Sondaż przeprowadzony wśród 1000 dorosłych osób w wieku 20–50 lat wykazał, że prawie jedna piąta (18 procent) nie czuje się „komfortowo” przepraszając, a 15 procent przyznało, że nie lubi przyznawać się do błędu.
A 23 procent odczuwa wstyd na samą myśl o przeprosinach.
Wśród powodów, które powstrzymują kogoś przed przeproszeniem, wymieniano również niechęć do ponownego rozniecania konfliktu, trudności w wyrażaniu emocji i zrzucanie winy na dyrektorów.
Badanie zleciła firma HONOR z okazji premiery Magic V3. Firma nawiązała współpracę z 78-letnim mikroartystą Grahamem Shortem, aby stworzyć najmniejsze na świecie przeprosiny dla klientów kupujących składane urządzenia o większych gabarytach.
Ci, którzy są nieco zawiedzeni dużymi rozmiarami swojego obecnego urządzenia konkurencyjnej marki, mogą przeczytać 166-wyrazowe przeprosiny wygrawerowane ręcznie na zawiasie składanego telefonu o grubości 9,2 mm.
Avikar Jolly, dyrektor ds. marketingu w HONOR EUROPE, który stworzył również quiz mający na celu sprawdzenie, jak dobrze lub źle ludzie potrafią przepraszać, powiedział: „Przepraszam często wydaje się najtrudniejszym słowem.
„Nawet jeśli ludzie nie wierzą, że postępują źle, przeprosiny mogą okazać się wielkim dowodem empatii – zwłaszcza, gdy mają do zaoferowania coś lepszego”.
Badanie wykazało, że przeciętna osoba w wieku 20–50 lat przeprasza tylko około trzy razy w tygodniu – co daje ponad 150 szczerych przeprosin rocznie.
Ponad czterech na dziesięciu (41 procent) respondentów twierdzi, że zazwyczaj jako pierwsi przepraszają – niezależnie od tego, czy uważają, że postąpili źle, czy nie.
Okazało się również, że 38 procent respondentów wcześniej przeprosiło za coś, nie mając takiego zamiaru, a jedna trzecia żałowała przeprosin za konkretną rzecz.
Ponad trzy na 10 osób (31 procent) wolałoby natychmiastowych przeprosin po tym, jak ktoś zrobi coś złego.
15 procent ankietowanych twierdzi, że nie interesuje ich forma odbioru wiadomości – czy to w mediach społecznościowych, czy w wiadomości tekstowej.
Największą zmorą ludzi jest sytuacja, gdy ktoś mówi „przepraszam”, ale wyraźnie widać, że nie miał na myśli tego, co mówi (48 procent).
Podczas gdy 47 procent nie znosi sytuacji, w której obwiniają innych – zamiast przyznać się do swoich błędów.
A 35 procentom respondentów nie podoba się sytuacja, gdy druga osoba wydaje się zirytowana tym, że w ogóle muszą przepraszać.
Avikar Jolly dodał: „Przełamanie barier związanych z przeprosinami może być trudne dla wielu osób, szczególnie jeśli na przeszkodzie stają duma lub strach.
„Jednak dobrze złożone przeprosiny mogą odmienić związek, gdyż świadczą o dojrzałości, szacunku i chęci stawienia uczuć drugiej osoby na pierwszym miejscu.
„Wiemy, że rozmiar ma znaczenie i że postawiliśmy właścicieli składanych telefonów w trudnej sytuacji, dlatego chcieliśmy szczerze przeprosić tych, których może zasmucić premiera Magic V3”.