W ciągu ostatnich kilku lat konsumenci przyzwyczaili się do wzrostu cen w wysokości wygórowanej. Koszt wszystkiego – od używanych samochodów po rachunki za media i skromny bochenek chleba – od lat 80. wzrosła w najgorszym szoku inflacyjnym w zaawansowanych gospodarkach.

Podczas gdy inflacja ostygła w ubiegłym roku, rozmowa o szybko rosnących cenach powróciła do programu eskalacji wojny handlowej Donalda Trumpa.

Większość ekonomistów zgadza się amerykańskie taryfy na import od największych partnerów handlowych prowadzić do wyższych cen amerykańskich konsumentów. Zdjęcie nie jest tak jasne dla innych krajów. Polityka handlowa Trumpa może również zmienić się w jednej chwili. Jednak eksperci twierdzą, że sam pomysł, że konsumenci spodziewają się, że świeża wybuch inflacyjna może stać się samospełniającym się, dając firmom ochronę w celu ustalenia ich cen.

„Narracja (jest potrzebna), aby powiedzieć konsumentom, dlaczego ceny rosną. Taryfy zapewniają dokładnie tę historię”, mówi Paul Donovan, globalny główny ekonomista w UBS Wealth Management.

„Fakt, że mieliśmy fale inflacyjne postpandemiczne, również zmienił rzeczy. Ponieważ w ciągu ostatnich kilku lat mieliśmy inflację-dla konsumentów-nikt tego nie lubi-ale bardziej akceptują, że tak się dzieje”.

W USA senator demokrata Elizabeth Warren ostrzegł Taryfy Trumpa mogą prowadzić do specjalizacji, co daje korporacjom „nowy zestaw wymówek dla amerykańskich konsumentów” i argumentując, że firmy prawdopodobnie stawiają ceny nawet za towary, które nie napotykają dodatkowych podatków granicznych. Gdzie indziej, Zjawisko to zostało oznaczone jako „chciwość”gdzie firmy zawyżają swoje ceny, aby zwiększyć zyski, a nie przekazywać uzasadnione wzrosty kosztów dla konsumentów.

W tym tygodniu Sony ogłosiło, że to było Oddawanie ceny swojej PlayStation 5 o 25% na niektórych rynkach. Podczas gdy japońska firma nie obwiniała wyraźnie polityki prezydenta USA, zamiast tego powołując się na „trudne środowisko gospodarcze”, Analitycy stwierdzili, że decyzja była bardziej niż prawdopodobna próba wyprzedzenia taryf Trumpa.

Jednak jego decyzja obejmowała podnoszenie cen w Wielkiej Brytanii, Europie, Australii i Nowej Zelandii-podkreślając, w jaki sposób firmy międzynarodowe mogą podnieść ceny nawet na rynkach nieziarysowych w związku z eskalacji kosztów korzystania z złożonych międzynarodowych łańcuchów dostaw podczas globalnej wojny handlowej.

„Decyzja Sony o podniesieniu cen PlayStation poza USA oferuje wgląd w to, w jaki sposób taryfy Trumpa mogą okazać się inflacyjne za granicą w niektórych kategoriach”, mówi Claus Vistesen, główny ekonomista strefy euro w Macheon Macroeconomics. Sony odmówił komentarza.

Eksperci twierdzą, że ryzyko inflacyjne są najbardziej ekstremalne dla amerykańskich konsumentów – gdzie Nagłówek inflacja spadła do 2,4% w marcuwedług danych opublikowanych na początku tego miesiąca. Niektórzy ekonomiści ostrzegają inflację może osiągnąć 4% W tym roku. W środę Jerome Powell, przewodniczący Rezerwy Federalnej USA, ostrzegł taryfę „bardzo prawdopodobne, że przynajmniej wygenerują tymczasowy wzrost inflacji” w wyzwaniu dla banku centralnego.

Wykres pokazujący inflację w głównych gospodarkach od 2019 roku

Nawet po częściowym wycofaniu się Trumpa w jego najtrudniejszych zagrożeniach taryfowych „Dnia Wyzwolenia” – w tym cofanie się do 10% opłat bazowych dla wszystkich partnerów handlowych, i skupionej 145% wskaźnika chińskiego importu, z wyjątkiem niektórych zwolnień dla elektroniki – konsumenci amerykańscy nadal stoją w obliczu gwałtownego wzrostu kosztów utrzymania.

Według analizy przez Laboratorium budżetowe Yale Opublikowani w tym tygodniu, biorąc pod uwagę najnowszą pozycję Waszyngtonu, amerykańscy konsumenci stoją w obliczu ogólnej średniej skutecznej stawki taryfowej wynoszącej 28%, najwyższej od 1901 r.

Ostrzega, że ​​ceny konsumenckie mogą wzrosnąć o 3% w krótkim okresie-równoważny średnio straty gospodarstwa domowego wynoszące około 4900 USD (3700 £)-w szczególności z silnymi wzrostami odzieży, butów i towarów elektrycznych.

„Częścią kosztów jest to, że nikt nie może dowiedzieć się, jaka będzie ostateczna polityka”, mówi Martha Gimbel, współzałożycielka laboratorium budżetowego, która wcześniej była w Radzie Doradcy Ekonomicznej Białego Domu Joe Biden. „Fakt, że oczekiwania konsumenckie dotyczące inflacji zaczynają rosnąć, sugeruje, że to się rozlą i zdejmuje z punktu widzenia inflacji.

