Getty Images Michael Jordan na zdjęciu przed budynkiem sądu federalnego w Charlotte w Północnej Karolinie, 1 grudniaObrazy Getty’ego

Legenda NBA Michael Jordan pozywa Nascar, największą amerykańską firmę zajmującą się sportami motorowymi, zarzucając jej prowadzenie nielegalnego monopolu, który wyrządził szkody finansowe drużynie, której jest częściowo właścicielem.

W poniedziałek siedział w pierwszym rzędzie sali sądowej przez pierwszy dzień procesu pozwu, słuchając pełnych emocji zeznań Denny’ego Hamlina, trzykrotnego mistrza wyścigu Daytona 500 i współwłaściciela zespołu Jordana 23XI Racing.

Jordan i Hamlin wraz z Front Row Motorsports oskarżają Nascar o nielegalne zarobienie setek milionów dolarów poprzez tłumienie możliwości.

Dyrektor generalny Nascar Jim France, który odziedziczył firmę zajmującą się wyścigami samochodów seryjnych od swojego ojca, założyciela Nascar, zaprzecza jakimkolwiek wykroczeniom.

Czego dotyczy pozew?

Jordan’s 23XI i Front Row Motorsports, na którego czele stoi właściciel franczyzy fast foodów Bob Jenkins, złożyły pozew w październiku 2024 r. Procesowi w Charlotte w Karolinie Północnej przewodniczy sędzia Kenneth Bell.

Twierdzą, że Nascar stłumił innowacje i zyski, wymagając od zespołów kierowania samochodami nowej generacji firmy i naprawiania ich przy użyciu części kupowanych od dostawców posiadających licencję Nascar. Twierdzą również, że Nascar ma zbyt dużą kontrolę nad wszystkimi aspektami serii wyścigów, w tym zasadami i przepisami, wymaga „monopolistycznych” klauzul wyłączności i jest właścicielem większości torów wyścigowych uwzględnionych w harmonogramie Pucharu, co utrudnia konkurentom wyłonienie się.

Jednak sednem sprawy jest system umów czarterowych Nascar, który jest podobny do systemu franczyzowego stosowanego w innych dyscyplinach sportowych, ale funkcjonuje bardziej jako zbiór umów, które są odnawialne i odwołalne.

Czartery gwarantują samochodom miejsce na wszystkie 38 wyścigów Nascar i obejmują określone wypłaty z cotygodniowej kasy.

W ubiegłym roku oba zespoły odmówiły podpisania przedłużeń umów czarterowych, uznając je za niesprawiedliwe. Były to jedyne dwa zespoły z 15, które nie podpisały kontraktu.

Zespoły chciały większego udziału w przychodach, a także, aby karty miały charakter stały. Właściciele twierdzą, że nawet przy czarterach obecny model przychodów jest nieopłacalny.

Reprezentujący 23XI prawnik Jeffrey Kessler powiedział w swoim oświadczeniu wstępnym, że właściciel Front Row Motorsports, Jenkins, nigdy nie osiągnął zysku, odkąd założył swój zespół w 2004 r., pomimo zwycięstwa w Daytona 500 w 2021 r.

Kessler stwierdził, powołując się na badanie zlecone przez Nascar, że w 2024 r. ponad 70% zespołów poniosło straty finansowe, a w ciągu trzech lat na rzecz France Family Trust wypłacono prawie 400 mln dolarów (302,7 mln funtów). Kessler przytoczył także szacunki Goldman Sachs, że Nascar jest wart 5 miliardów dolarów.

Właścicielem Nascar jest Jim France, syn założyciela Nascar, Billa France’a seniora.

„Dowody wykażą, że pan France prowadził to dla dobra swojej rodziny kosztem drużyn i sportu” – Kessler powiedział przed sądem.

Nascar argumentował, że czarter nie jest zobowiązany do konkurowania i wskazał na wzrost wypłat w najnowszej umowie czarterowej.

Cztery z 40 miejsc w serii Nascar są zarezerwowane dla „zespołów otwartych” lub zespołów niezarejestrowanych.

„Rodzina francuska zbudowała NASCAR od zera. To amerykańska historia sukcesu” – powiedział w poniedziałek obrońca Nascar, Johnny Stephenson.

„Dokonali tego dzięki ciężkiej pracy przez 75 lat. To rodzaj wysiłku, który nie zasługuje na pozew. To rodzaj wysiłku, który zasługuje na podziw”.

Możliwe wyniki

Proces ma potrwać około dwóch tygodni i zapadnie decyzja sześciu ławników.

Gwiazdorska siła Jordana doprowadziła do zwolnienia wielu potencjalnych jurorów ze względu na obawy dotyczące bezstronności, w tym jeden, który otwarcie przyznał: „Lubię Mike’a”.

Front Row Motorsports i 23XI domagają się od Nascar dużej kwoty pieniężnej na pokrycie opłat prawnych i strat finansowych poniesionych w związku z brakiem czarteru w tym roku.

Jeśli Nascar skutecznie odeprze pozew, może to doprowadzić do bankructwa 23XI, Front Row i ich sześciu połączonych samochodów.

Ich statuty są obecnie w posiadaniu Nascar i prawdopodobnie zostaną sprzedane potencjalnym nabywcom, takim jak firmy private equity.

Zwycięstwo Jordana i zespołów może prowadzić do różnych wyników, w tym do zakończenia dzisiejszego wyścigu Nascar.

Sędzia Bell będzie miał dużą swobodę w zakresie sposobu rozwiązania monopolu, począwszy od wymagania sprzedaży Nascar po zakończenie systemu czarterowego, jeśli pozew zakończy się sukcesem.

Michaela Jordana i Nascara

Jordan jest większościowym właścicielem 23XI Racing, którego współwłaścicielami są Hamlin i wieloletni doradca biznesowy Jordana Curtis Polk.

Według 23XIracing.com Jordan i Hamlin kupili zespół w 2020 roku, inwestując 20 milionów dolarów i kupując dwa czartery.

Zespół rozpoczął swoją pierwszą serię pucharową wyścigów z tylko jednym samochodem i jednym kierowcą, Bubbą Wallace’em.

Do chwili obecnej 23XI ma trzy samochody Cup Series i jest uważane za potężnego pretendenta do Nascar.

Tyler Reddick i Wallace to najlepsi kierowcy zespołu, którzy w 23XI wygrali 10 wyścigów i wielokrotnie uczestniczyli w play-offach.

Gwiazdy i Nascar

Na przestrzeni lat swoich sił w prowadzeniu zespołu Nascar próbowały także inne gwiazdy, w tym zdobywca nagrody Grammy artysta Pitbull, który w 2021 roku wraz z Justinem Marksem został współwłaścicielem Trackhouse Race.

„Teraz pokażemy światu, że Nascar to nie tylko sport, ale także kultura” – powiedział wówczas.

W tym samym roku kolejna megagwiazda koszykówki – Lebron James – została partnerem Fenway Sports Group, która jest współwłaścicielem Roush Fenway Racing.

Pierwsze znane publiczne uwagi Lebrona na temat Nascar pojawiły się w 2020 roku, po tym, jak wyraził poparcie dla Bubby Wallace’a, gdy na stoisku garażowym zespołu Wallace’a na Talladega Superspeedway znaleziono pętlę.

Dochodzenie FBI nie wykazało, że doszło do przestępstwa z nienawiści.

Source link

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj