TDąży do pokoju w głównych konfliktach, rzadko był tak zdesperowany i pozornie daremny. W Gazie rozmowa o napojach broni, podróży i przerwach zazwyczaj kończą się łzami. Na Ukrainie wojna jest już w czwartym roku z Brak końca w zasięgu wzrokupomimo nowego 50-dniowego terminu Donalda Trumpa. Syria Płoną od nowa. Horrory Sudanu nigdy nie ustają. W ubiegłym roku konflikty państwowe osiągnęły szczyt- 61 w 36 krajach. Był to najwyższy odnotowany suma od 1946 roku. W tym roku może być gorsze.
Skala i zepsucie przestępstw wojennych i inne okrucieństwa w strefie konfliktu są niezwykłe. Celowe, nielegalne celowanie i terroryzacja cywilów, zabijanie, okaleczenie i uprowadzenie dzieci oraz korzystanie z głodu, przemocy seksualnej, tortur i przymusowego wysiedlenia, ponieważ broń wojenna stała się prawie rutynowa. Izrael Zabijanie w zeszłym tygodniu Dzieci w kolejce do wody w Gazie było szokujące, podwójnie uczynione faktem, że takie sceny stały się tak powszechne.
„Błogosławieńni są pokroiczami”, powiedział Saint Matthew, ale dziś bezstronni mediatorzy są w niczym krótkim zaopatrzeniu. Z pewnością wszyscy zgadzają się: morderstwo i masakracja niewinnych jest moralnie nie do obrony. Dlaczego więc u licha może kontynuować? To samo pytanie są głośno krzyczeni przez osadzonych w żalu rodziców w Rafah, Kijowie i Darfur, przez pracowników pomocy UNZ, w ambłach, pubach i parlamentach, w protestach ulicznych i w Glastonbury. Dlaczego? DLACZEGO?
Klątwa relatywizmu moralnego stanowi wskazówkę. Faktem jest, że nie wszyscy się zgadzają. To, co jest absolutnie moralnie nie do obrony dla jednej grupy ludzi, jest stosunkowo dopuszczalne lub uzasadnione dla innej. To prawdziwe było w całej historii ludzkości. Jednak dzisiejszy świat podzielony geopolitycznie i ekonomicznie jest również złamany etycznie i moralnie w możliwie niezrównanym stopniu. Zgodził się, obserwowane standardy – co amerykański pisarz David Brooks określa „stały porządek moralny” – brakuje.
Upadek międzynarodowego porządku opartego na regułach jest odzwierciedlony przez ten kryzys porządku moralnego. Bez przyjętych powszechnych zasad pokojowe rozstrzygnięcie konfliktów, zagraniczne lub krajowe, staje się bardzo problematyczne. „Nie mamy obiektywnego standardu, według którego można ustalić, czy jeden pogląd jest odpowiedni, a inny pogląd jest zły. Tak więc argumenty publiczne po prostu trwają w nieskończoność, na większym poziomie oburzenia i polaryzacji”, argumentuje Brooks. Zostało przymus i manipulacja.
Żadna osoba lepsza personifikuje zamieszanie moralne, które przenikają współczesne życie niż Trump, Mistrz przymusu i manipulatora. Uważa na przykład, że zasługuje na nagrodę pokojową Nobla w 2025 r. Jednak Trump, w zmowie z Izraelem, niedawno zbombardował Iran i zabił wielu cywilów. W swoim moralnie błotnistym ujęciu nielegalny akt agresji był uzasadniony, ponieważ przywrócił pokój, który właśnie złamał.
W świecie poślubionym na wojnę, czcigodna nagroda pokojowa Alfreda Nobla coraz bardziej anachroniczne – i upolitycznione. Barack Obama wygrał go w 2009 roku za nic nie robienie. Gdyby tylko Trump nie zrobiłby nic przez następne cztery lata. Gorzej, został nominowany autorstwa Izraela Benjamina Netanjahułuk wroga do pokoju i moralności. Może być lepsze, aby zastąpić nagrodę nagrodą Warlord of the Year – i postawić nagrodę na głowie zwycięzcy.