„Jedną z tragedii taryf jest to, że przychodzą w czasie, gdy ten okres inflacyjny wydawał się poruszać za nami, a amerykańskie gospodarstwa domowe zaczęły czuć się lepiej. A teraz wygląda na to, że znów dostaniemy serial na drodze”.

Jednym z badań, które zyskały bliski status mityczny wśród ekonomistów w ostatnich miesiącach, jest 2020 Studium taryf Trump zastosował się do pralki podczas jego pierwszej kadencji. Znalazł maszyny domowe i suszarki ubraniowe, które nie były poddawane taryfom, również wzrosły.

Nazywając to „świetnym przykładem”, Jerome Powell powiedział w zeszłym miesiącu na konferencji prasowej Fed, że pokazał, w jaki sposób taryfy mogą podnieść ceny na całej planszy. „Producenci po prostu, wiesz, po prostu podążyli za tłumem i podnieśli go”.

Trump zastosował taryfy, od 10-50%, w 2018 r. Po skardze amerykańskiego producenta Wir Ci zagraniczni rywale zalewają rynek tanimi maszynami, grożąc amerykańskimi miejscami pracy. Chociaż polityka pomogła stworzyć około 1800 nowych miejsc pracy, przyniosła astronomiczne koszty: ceny konsumentów wzrosły o prawie 1,5 mld USD, czyli około 817 000 USD za rolę.

Felix Tintelnot, jeden z autorów raportu i który jest obecnie profesorem ekonomii na Uniwersytecie Duke, twierdzi, że istnieje kilka wniosków, które są dziś istotne. „Nie jestem fanem terminu„ żłobienie ceny ”. Myślę, że należy wziąć pod uwagę zmiany cen towarów wykraczających poza te bezpośrednio dotknięte taryfą – ale można to również oznaczyć jako wygładzanie zmian cen.

„Gdyby nie było możliwości podniesienia cen suszarki, ceny myjki mogłyby wzrosnąć więcej. Ponadto, w obliczu mniejszej konkurencji ze strony firm zagranicznych, producenci krajowi mogą również podnieść ceny”.

Niebezpieczeństwo firm korzystających z pokrycia taryf jest uznawane wśród wewnętrznego kręgu Trumpa – do tego stopnia, że ​​w przypadku wzrostu inflacji jasne jest, że prezydent zacznie walczyć z korporacjami w zakresie żłobienia cen.

Andrew Ferguson, przewodniczący Federalnej Komisji Handlu USA, ostrzegł w tym miesiącu że organ nadzoru konkurencji obserwował, jak amerykańskie firmy energicznie konkurują o cenę.

„Te niezbędne taryfy nie powinny być interpretowane jako zielone światło do ustalania cen lub innych niezgodnych z prawem zachowania” – powiedział.

Jednak Paul Donovan twierdzi, że amerykańskie firmy mają okazję. „W przypadku opodatkowania importu towarów zagranicznych amerykański producent może wybrać albo zwiększenie marży zysku lub zwiększyć udział w rynku.

„Jeśli na przykład twoi konkurenci są obciążani (taryfa) 20%, podnieśmy nasze ceny o 15%. Następnie zwiększasz marżę, a także nieco zwiększasz udział w rynku”.

Taka taktyka może być trudna po wielu rundach wzrostu cen od 2021 r., Ograniczając siłę cenową w związku z ryzykiem, że dalsza podwyżki cen może uszkodzić sprzedaż. Jednak Donovan twierdzi, że konsumenci oczekują więcej bólu.

„Moim podejrzeniem jest, w środowisku, w którym w USA istnieje szerokie oczekiwania na wyższą inflację, w której konsumenci ogólnie się tego spodziewają, firmy poczują się bardziej w stanie pójść na opcję podwyższenia cen”.

Mimo to oczekiwania są głęboko podzielone w kierunku politycznym. W coraz bardziej zniszczonym krajobrazie politycznym USA zwolennicy Trumpa zakładają taryfy magiczne, których potrzebuje gospodarka, nawet gdy demokraci i główne ekonomiści potępiają ich jako szaleństwo.

W najnowszym autorytatywnym badaniu nastrojów konsumenckich z University of Michigan, które jest ściśle monitorowane przez Fed, wyborcy Demokratów uważali, że inflacja była na dobrej drodze do osiągnięcia 7,9% w ciągu roku, podczas gdy republikanie uważają, że upadnie do 0,9%.

Wykres pokazujący oczekiwania poziomów inflacji w USA w oparciu o sposób, w jaki ankiety głosują

„Chodzi o oglądany kanał informacyjny kablowy. Niektórzy mówią, że to koniec dni, inni mówią:„ Taryfy są w porządku; nie wpływają na Amerykanów, cudzoziemcy płacą ” – mówi Donovan.

Jednak niezależni wyborcy uważają również, że inflacja gwałtownie wzrośnie do 6,2%. Mediana oczekiwań we wszystkich przekonaniach politycznych był wzrost do 6,7%najwyższy poziom od 1981 roku.

„Próbuję odpowiedzieć na to uprzejmie”, mówi Gimbel, zapytany o podział. „Ludzie niekoniecznie zwracają uwagę na fakty w terenie.

„Osobiście nie sądzę, aby inflacja gwałtownie wzrosła jak Demokraci, i nie sądzę, że spadnie. Ale widzicie, że oczekiwania inflacyjne wzrosną wśród niezależnych, a to mówi o tym, jak to zaczyna się starać”.

Source link