Swiggy IPO: Wiodący indyjski agregator żywności i platforma dostaw, Swiggy, ma wkrótce wejść na giełdę po złożeniu projektu prospektu emisyjnego czerwonego śledzia (DRHP) do organu regulacyjnego rynku, indyjskiej Rady Papierów Wartościowych i Giełd (Sebi).

Indyjski rynek pierwotny urósł w tym roku, a na giełdę weszły 62 firmy produkujące płyty główne, w tym Ola Electric i Bajaj Housing Finance, to tylko niektóre z znaczących firm znajdujących się na liście.

Kliknij tutaj, aby połączyć się z nami na WhatsApp

Ponieważ inwestorzy czekają na więcej szczegółów na temat tej rzekomej oferty publicznej, oto kilka kluczowych szczegółów na temat Swiggy, jak przedstawiono w dokumentach DRHP.

Szczegóły oferty publicznej Swiggy

Oferta publiczna Swiggy obejmuje nową emisję akcji o wartości do 3750 crore rupii oraz ofertę dla akcjonariuszy sprzedaży 185 286 265 akcji spółki. Accel India IV (Mauritius), Apoletto Asia, Alpha Wave Ventures, Inspired Elite Investments, Tencent Cloud Europe i MIH India Food Holdings to 10 akcjonariuszy Swiggy, którzy wezmą udział w IPO OFS.

Swiggy, DRHP stwierdził w dokumentach, że spółka nie otrzyma żadnych wpływów z oferty sprzedaży, a akcjonariusze sprzedający będą uprawnieni do wpływów z oferty do wysokości posiadanych przez nich akcji w ofercie sprzedaży.

Spółka podała także, że zamierza przeznaczyć wpływy z nowej emisji na reinwestycję w całości lub w części w swojej istotnej spółce zależnej Scooty, spłatę lub przedpłatę części lub całości zadłużenia, a także na jego rozwój. Dark Store Network dla działu szybkiego handlu poprzez skonfigurowanie ciemnego sklepu i dokonanie płatności za dzierżawę/licencję dla ciemnego sklepu.

Swiggy przeznaczy także wpływy na inwestycje w technologię i infrastrukturę chmurową, marketing marki i wydatki na promocję biznesową, aby zwiększyć świadomość marki i widoczność platformy oraz na finansowanie wzrostu nieorganicznego poprzez nieznane przejęcia.

Link Intime India jest rejestratorem pierwszej oferty publicznej Swiggy, natomiast JP Morgan India, BofA Securities India, Jefferies India, Kotak Mahindra Capital Company, Citigroup Global Markets India, Avendas Capital i ICICI Securities są głównymi menedżerami prowadzącymi księgi rachunkowe w przypadku emisji publicznej.

Szczegóły finansowe Swiggy IPO

Według danych dostępnych w DRHP, spółka świadcząca usługi gastronomiczne odnotowała przychody z działalności operacyjnej w wysokości 3222,21 crore rupii w pierwszym kwartale roku obrotowego 25 w porównaniu z 2389,81 crore rupii odnotowanymi w tym samym kwartale roku obrotowego 24. Jej wartość wyniosła 11 247,40 crore rupii w roku finansowym 24, 8264,60 crore rupii w roku finansowym 23 i 5704,89 crore rupii w roku finansowym 22.

Całkowite wydatki Swiggy w pierwszym kwartale roku obrotowego 25 wyniosły 3907,95 crore rupii w porównaniu z 3072,56 crore rupii w pierwszym kwartale roku obrotowego 24. Jej wartość wyniosła 13 947,38 crore rupii w roku finansowym 24, 12 884,40 crore rupii w roku finansowym 23 i 9574,45 crore rupii w roku finansowym 22.

Całkowite zobowiązania agregatorów dystrybucji żywności wyniosły 2896,25 crore rupii w pierwszym roku finansowym 2025 w porównaniu do 2526,26 crore rupii odnotowanych w pierwszym roku finansowym 24. Wartość ta wyniosła 2737,96 crore rupii w roku finansowym 24, 2224,03 crore rupii w roku finansowym 23 i 2138,82 crore rupii w roku finansowym 22.

Natomiast łączna wartość aktywów Swiggy wyniosła 10 341,24 crore rupii w pierwszym kwartale roku budżetowego 25 w porównaniu z kwotą 2 526,26 crore rupii odnotowaną w pierwszym kwartale roku obrotowego 24. Spółka odnotowała łączne aktywa w wysokości 10 529,42 crore rupii w roku finansowym 24, 11 280,64 crore rupii w roku finansowym 23 i 14 405,73 crore rupii w roku finansowym 22.

