Jeśli chodzi o wyrażanie obaw dotyczących warunków pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy, zdecydowana większość pracowników wiodących indyjskich firm milczy. Według danych Business Responsibility and Sustainability Reporting (BRSR) z Prime Database, 1062 największych indyjskich spółek notowanych na giełdzie otrzymało w roku finansowym 23 ponad 220 000 skarg dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz prawie 75 000 skarg dotyczących warunków pracy. Jednak pomimo zdumiewającej liczby skarg w dużej mierze skupia się niewielka grupa przedsiębiorstw.
Przeważająca liczba 944 firm nie zgłosiła żadnych skarg związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, natomiast 920 firm nie zgłosiło żadnych skarg dotyczących warunków pracy.
Dyskryminacja w rozpatrywaniu skarg
Co ciekawe, najwięcej reklamacji skupiało się wokół kilku firm, które rozwiązały niemal 100 proc. złożonych reklamacji. Sugeruje to, że choć niektóre firmy proaktywnie zajmują się tymi problemami, inne mogą zaniżać poziom zgłaszania problemów lub nie zapewniać pracownikom bezpiecznej przestrzeni do wyrażania obaw.
Od roku budżetowego 23 czołowe spółki giełdowe zostały zobowiązane do ujawniania skarg i skarg pracowników w ramach BRSR. Porównania rok do roku nie są jednak możliwe, gdyż wiele firm nie udostępnia danych z lat poprzednich.
„Nie zgłaszanie przez pracowników skarg stanowi poważny problem, ponieważ jest mniej prawdopodobne, że nie będzie żadnych skarg” – powiedział Bino Paul, profesor w Instytucie Nauk Społecznych Tata. Czasy gospodarcze.
Wyzwania w zarządzaniu reklamacjami
„Ewolucja stosunków pracy i zarządzania personelem w zarządzaniu zasobami ludzkimi doprowadziła do strategii zorientowanej na maksymalizację zysków dla akcjonariuszy i ograniczenie autonomii zasobów ludzkich. Jest to niepokojące, ponieważ pracownicy są kluczowymi interesariuszami i nie ma neutralnego, autonomicznego organu który zajmuje się kwestiami pracowniczymi” – dodał Paul.
Problem może również wynikać ze sposobu rozpatrywania skarg w organizacjach. „Skargi nie zawsze są rozpatrywane systematycznie w całej firmie” – mówi Nagaraj Krishnan, dyrektor zarządzający Aparajita Corporate Services. „Skargi są często uznawane za nieistotne, chyba że osiągną krytyczny poziom lub przyciągną niechcianą uwagę” – stwierdził.
Vikram Shroff, partner w AZB & Partners oraz ekspert w dziedzinie zatrudnienia i prawa pracy, zasugerował, że brak skarg można przypisać również firmom wdrażającym środki zapewniające przestrzeganie przepisów. „Po pandemii wielu pracodawców aktywnie wdrażało środki bezpieczeństwa i higieny pracy. Niektóre firmy dokładają wszelkich starań, aby wziąć udział w ankietach „Najlepszych pracodawców” w ramach strategii rekrutacji i zatrzymania pracowników, co może pomóc w ograniczeniu lub wyeliminowaniu skarg w miejscu pracy” – powiedział. Czasy gospodarcze.
Pierwsza publikacja: 26 września 2024 | 14:55 JEST