Brytyjski statek latający flagą Wysp Falklandów wywołał napięcia dyplomatyczne z Argentyna.

Rząd regionalny Tierra del FuegoTregion dzielony przez Argentynę i Chile, a Wyspy Południowe Atlantyku mocno potępiły niedawną obecność brytyjskiego lodowatego RRS Sir David Attenborough żeglując wzdłuż argentyńskiego wybrzeża podczas latania flagą Wysp Falkland.

Naczynie zaobserwowano przejście przez Cieśninę Le Maire, która oddziela Isla Grande de Tierra del Fuego od Isla de Los Estados, w drodze od spornego archipelagu do brytyjskiej bazy antarktycznej w Rothera.

W odpowiedzi władze prowincji wezwały do ​​bardziej asertywnego stanowiska rządu krajowego w zakresie obrony suwerenności Argentyny nad Wyspami Malvinas, o czym są one wspomniane w tym kraju.

Andrés Dachary, sekretarz Malvinas (nazwa Falklandów w Argentynie), Antarktydy, Wyspach Południowych Atlantyku i sprawach międzynarodowych, potępił ten akt jako „nowe naruszenie brytyjskie”.

Za pośrednictwem mediów społecznościowych zachęcał do silniejszych środków wobec tego, co opisał jako jednostronne naruszenie suwerennych praw Argentyny w regionie.

Dachary przyznał, że chociaż przejście statku przez Cieśninę Le Maire jest prawnie dozwolone na podstawie Konwencji ONZ w sprawie prawa morza, nadal stanowi obawy dotyczące interesów narodowych.

Zaproponował działania legislacyjne na nałożenie ograniczeń na statki zawierające symbole nie uznane przez Argentynę.

„Musimy ustalić uzupełniające się przepisy wewnętrzne, aby ograniczyć przejście statków latających nielegalną flagą Malvinas na naszych wodach terytorialnych” – stwierdził.

Dachary ogłosił ponadto opracowanie projektu ustawy, który ma zostać przedstawiony Kongresowi mającym na celu wzmocnienie suwerenności Argentyny.

Przejście brytyjskiego statku przez argentyńskie wody przyczyniło się do zasady „niewinnego fragmentu”, która pozwala zagranicznym statkom poruszać się bez uprzedniej zgody, pod warunkiem, że nie zatrzymują ani nie prowadzą działań niezgodnych z pokojowym tranzytem.

Jednak odrzucenie przez Argentynę przez flagę Wysp Falklandzkich pozostaje kontrowersyjnym problemem, zaostrzającym historyczne napięcia między Buenos Aires a Londynem nad suwerennością wysp.

RRS Sir David Attenborough od tego czasu zadokował w Punta Arenas w Chile, za tankowanie i zaopatrzenie się przed kontynuowaniem misji Antarktydy.

Incydent ten następuje po niedawnej kontrowersji dotyczących brytyjskiego lotu Królewskiego Sił Powietrznych, który wywołał dalsze obawy dotyczące suwerenności.

Posłowie z koalicji politycznej Unión Por La Patria wezwali argentyńskiego rządu do zbadania ścieżki lotu lotniczego wojskowego transportu Airbusa 400 m, zarejestrowanych jako ZM42, który odjechał z bazy NATO na Wyspach Falklandów i rzekomo zbliżał się do komercyjnych tras w pobliżu argentyńskiej przestrzeni powietrznej.

Source link