Pożar podstacji elektrycznej i całe lotnisko zostały zamknięte – z ponad 1000 lotów odwołanych, inne przekierowały na całym świecie, a 200 000 pasażerów dotkniętych zakłóceniem.

. Zamknięcie heathrow W piątek naprawdę podkreśla „krytyczną” część krytycznej infrastruktury krajowej (CNI) – systemów i obiektów, które są niezbędne do funkcjonowania przez społeczeństwo.

W najlepszym razie to zawstydzenie. W najgorszym przypadku wskazuje na poważne luki w całym kraju, które mogą być wykorzystane przez złych aktorów.

Heathrow najpierw.

Asdf

Heathrow potrzebuje dużej mocy, równoważnego małego miasteczka, a większość z nich jest dostarczana przez dedykowane połączenie w podstacji północnej Hyde – odzwierciedlając krytyczny status Heathrow.

Ale wydaje się, że jest to problem – ponieważ Heathrow wymaga tak dużej mocy, posiadanie drugiego dedykowanego połączenia prawdopodobnie byłoby zbyt drogie, szczególnie w przypadku scenariusza niskiego prawdopodobieństwa takiego katastrofalnego ognia. W końcu to po raz pierwszy od dziesięcioleci.

„Takie pożary wcale nie są powszechne” – powiedział dr Robin Preece, czytelnik w przyszłych systemach elektroenergetycznych na University of Manchester. „Jeśli właśnie się zepsuło bez ognia… Być może nigdy nie zauważyłeś niczego, ponieważ mamy wystarczające alternatywne trasy, aby elektryczność mogła podążać”.

Zdjęcie wykonane za zgodą z witryny mediów społecznościowych X, wcześniej Twittera, opublikowane przez @JoselyNemuirhe1 Fire w Hayes Electrical Substation. Ponad 1300 lotów na lotnisko Heathrow zostanie zakłócone w piątek z powodu zamknięcia lotniska po pożarze. Data wydania: piątek 21 marca 2025 r.
Obraz:
Pożar w podstacji elektrycznej North Hyde. PIC: @JOSELYNEMUIRHE1

Ale rzadkie nie oznacza niemożliwe – a kiedy infrastruktura ma kluczowe znaczenie, powinna być chroniona.

MI5 odpowiedzialny za krytyczną ochronę infrastruktury

Organizacja ostatecznie odpowiedzialna jest MI5 za pośrednictwem Krajowego Urzędu Bezpieczeństwa Ochronnego. Wymienia 13 krajowych sektorów infrastruktury, od chemikaliów po nuklearne, ratownicze służby po żywność, przestrzeń do wody.

Dużo się do opieki – ta mapa pokazuje tylko niektóre strony, które byłyby uważane za CNI. Lotniska i stacje energetyczne. Lub rurki, które dostarczają nam energii (gaz gazu i paliw) i Internet (kable podmorskie).

ADSF

Wiele z tych zagrożeń jest pobieranych w krajowym rejestrze ryzyka. To wykrywa prawdopodobieństwo i wpływ ryzyka.

ADSF

Mierzenie ryzyka i wpływu

Tak więc szacuje się, że przypadkowy pożar lub eksplozja w rurociągu paliwowym na lądzie ma mniej niż 0,2% szans na nastawienie w ciągu najbliższych dwóch lat, ale miałby jedynie „umiarkowany” wpływ, zdefiniowany jako między 41-200 ofiar i/lub setki milionów funtów strat ekonomicznych.

Cywilny wypadek nuklearny ma podobne prawdopodobieństwo, ale miałby „katastrofalny” wpływ, zdefiniowany jako utrata ponad 1000 istnień ludzkich i/lub koszt ekonomiczny dziesiątek miliardów funtów. Pandemics spełnia również katastrofalny próg uderzenia.

Regionalna awaria sieci energii elektrycznej, być może ze względu na „specyficzną podstacja mocy”, jest wymieniona jako 1% do 5% szans na wydarzenie co dwa lata i umiarkowany wpływ. Ale tak się stało z Heathrow – a wpływ wcale nie wydaje się umiarkowany.

Przeczytaj więcej od Sky News:
Jak zrujnowane plany podróży zamykane przez Heathrow
Co wiemy o zamknięciu jako loty uziemione

Podstacja elektryczna North Hyde, która zapaliła się. Zdjęcie: Pa
Obraz:
Podstacja elektryczna w zachodnim Londynie. Zdjęcie: Pa

Katalog luk

Krajowy rejestr ryzyka jest rozsądnym planowaniem, ale jest także katalogiem luk.

Wypadki zdarzają się, ale także ataki. Trudno jest odróżnić różnicę – i to jest sens tego, co nazywa się atakami „szarej strefy”.

Na przykład kable podmorskie niestety są cięte, czy to na Morzu Bałtyckim, czy w wodach wokół Tajwanu.

Tajwan oskarżył Chiny o celowe robienie tego. Chiny odpowiedziały, mówiąc, że uszkodzenie kabli podwodnych jest „powszechnym wypadkiem morskim”.

Na tym zdjęciu opublikowanym przez Tajwanu Straży Przybrzeżnej Tajwańska statki Straży Przybrzeżnej przygotowują się do pokładu statku towarowego Togolese Flenion Hongtai podejrzanego o zerwanie podnośnego kabla komunikacyjnego w wodach między zachodnim wybrzeżem głównej wyspy a odlegającymi Wyspami Penghu we wtorek, 25 lutego 2025 r. (Tajwańska straży wybrzeża)
Obraz:
Tajwańska straż przybrzeżna w lutym przygotowuje się do wejścia na pokład statku towarowego podejrzanego o zerwanie podmorskiego kabla komunikacyjnego. PIC: AP

„Złośliwy aktorzy widzą możliwości i luki”, powiedział Marco Wyss, profesor historii międzynarodowej i bezpieczeństwa na Lancaster University.

„A jeśli prezentujesz luki w takim zakresie, jak dzisiaj, nawet jeśli nie był to złośliwy aktor, może to dać im kilka pomysłów”.

Dodatkowe raporty autorstwa Sophii Massam, junior cyfrowych dziennikarza śledczego

Source link

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj