Zaawansowany technologicznie nowy naddźwiękowy samolot nazwany „synem Concorde” może skrócić czas lotu między Nowym Jorkiem i Londyn do mniej niż czterech godzin. Futurystyczny X-59 znajduje się teraz na etapie testowania taksówek, co oznacza manewrowanie samolotu na ziemi z różnymi prędkością, aby ocenić charakterystykę obsługi, wydajność i zachowanie systemowe przed lotem, szczególnie podczas startu i lądowania.

Od lat różni producenci badają Jak przynieść samolot z możliwościami Concorde z powrotem na niebo. Anglo-francuskie naddźwiękowe samolot pasażerski był zazdrość świata i latał od 1976 do 2003 roku, kiedy odrzutowiec został uziemiony. Ten ruch nastąpił trzy lata po jedynej śmiertelnej katastrofie z udziałem samolotu, który zabił wszystkie 109 osób na pokładzie.

British Airways Concorde, która miała prędkość przelotową około 1354 mil, przeprowadziła najszybszy w historii Londyn na New York Atlantic Crossing w niesamowite 2 godziny 52 minuty i 59 sekund w dniu 7 lutego 1996 r. Wyścig o znalezieniu następcy Concorde jest upał Aircraft Supersonic Research NASA X-59 oficjalnie rozpoczął testy taksówkowe, co po raz pierwszy ten jedyny w swoim rodzaju eksperymentalny samolot przeniósł się pod własną mocą.

NASA Test pilot zerowy Larson i zespół X-59, złożony z personelu NASA i wykonawcy Lockheed Martin, ukończyli pierwszy test taksówki w USA w US Sił Powietrznych 42 w Palmdale w Kalifornii, 10 lipca.

Taksówka reprezentuje ostatnią serię testów naziemnych X-59 przed pierwszym lotem. W nadchodzących tygodniach samolot stopniowo zwiększa swoją prędkość, prowadząc do szybkiego testu taksówek, który spowoduje, że samolot nie będzie miał punktu, w którym wystartował.

Podczas testów o niskiej prędkości inżynierowie i ekipy lotnicze monitorowali, jak obsługiwał X-59, gdy przemieszczał się przez pas startowy, pracując nad sprawdzaniem krytycznych systemów, takich jak sterowanie i hamowanie. Kontrole te pomagają zapewnić stabilność i kontrolę samolotu w różnych warunkach, dając pilotom i inżynierom pewność, że wszystkie systemy działają zgodnie z oczekiwaniami.

X-59 jest centralnym punktem misji Quesst NASA, która ma na celu wykazanie spokojnego lotu naddźwiękowego poprzez zmniejszenie głośnego boomu dźwiękowego do spokojniejszego „uderzenia”.

Przewiduje się, że samolot wynosi Mach 1,5, czyli około 990 mil na godzinę (1590 km/h), co oznacza, że może potencjalnie latać z Londynu do Nowego Jorku w ciągu około 3 godzin i 44 minut. Normalne loty komercyjne zajmują zwykle około 7-8 godzin.

W 2023 r NASA Zbadał uzasadnienie biznesowe w sprawie naddźwięków pasażerskich podróży lotniczych na pokładzie samolotów, które teoretycznie mogłyby podróżować między Mach 2 i Mach 4 (1535-3 045 mph).

Dane zebrane z X-59 zostaną udostępnione amerykańskim i międzynarodowym organom regulacyjnym w celu poinformowania o ustaleniu nowych, opartych na danych dopuszczalnych progów hałasu związanych z naddźwiękowym lotem komercyjnym nad lądem.

Ostatni lot komercyjny Concorde, z Nowego Jorku do Londynu, miał miejsce 24 października 2003 r.

Samolot został uziemiony po katastrofie Air France Flight 4590 w dniu 25 lipca 2000 r. Niefortunny samolot rozbił się wkrótce po starcie z Paryża ze wszystkimi 109 mieszkańcami i czterema na ziemi. To był jedyny fatalny incydent z udziałem Concorde.

Według British Airways typowy Londyn do New York Crossing zajęłby nieco mniej niż trzy i pół godziny na Concorde, w przeciwieństwie do około ośmiu godzin na lot poddźwiękowy.

Concorde mierzyła prawie 204 stóp długości i rozciągnęła od 6 do 10 cali w locie z powodu ogrzewania płatowca. Został pomalowany na specjalnie rozwiniętą białą farbę, aby pomieścić te zmiany i rozproszyć ciepło wytwarzane przez lot naddźwiękowy.

Source link