Wyrzucenie z przepełnionego lotu to nie tylko koszmar pasażera, to standardowa praktyka.

Jest to część tego sposobu australijski linie lotnicze dbają o to, aby nie utracić przychodów — i tak, jest to legalne.

Linie lotnicze zazwyczaj sprzedają więcej miejsc, niż są w stanie pomieścić na swoich lotach, aby uwzględnić odsetek pasażerów, którzy prawdopodobnie spóźnią się na lot lub odwołają lot w ostatniej chwili.

Poznaj aktualności dzięki aplikacji 7NEWS: Pobierz już dziś Pobierz już dziś

Śledzą dane pasażerów z poprzednich lotów, aby pomóc oszacować dane dotyczące komercyjnej nadmiernej sprzedaży.

Ale jeśli wszyscy pasażerowie pojawią się na swoim locie lub statek zostanie zmniejszony, niektórym pasażerom trzeba „wpaść”.

Linie lotnicze starają się przerzucić pasażerów na następny dostępny lot — zmiana rezerwacji jest bezpłatna, ale niektórzy pasażerowie mogą być zmuszeni zaakceptować loty niebezpośrednie i skrócić dni wolne od wakacji w okresach małej dostępności.

Wszystkie linie Qantas, Virgin i Jetstar stwierdziły, że przypadki naganiania pasażerów w wyniku wyprzedanych lotów są rzadkie, ale nie jest jasne, jak rzadka jest to w rzeczywistości praktyka — wszystkie główne linie lotnicze odmówiły udostępnienia danych o napadach na żądanie 7NEWS.com.au.

Linie lotnicze odmówiły również odpowiedzi, czy pasażerowie klasy ekonomicznej i pasażerowie klasy premium/biznes są w równym stopniu narażeni na wyprzedane loty.

Odszkodowania i prawa konsumentów

Odmowa przyjęcia na pokład z powodu komercyjnej nadmiernej sprzedaży jest uważana za znacznie częstszą za granicą, w tym w Wielkiej Brytanii NAS gdzie dostępna jest również solidna rekompensata do 2150 dolarów za czas oczekiwania w kraju powyżej dwóch godzin.

Jeśli zostaniesz wyrzucony z lotu do Australii, prawdopodobnie otrzymasz niewiele więcej niż tylko kupon lotniczy o wartości do kilkuset dolarów, który może wygasnąć, i bezpłatny pokój, jeśli nie przebywasz w swoim stanie. Wycieczki, które w rezultacie zostały całkowicie odwołane, mogą również uprawniać Cię do zwrotu pieniędzy.

Inaczej niż w USA i Europaw Australii nie obowiązują żadne przepisy regulujące szczegółowo wyprzedane loty, z wyjątkiem ogólnych zabezpieczeń wynikających z australijskiego prawa konsumenckiego, które oznacza, że ​​linie lotnicze oferują rekompensatę indywidualnie dla każdego przypadku.

Jednak ACCC powiedział 7NEWS.com.au, że oprócz usługi zastępczej, kredytu lub zwrotu pieniędzy „konsumenci są również uprawnieni do zwrotu strat wynikowych, które są racjonalnie przewidywalne i spowodowane niespełnieniem gwarancji konsumenckich”.

„Linie lotnicze zazwyczaj posiadają zasady odszkodowań, które określają dalszą pomoc w przypadku przepełnienia lotu i pasażerowi, którego dotyczy to zakłócenie. Jednakże polityka odszkodowań linii lotniczej nie może wykluczać praw konsumentów.”

Jednak kwestionowanie odszkodowania może być czasochłonnym zajęciem — pierwszą instancją, do której należy zwrócić się w przypadku sporów nierozstrzygalnych przez linię lotniczą, jest lokalna agencja ochrony konsumenta, a następnie lokalny sąd lub trybunał ds. drobnych roszczeń.

Overbooking to powszechna praktyka linii lotniczych, która może spowodować, że niektórzy pechowi pasażerowie zostaną mimowolnie wyrzuceni z lotu.Overbooking to powszechna praktyka linii lotniczych, która może spowodować, że niektórzy pechowi pasażerowie zostaną mimowolnie wyrzuceni z lotu.
Overbooking to powszechna praktyka linii lotniczych, która może spowodować, że niektórzy pechowi pasażerowie zostaną mimowolnie wyrzuceni z lotu. Kredyt: 7NEWS.com.au/Getty Images

Virgin Australia odesłała serwis 7NEWS.com.au do polityki linii lotniczej i powodów nadmiernej sprzedaży lotów, ale odmówiła publicznego komentarza na temat tej praktyki.

