wpływem narkotyków lub alkoholu może również skutkować karą grzywny lub więzienia. Podobnie kary nakłada się za niedbałą lub niebezpieczną jazdę.
„Nasz przekaz dla rodziców jest prosty”
Graham powiedział we wtorek, że rowery elektryczne to świetny prezent dla dzieci, ale tylko wtedy, gdy są bezpieczne.
„Chodzi o to, aby rower, na którym jeździ nastolatek, zachowywał się jak rower, a nie motocykl” – powiedział.
Rząd zobowiązał się do przywrócenia wymogu, aby importowane rowery elektryczne spełniały europejską normę bezpieczeństwa i jakości – konsumenci mogą sprawdzić, czy rowery elektryczne mają naklejkę z EN 15194, aby upewnić się, że posiadają certyfikat zgodności z tą normą.
Graham zachęcał także rodziców, aby szukali rowerów elektrycznych renomowanych marek, posiadających odpowiednie dokumenty bezpieczeństwa, a także takich, które nie były modyfikowane, „chipowane” lub nie miały usuniętych ograniczników prędkości.
Nalega również, aby konsumenci wybierali rower elektryczny o maksymalnej mocy nie większej niż 250 W.
„Nasz przekaz do rodziców jest prosty: sprawdź naklejkę, sprawdź moc i porozmawiaj z dziećmi o tym, jak zachować bezpieczeństwo” – powiedział.