Minister przemysłu ciężkiego Unii HD Kumaraswamy nalegał w środę, aby przemysł samochodowy ściśle przestrzegał wytycznych nowo uruchomionego programu PM Electric Drive Revolution w innowacyjnym udoskonalaniu pojazdów (PM e-Drive), o wartości 10 900 crore rupii, ostrzegając przed powtarzaniem błędów z przeszłości. W ramach programu szybkiego przyjęcia i produkcji pojazdów elektrycznych (FAME).
„Moją osobistą prośbą do wszystkich producentów jest przestrzeganie wytycznych, które ustaliliśmy dla tego programu” – powiedział Kumaraswamy podczas wprowadzenia PM e-Drive we wtorek.
Kliknij tutaj, aby połączyć się z nami na WhatsApp
Następnie nalegał, aby branża postępowała zgodnie z wytycznymi innych programów motywacyjnych związanych z produkcją (PLI). „Sława, istniała różnica między twórcami a ministerstwem. Nie chcę widzieć żadnego pola do kontrowersji ani różnic podczas korzystania z programów PLI w ramach tego ministerstwa” – dodał.
Rząd posiada istniejący program motywacyjny związany z produkcją (PLI) dotyczący samochodów i części samochodowych, którego budżet wynosi około 25 938 crore rupii. Ponadto istnieje program PLI o wartości 18 100 crore Rs, przeznaczony specjalnie dla zaawansowanych ogniw chemicznych.
Wypowiedź ministra jest następstwem naruszeń programu FAME, w ramach którego stwierdzono, że 13 firm niesłusznie ubiegało się o dotacje. Siedmiu producentów samochodów – Hero Electric, Okinawa Autotech, Ampere Vehicles (Greaves Cotton), Benling India, Revolt Intellicorp, Amo Mobility i Lohia Auto – zostało zidentyfikowanych pod kątem stosowania importowanych produktów z naruszeniem wytycznych programu etapowej produkcji (PMP). Firmy te zostały poproszone o zapłatę około 469 crore rupii.
Ponadto stwierdzono, że cztery firmy – Ola Electric, Ather Energy, TVS i Hero MotoCorp’s Vida – naruszyły normy cenowe ex-factory. Nakazano im zwrócić swoim klientom łącznie 288 crore rupii.
Osoby naruszające ceny ex-factory zapłaciły już ponad 90 procent subsydiów, o które niesłusznie się ubiegali, a pozostała kwota została zdeponowana przez rząd. Tymczasem podmioty naruszające zasady PMP, Hero Electric i Okinawa Autotech, kwestionują tę kwestię w sądzie. Inne zwróciły rządowi niesłusznie żądane dotacje.
Program PM e-drive, zatwierdzony przez rząd 11 września, jest następcą ambitnego programu szybszego wdrażania i produkcji pojazdów elektrycznych (FAME). Jest to część programu promocji mobilności elektrycznej o wartości 500 crore rupii (EMPS) 2024, który obowiązuje od 1 kwietnia do 30 września.
Program będzie obowiązywał do 31 marca 2026 roku.
Ten nowy program zastępuje wcześniejsze inicjatywy FAME, które rozpoczęły się od FAME-I w 2015 r., a następnie FAME-II, którego nakład wyniósł 11 500 crore rupii.
Kumaraswamy powiedział, że projekt FAME-II okazał się sukcesem finansowym – około 93 procent docelowych pojazdów objętych zachętami i 92 procent przydzielonych środków wykorzystanych.
W ramach projektu PM E-Drive przeznaczono 2000 crore rupii na instalację 22 100 szybkich ładowarek do elektrycznych czterokołowców, 1800 do e-busów i 48 400 szybkich ładowarek do e-dwu- i trójkołowych pojazdów.
W ramach nowego programu pomoc obejmie 24,79 lakh e-dwukołowców, 3,16 lakh e-trójkołowców i 14 028 e-busów. Program zapewnia dotacje i zachęty popytowe o wartości 3679 crore rupii na elektryczne pojazdy dwukołowe, elektryczne pojazdy trójkołowe, e-karetki pogotowia, e-ciężarówki i inne pojawiające się pojazdy elektryczne. Warto zauważyć, że program nie obejmuje zachęt dla samochodów elektrycznych.
Ponadto kwotę 4391 crore rupii przeznaczono na zakup 14 028 e-autobusów przez państwowe przedsiębiorstwa transportowe i agencje transportu publicznego. Agregacją popytu w dziewięciu miastach o populacji przekraczającej 40 lakh zajmie się Convergence Energy Services Limited (CESL). Miasta to Delhi, Bombaj, Kalkuta, Chennai, Ahmedabad, Surat, Bangalore, Pune i Hyderabad. W porozumieniu z rządami stanowymi program wspiera także międzymiastowe i międzystanowe autobusy elektryczne.
Pierwsza publikacja: 01 października 2024 | 19:07 JEST