Chorwacja zainwestowała oszałamiającą kwotę 1,2 miliarda euro (1 miliard funtów) w ogromny projekt autostradowy, który obejmie ponad 40 km autostrady i ponad 9 mil dróg łączących.
Aby ukończyć siećma powstać jeden kluczowy odcinek, który połączy kultowe miasto Dubrownik na południu z Metkoviciem i resztą kraju.
Ta imponująca inwestycja uwzględnia trudny teren i zapewnia poprawę bezpieczeństwa i połączeń regionalnych.
Uważana jest za najdroższą autostradę w kraju ze względu na złożoność terenu, która wymaga rozbudowanych wiaduktów i tuneli.
„To praktycznie najgorszy możliwy teren do budowy autostrad” – powiedział profesor Marko Ševrović z Wydziału Transportu i Nauk o Ruchu Uniwersytetu w Zagrzebiu. Czasy Dubrownika.
„Trasa przebiega przez bardzo wąski obszar, który z jednej strony graniczy z morzem, a z drugiej z Bośnią i Hercegowiną. Projekt obejmuje liczne wiadukty, mosty i tunele. Ponadto obszar ten jest gęsto zaludniony, co sprawia, że rozmieszczenie skrzyżowań i funkcjonalność dróg mają kluczowe znaczenie.”
Zostanie zbudowany w dwóch etapach, przy czym budowa na odcinkach od Rudine do Slano i od Slano do Mravinjac ma rozpocząć się w tym roku i zakończyć do 2029 r., według HTZ.
Faza pierwsza obejmie odcinek Osojnik–Dubrownik, natomiast faza druga obejmie budowę odcinka mostu Metković–Pelješac.
Dokładne planowanie było również konieczne ze względu na gęsto zaludnione obszary regionu i bliskość granicy z Bośnią i Hercegowiną.
Autostrada zastąpi niebezpieczną drogę D8, która słynie z częstych wypadków ze względu na 32 czarne punkty i ciasne zakręty.
„Bezpieczeństwo jest prawdopodobnie najważniejszym aspektem tej autostrady” – dodał Ševrović. „Obecna droga krajowa D8 jest bardzo niebezpieczna i często zdarzają się na niej wypadki. Nawet z innego powodu ta autostrada jest konieczna dla zwiększenia bezpieczeństwa. Ale oczywiście włączy także Dubrownik do chorwackiej sieci autostrad”.
Pomimo przewidywanych kosztów, urzędnicy podkreślili korzyści strategiczne, gospodarcze i związane z bezpieczeństwem projektu, w tym korzyści dla turystyki.
Uważa się, że Dubrownik jest odcięty od reszty Chorwacji ze względu na wąski pas ziemi wzdłuż wybrzeża należący do Bośni i Hercegowiny, zwany Głupi korytarz.
Oznacza to, że każdy, kto podróżuje drogą lądową z innych chorwackich miast, takich jak Split, musi przekroczyć granicę międzynarodową z Bośnią, a następnie ponownie wrócić, aby dotrzeć do miasta.
The Most Peljesac został zbudowany, aby połączyć kontynent Chorwacji z półwyspem Pelješac, który jest połączony z Dubrownikiem. Najszybsza trasa ze Splitu do Chorwacji podróżuje obecnie niecałe trzy godziny.