Gatwick zachował swoją pozycję jako najgorsze lotnisko Do Opóźnienia lotuponieważ nadal cierpi na zakłócenie kontroli ruchu lotniczego (ATC). Odejścia z lotniska West Sussex, czyli W oczekiwaniu na zielone światło dla ogromnego planu ekspansji o wartości 2,2 miliarda funtówbyły średnio ponad 23 minut za harmonogramem w 2024 r., Zgodnie z danymi Analysis of Civil Aviation Authority (CAA) przez agencję prasową PA.
Jest to poprawa od prawie 27 minut w ciągu ostatnich 12 miesięcy, ale jest dłuższa niż na jakimkolwiek innym lotnisku w Wielkiej Brytanii. Gatwick, który jest drugim najbardziej ruchliwym lotniskiem w Wielkiej Brytanii, poważnie dotknęło niedobory personelu ATC w Europie kontynentalnej w 2024 r. I doznał tego samego problemu we własnej wieży kontrolnej. Loty z Lotnisko Birmingham Miałem drugi najbiedniejszy rekord punktualności w zeszłym roku, ze średnim opóźnieniem ponad 21 minut. Na trzecim miejscu Lotnisko Manchesteruz 20 minutami.
Opóźnienia lotów są często spowodowane problemami poza kontrolą lotnisk.
Lotnisko Belfast City (George Best) odnotowało najlepsze wyniki punktualności w Wielkiej Brytanii drugi rok z rzędu, z typowym opóźnieniem na lot mniejszy niż 12 minut.
Analiza uwzględniła zaplanowane i czarterowane odejścia z 22 komercyjnych lotnisk w Wielkiej Brytanii z co najmniej 1000 lotów wychodzących w ubiegłym roku.
Odwołania nie zostały uwzględnione.
Średnie opóźnienie wszystkich tych lotów w zeszłym roku wyniosło 18 minut i 24 sekundy, w porównaniu z 20 minut i 42 sekundy w 2023 r.
W zależności od odległości trasy i długości opóźnienia pasażerowie zarezerwowani na lotach z brytyjskich lotnisk, które działają za harmonogramem, są uprawnieni do pomocy, takiej jak rozsądna ilość jedzenia i picia, w razie potrzeby środki do komunikowania się i nocleg.
Linie lotnicze często nie zapewniają tego podczas poważnych zakłóceń, ponieważ są one przytłoczone prośbami.
Pasażerowie mogą również być w stanie ubiegać się o rekompensatę w wysokości do 520 funtów od linii lotniczej, jeżeli przyczyna opóźnienia zostanie uznana za kontrolę, co może być winy w chorobie samolotu lub pilotażu.
Kwestie ATC są uważane za „niezwykłą okoliczność”, co oznacza, że dotknięte pasażerami nie są uprawnieni do wypłat.
Selina Chadha, dyrektor CAA, która ma porady konsumenckie na swojej stronie internetowej, powiedziała: „Przemysł ciężko pracuje, aby loty są punktualne, ale czasem występują opóźnienia.
„To, co dla nas ważne, to to, co robią linie lotnicze i lotniska, aby zminimalizować zakłócenia, a także przestrzegać ich prawnych obowiązków dotyczących pasażerów, jeśli coś stanie się z ich lotem.
„Radzimy również konsumentom, aby upewnili się, że wiedzą, do jakiej pomocy mają prawo”.
Rzecznik Gatwick powiedział: „Ograniczenia kontroli ruchu lotniczego w innych częściach Europy nadal wpływają na lotnisko.
„Wraz z naszymi liniami lotniczymi wprowadziliśmy solidny plan … w celu dalszej poprawy wyników na czas w 2025 r.”
Obejmuje to zastosowanie nowej metody oddzielenia samolotów i testowanie koordynacji łączenia mostów odrzutowych z samolotami, które są zaprojektowane w celu zwiększenia wydajności.
Rzecznik dodał, że Gatwick jest „najskuteczniejszym lotniskiem na świecie, z lotami odlatującymi lub przybywającymi co 55 sekund”.
Sekretarz transportu Heidi Alexander powiedział w lutym, że jest przygotowana do wsparcia planu ekspansji Gatwicka w celu przeprowadzenia wybiegu awaryjnego do rutynowego użytkowania – który częściowo ma na celu poprawę jego odporności – jeśli projekt zostanie skorygowany. Lotnisko ma do 24 kwietnia, aby odpowiedzieć.
Rzecznik lotniska w Manchesterze powiedział, że „zobowiązuje się do robienia wszystkiego, co w naszej mocy, aby wesprzeć wszystkich naszych przewoźników w celu osiągnięcia najlepszych możliwych stawek odejścia na czas”.
Rzecznik Trade Body AirportSuk powiedział: „Lotnictwo nadal wraca do zdrowia po pandemii i działa w wyjątkowo pracowitym, globalnym środowisku z wyzwaniami związanymi z odpornością.
„Dlatego pozytywne jest, że dane pokazują, że opóźnienia nadal spadają, ponieważ wszyscy w lotnictwie współpracują ze sobą, aby zapewnić pasażerom najlepszą możliwą usługę”.
Lotnisko Birmingham nie udzieliło odpowiedzi.