Inwestorzy w Boeinga są przygotowani do poznania pełnego wpływu wojny handlowej Donalda Trumpa, w obawie, że amerykański planemaker może zostać uderzony mocniej, niż się spodziewał po tym, jak Jets przeznaczony dla chińskiej linii lotniczej powróconej do USA.
Samolot Boeing 737 Max 8 przeznaczony do użytku przez chińską linię lotniczą wróciła do USA w poniedziałek z Centrum Wykończenia China Boeinga, zgodnie z danymi lotniczymi cytowanymi przez Reutersa. Nastąpił po przybyciu do USA w niedzielę kolejnych 737 maks. namalowane w barwach chińskich linii lotniczych Xiamen w amerykańskim centrum produkcyjnym w USA w Seattle.
Cena akcji Boeinga spadła o prawie 3% w poniedziałek, zgodnie z wyprzedaniem za drugiej strony Wall Street. W tym miesiącu rynki akcji USA zostały w tym miesiącu znacznie wyższą zmienność, ponieważ inwestorzy próbowali opracować skutki taryf Trumpa.
Przemysł lotniczy został przyłapany na wojnie handlowej. Taryfy Trumpa na towary z prawie wszystkich krajów spowodowały zakłócenia na całym świecie, a handel towarami w USA-Chin jest najbardziej dotknięty, a opłaty wynosi 145% na import USA i 125% na towary idące w drugą stronę.
Według IBA, nowa 737 Max ma wartość rynkową około 55 mln USD (41,4 mln GBP). To sprawia, że 125% taryfy jest zakorzenione bez znaczącej zmiany modelu biznesowego branży linii lotniczych.
Powrót Boeing Jets podkreśla podatność na taryfy największego eksportera produkcyjnego w USA. Dodaje to problemy Boeinga, podobnie jak próbował wyzdrowieć po wydmuchu panelu w powietrzu w styczniu 2024 r., Co skłoniło firmę do zastąpienia swojego dyrektora naczelnego.
Kelly Ortberg, która przejął Boeinga po kryzysie bezpieczeństwaujawni wyniki finansowe w pierwszym kwartale w środę. Analitycy oczekują znacznej poprawy sprzedaży w porównaniu z rokiem poprzednim, a przychody przewidują, że wzrosną o 20% do 19,8 mld USD, chociaż nadal oczekują strat w wysokości 466 mln USD w tym kwartale.
Jednak wyniki prawdopodobnie przyćmią pytania dotyczące wpływu taryf na działalność.
Douglas Harned, analityk w Bernstein, firmie badawczej, powiedział, że nie spodziewał się „ostatecznych odpowiedzi” na trafieniu taryfy, ale „zaniepokojony tym, że ryzyko jest większe niż się spodziewano”, biorąc pod uwagę dyskomfort linii lotniczych z powodu płaconych taryf i możliwych opóźnień w produkcji, aby uniknąć kosztów.
Harned powiedział, że przerwa w chińskich dostaw może trafić na pokolenie gotówki w 2025 r., Chociaż dodał, że spodziewał się ostatecznie dostarczenia samolotów.
Jednak inwestorzy muszą walczyć z ogromną niepewnością co do intencji Białego Domu. Obecna polityka Trumpa jest podniesienie taryf na wiele krajów po zakończeniu 90-dniowa „przerwa” na wyższych stawkach, z wyłączeniem Chin Po rozłożeniu zamieszania rynku na rynek obligacji.
Richard Aboulafia, dyrektor zarządzający Aerodynamic Advisory, A Consultancy, powiedział, że The Administracja Trumpa pokazał „głęboki i ciężko zarobiony poziom ignorancji”, jak działa przemysł lotniczy, a długoterminowe taryfy byłyby szkodliwe dla Boeinga.
Aboulafia powiedziała, że krótkoterminowe uderzenie w gotówkę Boeinga powinno być stosunkowo ograniczone, ale dodała, że firma powinna mocno odepchnąć taryfy Trumpa, szczególnie w celu uniknięcia „katastrofalnej wojny handlowej z resztą świata”.
Po promocji biuletynu
Na chińskim rynku „w dłuższej perspektywie zaczyna mieć znaczenie”, powiedziała Aboulafia. Oczekuje się, że chińskie linie lotnicze będą stanowić piątą sprzedaż nowych samolotów, na jednym z kluczowych rynków Boeinga i jego europejskiego rywalizującego Airbusa. „Nie możesz po prostu zostawić tego Airbusowi” – powiedziała Aboulafia.
W znaku, że wojna handlowa może nasilać się poza relacją USA-Chiny, Pekin w poniedziałek ostrzegł, że tak będzie Weź „zdecydowane i wzajemne” środki zaradcze przeciwko innym krajom negocjującym z USA, jeśli zawarli umowę na koszt Chin.
Jednak reszta światowego przemysłu lotniczego może mieć mniejsze szanse na wpływ zaradczy, biorąc pod uwagę poleganie Chin od samolotów USA i Europy.
Reuters poinformował, że 737 Max 8 wylądował na terytorium USA w Guam w poniedziałek, po opuszczeniu Centrum Ukończenia Zhoushan Boeinga w pobliżu Szanghaju, pokazały dane ze strony internetowej Airnav Radar.
Rzecznik Xiamen Airlines w poniedziałek potwierdził Reutersowi, że dwa samoloty oznaczone dla przewoźnika poszły do USA, ale odmówił podania powodów.
Boeing został skomentowany.