Stany Zjednoczone mogą zamknąć część swoich krajów kubatura jeśli zawieszenie rządu federalnego będzie kontynuowane, ostrzegł sekretarz transportu Sean Duffy.
Duffy to zrobił ogłoszenie we wtorek, gdy rząd wkroczył w 35. dzień zawieszenia działalności, co stanowi najdłuższy rekord w historii.
Według administracji zawieszenie pracy, które rozpoczęło się 1 października, spowodowało od tego czasu niedobory aż do 3 000 kontrolerów ruchu lotniczego oraz co najmniej 11 000 kolejnych otrzymując zerowe wynagrodzenie pomimo tego, że przez ostatnie dwa tygodnie pracowaliśmy jako pracownicy niezbędni.
Duffy przestrzegł przed „masowym chaosem”, jeśli rząd w ciągu tygodnia nadal będzie zawieszony, dodając: „Zobaczysz masowe opóźnienia lotów. Zobaczysz masowe odwołania lotów i możesz zobaczyć, jak zamykamy pewne części przestrzeni powietrznej, ponieważ po prostu nie możemy sobie z tym poradzić, ponieważ nie mamy kontrolerów ruchu lotniczego”.
„Powiem Państwu, że tak, system jest bezpieczny, a gdyby nie był, zamknęlibyśmy go” – dodał. „Opóźniamy loty,… mówimy liniom lotniczym, aby odwoływały loty, jeśli nie mamy wystarczającej liczby kontrolerów, aby skutecznie i bezpiecznie zarządzać naszym niebem. Jednak w obliczu przestoju nieuczciwym byłoby twierdzenie, że do systemu nie wprowadzono większego ryzyka. W systemie jest większe ryzyko.
„Nie dajcie się zwieść, im dłużej to trwa, każdego dnia ci ciężko pracujący Amerykanie mają rachunki, które muszą zapłacić, są zmuszeni do podejmowania decyzji i wyborów” – kontynuował Duffy. „Czy idą do pracy jako kontroler ruchu lotniczego, czy też muszą znaleźć inną pracę, aby zdobyć zasoby, pieniądze, nałożyć jedzenie na stół, zatankować paliwo do samochodu?”
Biały Dom wydał w poniedziałek oświadczenie, w którym stwierdza obwiniony Demokraci za długimi liniami na lotniskach i opóźnieniami lotów. Od czasu zawieszenia działalności Republikanie i Demokraci to zrobili obwiniony między sobą, przy czym administracja Donalda Trumpa oskarża Demokratów o „wybieranie chaosu każdego dnia, gdy odmawiają działania”, a przywódca Demokratów w Izbie Reprezentantów, Hakeem Jeffries, ślubowanie do „niepopierania partyzanckiego republikańskiego projektu ustawy o wydatkach, który w dalszym ciągu niszczy opiekę zdrowotną narodu amerykańskiego”.
Większość Demokratów tak ma utrzymany że każde porozumienie musi obejmować przedłużenie ulg podatkowych na opiekę zdrowotną, aby zapobiec gwałtownym podwyżkom składek ubezpieczeniowych w 2026 r.
Ponieważ Republikanie i Demokraci nadal tkwią w impasie, prawie 50% z 30 najbardziej ruchliwych lotnisk w USA boryka się z niedoborami kontrolerów ruchu lotniczego, twierdzi Federalna Administracja Lotnictwa powiedział w ostatni piątek. Powtarzając FAA w poniedziałek, Duffy powiedział CNBC stwierdziło, że brakuje od 2000 do 3000 kontrolerów ruchu lotniczego.
Według FAA co najmniej 35 obiektów FAA, w tym te na głównych lotniskach w Nowym Jorku, Newark, Waszyngtonie, Phoenix i Nashville, zajmowało się problemami kadrowymi. „Po 31 dniach bez wynagrodzenia kontrolerzy ruchu lotniczego są pod ogromnym stresem i zmęczeniem” – FAA powiedział.
Oprócz zmuszenia dziesiątek tysięcy kontrolerów ruchu lotniczego do pracy bez wynagrodzenia, przestój pozostawił także co najmniej 50 000 funkcjonariuszy Administracji Bezpieczeństwa Transportu bez wynagrodzeń.
Miniony weekend, który eksperci określili mianem „najgorszy weekend” w sprawie personelu kontrolerów ruchu lotniczego od rozpoczęcia przestoju pasażerowie musieli czekać na liniach bezpieczeństwa na lotniskach LaGuardia i JFK w Nowym Jorku, a także w San Diego i Houston od jednej do pięciu godzin.
W oświadczeniu dla Guardiana TSA stwierdziło: „Chociaż zawieszenie działalności rządu ma minimalny wpływ na większość ogólnokrajowej działalności TSA, należy spodziewać się sporadycznych opóźnień w niektórych punktach kontroli bezpieczeństwa.
„Im dłużej trwa przestój, tym poważniejszy będzie wpływ na naszych pracowników TSA, którzy ponoszą wydatki, za które muszą zapłacić, co utrudnia stawienie się do pracy, gdy nie otrzymują wynagrodzenia”.
„The Guardian” zwrócił się do FAA z prośbą o komentarz.
Do wtorkowego popołudnia łączna liczba opóźnień w obrębie, do i z USA wyniosła 2565 lotów. Dla kontrastu w poniedziałek na amerykańskich lotniskach odnotowano 4720 opóźnień, podczas gdy w niedzielę łącznie odnotowano 5897 opóźnień, według Świadomość lotu.
Tymczasem we wtorek operacje na krajowym lotnisku im. Reagana w Waszyngtonie zostały chwilowo wstrzymane z powodu groźby bomby na samolot United Airlines. Główny pas startowy lotniska został ponownie otwarty tuż przed godziną 13:00 czasu wschodniego i od tego czasu loty zostały wznowione.
Było kilka lotów przekierowany do innych portów lotniczych w czasie zamknięcia pasa startowego – podał port lotniczy, dodając, że wiele organów ścigania toczy dochodzenie.


