Grupa Qantas powiedziała 7NEWS.com.au: „Mamy wdrożone procesy minimalizujące wszelkie niedogodności dla pasażerów w rzadkich przypadkach, gdy problemem jest przepełnienie rezerwacji”.

„Zapewniamy pomoc w postaci alternatywnych lotów, aby zapewnić pasażerom jak najszybsze dotarcie do celu”.

Pasażerowie ponoszą koszty w obu przypadkach

Choć pasażer w bagażniku może nie wziąć udziału w międzystanowym pogrzebie lub weselu, jego mimowolne poświęcenie pomaga utrzymać łączną cenę lotów na niskim poziomie dla innych podróżnych.

Gdyby hipotetycznie zakazano nadmiernej sprzedaży, koszt pustych miejsc nie zostałby pokryty przez linię lotniczą, lecz przerzucony na konsumentów w postaci podwyżek cen.

Pomimo kosztownego charakteru podróży lotniczych linie lotnicze osiągają bardzo niewielki średni zysk na miejsce.

„Średni zysk na pasażera ledwie wystarczyłby na zakup latte w kawiarni na lotnisku” – powiedział 7NEWS.com.au ekspert ds. lotnictwa z Uniwersytetu Nowej Południowej Walii, Ian Douglas.

Nie oznacza to jednak, że linie lotnicze nie osiągają zysków.

Grupa Qantas odnotowała zysk operacyjny w wysokości 1,5 miliarda dolarów w pierwszej połowie roku 2024–2025 rok finansowy sam, z czego 916 mln dolarów pochodzi z działalności krajowej Qantas i Jetstar.

Dyrektor generalna Virgin Australia, Jayne Hrdlicka, ujawniła również w lutym, że linia lotnicza osiągnęła rekordowe zyski na początku tego samego roku finansowego.

Obejście guza

Jeżeli linie lotnicze są pewne, że pasażerowie lotu będą musieli zostać poturbowani, poproszą o ochotników, którzy nie byliby zbyt niedogodni w przypadku alternatywnych ofert podróży, i najpierw zarezerwują tym pasażerom inny lot.

Kiedy jednak odprawi się cały pokład pasażerów i przydzielone zostaną im miejsca, ich przemieszczanie staje się trudne.

Dokonanie odprawy online zaraz po otwarciu okna odprawy na lot lub wybranie miejsca przed otwarciem tego okna – co czasami wiąże się z dodatkową opłatą – może pomóc pasażerom zabezpieczyć miejsce w samolocie.

The rząd federalny obecnie konsultuje się w sprawie nowych zabezpieczeń konsumentów w lotnictwie, „aby zapewnić konsumentom lotnictwa to, za co płacą, jednocześnie podnosząc minimalne standardy lotnicze” – powiedział 7NEWS.com.au rzecznik Departamentu Infrastruktury i Transportu.

„Niedawne konsultacje w sprawie zaproponowanych przez rząd australijski Ramowych zasad ochrony konsumentów w sektorze lotniczym wzięły pod uwagę szereg okoliczności związanych z zakłóceniami lotów, nieuzasadnionymi opóźnieniami i odwołaniami.

„Obejmuje to overbooking”.

Douglas powiedział to niedawno Biała Księga Lotnictwa dało możliwość wdrożenia w Australii obowiązków podobnych do tych określonych w europejskiej ochronie konsumentów „proponowane podejście jest znacznie słabsze niż model europejski”.

Stwierdził, że „system wymaga pewnej elastyczności”, ale zasugerował, że na trasach o dużym natężeniu ruchu pasażerom, którzy dokonają wcześniejszej odprawy, można zaoferować wolne miejsca na wcześniejszych lotach, aby uniknąć nadwyżki.

„Konieczne jest znacznie ostrożniejsze podejście do miejsc docelowych z mniejszą liczbą opcji lotów, takich jak Palau i Samoa, gdzie połączenia kursują tylko kilka razy w tygodniu, a odmowa przyjęcia na pokład prowadzi do poważnych niedogodności”.

Source link