Partia Pracy jest podzielona w sprawie planów budowy trzeciego pasa startowego na Heathrow, ponieważ kanclerz Rachel Reeves przygotowuje się do starcia z ministrem środowiska Edem Milibandem i burmistrzem Londynu Sadiqiem Khanem.

Według agencji prasowej Bloomberg News pani Reeves wygłosi w przyszłym tygodniu przemówienie na temat wzrostu gospodarczego, w którym poprze proponowany trzeci pas startowy na lotnisku w zachodnim Londynie i poprze rozbudowę lotnisk Gatwick i Luton.

Jednak według doniesień Miliband i Khan są przeciwni temu planowi.

Mówiono także, że parlamentarzyści Partii Pracy sprzeciwiają się ekspansji i postrzegają ją jako próbę wzrostu gospodarki kosztem zobowiązań klimatycznych.

Keira Starmera w 2018 r. głosowali przeciwko budowie trzeciego pasa startowego, ale teraz wydaje się, że popierają ten pomysł.

Przeciwnicy rozbudowy lotnisk twierdzą, że zwiększenie liczby lotów byłoby szkodliwe dla środowiska.

Alethea Warrington, szefowa działu lotnictwa w organizacji charytatywnej „Możliwe” na rzecz klimatu, powiedziała: „Zatwierdzenie rozbudowy lotnisk byłoby katastrofalnym błędem dla rządu, który twierdzi, że jest liderem klimatycznym.

„Ten ogromny wzrost emisji nie pomoże naszej gospodarce, a jedynie zachęci małą grupę osób często podróżujących, które korzystają z większości lotów, jeszcze bardziej pogłębiając ogromny deficyt turystyki Wielkiej Brytanii”.

Dodała, że ​​rząd powinien skoncentrować się na wspieraniu „niedrogich i niskoemisyjnych pociągów i autobusów”.

Jenny Bates, działaczka na rzecz transportu w Friends of the Earth, powiedziała: „Decyzja o zapaleniu zielonego światła dla kolejnego pasa startowego przy ul Heathrow byłoby niezwykle nieodpowiedzialne w obliczu kryzysu klimatycznego, a biorąc pod uwagę, że rok 2024 był pierwszym rokiem, w którym przekroczono niezwykle ważny próg 1,5 stopnia.

„Byłoby to również sprzeczne z obietnicą premiera dotyczącą wykazania się międzynarodowym przywództwem w sprawie zmian klimatycznych”.

Dodała, że ​​rozbudowa lotnisk „spowoduje większe zanieczyszczenie powietrza i zakłócenia hałasu dla lokalnej ludności”.

Projekt trzeciego pasa startowego lotniska Heathrow uzyskał zgodę parlamentu w czerwcu 2018 r., ale został opóźniony ze względu na wyzwania prawne dotyczące wpływu na środowisko oraz korona wirus pandemia.

Obecnie nie istnieje żaden wniosek o wydanie nakazu zgody na rozwój w ramach tego programu i to od Heathrow zależy, czy taki wniosek złoży.

Sekretarz ds. transportu Heidi Alexander ma czas do 27 lutego na podjęcie decyzji, czy zezwolić Gatwick na rutynowe użytkowanie istniejącego awaryjnego północnego pasa startowego.

Ma czas do 3 kwietnia na podjęcie decyzji w sprawie oferty lotniska Luton dotyczącej podniesienia limitu liczby pasażerów.

Rzecznik rządu powiedział: „Jesteśmy zdeterminowani, aby ożywić naszą gospodarkę i zabezpieczyć długoterminową przyszłość brytyjskiego sektora lotniczego.

„Wszystkie propozycje rozbudowy muszą wykazywać, że przyczyniają się do wzrostu gospodarczego, który jest centralnym elementem naszego Planu zmian, a jednocześnie pozostają w zgodzie z istniejącymi zobowiązaniami w zakresie ochrony środowiska”.

Spekuluje się również, że pani Reeves będzie wspierać Lower Thames Crossing – proponowane nowe skrzyżowanie drogowe pomiędzy Kent i Essex – oraz park tematyczny Universal Studios w Bedford.

Source link