Moralne sprawę o pokój może być mylące, a nawet kontrowersyjne; Zapytaj dowolnego kościoła lub przywódcę meczetu. Wydaje się, że dla wielu ludzi moralność jest obecnie brudnym słowem. Jest to fungiczne, negocjowalne i emocjonalne – sprawa przede wszystkim indywidualnego wyboru i przynależności kulturowej, a nie obowiązku, obowiązku lub wierności wyższemu prawu. Jak inaczej wyjaśnić, dlaczego tak wielu Amerykanów zamienia oczy na zdumiewającą moralną turpitude Trumpa, ponownie zilustrowane Przez sprawę Jeffreya Epsteina? Tożsamość społeczna przebija sumienie społeczne.
Znaczna część rosyjskiej opinii publicznej cierpi na podobnie Przewlekły niedobór moralny Podczas rozważania dewastacji przez Vladimira Putina na Ukrainie. Zastraszeni dysydenci unikają tematu. Inni uważają, że bajki dezinformacyjne wirowane przez media kontrolowane przez reżim. Większość zamieszkuje stan głębokiej ignorancji o przestępstwach popełnionych w ich imieniu. Kiedy to się skończy, Rosjanie mogą twierdzić, podobnie jak Niemcy w 1945 roku, że nie wiedzieli. Amoralność jest łagodzona przez kłamstwo.
Zaprzeczenie pokoju przez Izrael w Palestynie ma również wysokie koszty moralne. Jego reputacja jest w strzępie, premier ma nakaz aresztowania za przestępstwa wojenne. Antysemityzm rośnie na arenie międzynarodowej jako bezpośredni wynik. Jak tak wielu Izraelczyków może żyć z szaleństwem w Gazie Armii, z Widmo 58 000 zwłok? Niektórzy twierdzą, że wszystko by to zatrzymało, gdyby tylko ostatni zakładnicy zostali uwolnieni; inni, którzy wszyscy Palestyńczycy to Hamas. Niektórzy po prawej stronie, zapominając o historii swojego kraju, sugerują Idea narodu palestyńskiego jest fikcją. Chcą wszystkich 2 milionów mieszkańców Gazy w klatkach Jeden ogromny obóz koncentracyjny.
Wielu Izraelczyków z pasją nie zgadza się. Pragną pokoju. Ich brak zmiany zmiany polityki rządowej jest zarówno moralny, jak i polityczny. Winy są również Amerykanie, Rosjanie i wszyscy w Wielkiej Brytanii i Europie, politycy i społeczeństwo, którzy nie wypowiadają się, którzy patrzą w drugą stronę, którzy usprawiedliwiają niewybaczalne z powodów państwa lub osobistego pocieszenia – lub twierdzą, że morderstwo i chaos, gdziekolwiek się pojawią, są stosunkowo moralnie tolerowane, jeśli są popełnione, jak twierdzili saint Thomas Aquinas, w prokuraturze ”.Po prostu wojna”.
Ta bardzo nowoczesna porażka, ta wycofanie się w subiektywną, stworzoną moralność, to zrzeczenie się wspólnej odpowiedzialności, jest odwracalna. Nadal obowiązują uniwersalne standardy etyczne. Są one definiowane przez konwencje genewskie, inne świeckie instrumenty prawa międzynarodowego, poprzez wiarę religijną i umowę społeczną. Powinny być szanowane i wzmocnione. Są one konieczne, czasem niewygodne prawdy.
Zwykli ludzie w zwykłych czasach mogą wybrać swoje bitwy moralne. Ale zakończenie poważnych konfliktów i łagodzenie cierpienia milionów jest moralnym imperatywem, który wymaga zdecydowanej zbiorowej reakcji wszystkich zainteresowanych. W ten sposób leży pokój. W ten sposób leży zbawienie.