Jakie ryzyko wiąże się z IPO Swiggy?

Oto kilka kluczowych ryzyk, które firma podkreśliła w dokumentach DRHP.

Swiggy stwierdziła, że ​​od chwili założenia co roku generuje stratę netto i ma ujemne przepływy pieniężne z działalności operacyjnej. Jeżeli Spółce nie uda się osiągnąć wystarczających przychodów oraz nie zarządzać wydatkami i przepływami pieniężnymi, może ponieść znaczne straty.

Istotna spółka zależna Swiggy, Scoot, również poniosła w przeszłości straty. Według dokumentów DRHP spółka Scooty Logistics odnotowała stratę w wysokości 423,97 crore rupii w roku finansowym 24, 407,03 crore rupii w roku finansowym 23 i 295,35 crore rupii w roku finansowym 22. Swiggy stwierdziła również, że w przypadku dalszego ponoszenia strat spółka może być zobowiązana do dalszego udzielania wsparcia finansowego, co może niekorzystnie wpłynąć na skonsolidowaną działalność i sytuację finansową Swiggy.

Ponadto Swiggy w swojej działalności jest uzależniona od mobilnych systemów operacyjnych, a wszelkie zmiany w ich warunkach mogą mieć wpływ na działalność Swiggy.

Swiggy stwierdziła również, że stoi w obliczu ostrej konkurencji na rynkach, które obsługuje. Jeżeli Swiggy nie będzie w stanie skutecznie konkurować, będzie to miało niekorzystny wpływ na jej działalność, sytuację finansową i wyniki operacyjne. Do głównych konkurentów należą Zomato, sieć QSR oferująca usługi dostaw, Eazydiner, Blinkit (Zomato), Zepto i BB Now (Big Basket).

Czynniki korzystne dla Swiggy’ego

Według danych udostępnionych przez Swiggy w DRHP, oczekuje się, że rynek dostaw żywności online i rynek fast foodów w Indiach będą rosły w tempie CAGR odpowiednio od 17 do 22 procent i 60 do 80 procent w latach 2023–2028, zgodnie z raportem Redseer. W dokumentach DRHP Swiggy stwierdził, że misją firmy jest tworzenie innowacyjnych rozwiązań, które zapewniają niezrównane korzyści użytkownikom miejskim.

„Będąc pierwszą platformą handlu hiperlokalnego, Swiggy z powodzeniem jest pionierem branży w Indiach, uruchamiając dostawę żywności w 2014 r. i Fast Commerce w 2020 r., a dzięki pionierskiemu statusowi Swiggy jest uznawana za lidera w dziedzinie innowacji hiperlokalnych. Redsea twierdzi, że jest synonimem handlu i marką w kategoriach, w których jest obecna” – powiedział Swiggy z DRHP.

Firma podała również, że w raporcie Kantar BrandZ Most Valuable Indian Brands Report 2024 uznano Swiggy za najcenniejszą markę w kategorii platform technologii i usług konsumenckich oraz wśród 25 najcenniejszych marek w Indiach ogółem (Raport Redsea). „Dzięki pionierskiemu statusowi Swiggy jest dobrze znana jako marka będąca synonimem kategorii, w których jest obecna, podaje Redsea. Wierzymy, że pomogło to pozycjonować „Swiggy” jako markę powszechnie stosowaną w świadomości użytkowników, reprezentującą wygodę i jakość” – powiedział Swiggy.

Swiggy powiedział również, że w dziesiątym roku działalności firma osiągnęła kamień milowy w postaci 112,73 mln użytkowników, którzy dokonali transakcji (kiedykolwiek użytkownicy dokonali transakcji) na jej platformie na dzień 30 czerwca 2024 r. Firma przypisała to ujednoliconej aplikacji, rosnącej ofercie i Rozbudowana sieć partnerów zapewnia większy wybór i krótsze czasy dostaw, co poprawia komfort użytkowania platformy i zachęca większą liczbę użytkowników do dokonywania transakcji. „W rezultacie byliśmy świadkami stałego wzrostu naszej miesięcznej bazy użytkowników dokonujących transakcji, zarówno indywidualnie w zakresie dostawy żywności i szybkiego handlu, jak i całej platformy” – powiedział Swiggy.

Swiggy IPO

Source link