Nieoczekiwanie słabe wyniki marki sportowej Puma i grupy mody Inditex, która jest właścicielem Zarapodsycił obawy przed spowolnieniem apetytu konsumentów w USA wśród niepewności co do taryf Donalda Trumpa.
Akcje w Puma zanotowały ponad jedną piątą, ponieważ firma wystawiła oświadczenie handlowe ostrzegające, że wzrost sprzedaży w tym roku będzie wolniejszy niż liczy na to, że „napięcia geopolityczne i wyzwania makroekonomiczne będą kontynuowane, zwłaszcza spory handlowe i zmienność walut, która ma obciążyć sentymenty konsumenckie i popyt”.
Pirul Dadhania, analityk detaliczny w Royal Bank of Canada, powiedział: „Istnieją pewne obawy dotyczące ciepła marki, rosnącej konkurencji i dystrybucji Ameryki Północnej”.
Akcje Inditex spadły o 8% w środę rano, ponieważ firma stwierdziła, że sprzedaż leżąca u podstaw spadła o 4% w ciągu pięciu tygodni do 10 marca, znacznie w tyle za oczekiwaniami analityków i duży spadek z wzrostu o 10,5% wzrostu w ciągu roku do 31 stycznia.
Firma wskazała, że nie martwi się tym krótkim okresem trudnego handlu, który został przeciwko silnemu wzrostowi w tym samym okresie rok wcześniej, i wskazała wzrost wzrostu do 7% w ostatnim tygodniu.
Jeden z analityków, który odmówił wymienienia, powiedział, że spowolnienie prawdopodobnie będzie w dużej mierze z powodu złej pogody w Europie w styczniu.
Coroczne dane Inditex wskazały na osłabienie handlu w obu Amerykach w porównaniu z innymi rynkami, które sugerowali niektórzy analitycy, mogą być powiązani z niepewnością USA i Meksyku konsumentów wśród niezdecydowania reżimu Trumpa w stosunku do taryf.
Ignacio Fernández, dyrektor finansowy Inditex, wskazał na słabości walut w Brazylii i Meksyku, które, jak powiedział, zostały zrekompensowane przez „silną sprzedaż dolara”.
Oscar García Maceiras, dyrektor naczelny Inditex, powiedział: „Obecne środowisko jest trudne do przewidzenia pod względem taryf. Oczywiście nieustannie monitorujemy sytuację. ”
Po promocji biuletynu
Powiedział, że Inditex uważał, że jest w bardzo dobrej pozycji „ze względu na nasz poziom dywersyfikacji geograficznej pod względem pozyskiwania i sprzedaży”. Dodał, że doświadczenie Inditex na wielu rynkach oznaczało, że było przyzwyczajone do radzenia sobie z różnymi systemami taryf.
García Maceiras powiedziała, że Inditex nadal spodziewał się, że będzie utrzymywał marże zysku pomimo zagrożenia amerykańskimi taryfami, ponieważ skorzystałby z taktyki tworzenia większości odzieży w Hiszpanii, Portugalii, Maroku i Turcji, co oznaczało, że miał „elastyczny model biznesowy z konkurencyjną przewagą”.