On W poniedziałek Kreml zaoferował trzydniową pauzę działań wojennych przeciwko Ukrainie w maju, aby Zbiega się z uroczystościami Moskwy końca drugiej wojny światowej. W kontekście, w którym jest Ukraina wzywając Bezwarunkowe 30-dniowe zawieszenie broni, a Stany Zjednoczone stałe, Rosja chce ustępstw, zanim będzie można nawet omówić trwałą pauzę lub stały pokój. Centralną dla żądań Kremla jest Usunięcie sankcji – zwłaszcza te Ograniczanie sektora lotniczego.
Musimy zachować ostrożność, aby przedwcześnie nie dokonywać koncesji, pod pozorem szybkiego postępu. Oferowana krótka przerwa nie miałaby znaczącej różnicy dla wojny, a zaakceptowanie jej umożliwia reżim, który wielokrotnie wykazywał zamiar przedłużenia wojny agresji i podważyć tę szansę na sprawiedliwy i trwały pokój.
Obecne środki ograniczają dostęp do rynku zachodniego dla rosyjskich linii lotniczych i import bloków krytycznych części zamiennych, usług konserwacyjnych i innych urządzeń – w tym towarów z podwójnym użytkowaniem, które można było wykorzystać do zastosowań wojskowych. Na powierzchni wymagania Moskwy dotyczące koncesji wyglądają prosto i łatwe do spełnienia – definicja szybkiej wygranej dla obu stron.
Jednak pozorna humanitarna i ekonomiczna natura rosyjskiego żądania maskuje przewagę polityczną i wojskową, że każde zmiękczenie sankcji lotniczych dałoby rosyjskiemu prezydentowi i jego maszynie wojennej. Obecnie sankcje te są świadectwem tego, jak znacząco i skutecznie zdolności wojskowe Kremla są ograniczone.
Sankcje w zakresie lotnictwa stanowią zarówno potężny symbol, jak i praktyczną przeszkodę dla Rosji. Linie między sektorem prywatnym i publicznym w rosyjskiej gospodarce wojennej są zamazane – szczególnie dla lotnictwa. Linie lotnicze nie są zwykłymi ofiarami reżimu sankcji, ale aktywni uczestnicy wspierania nielegalnej inwazji Rosji Ukraina. Podobnie jak rosyjscy propagandiści, którzy nadal swobodnie podróżują do Europy i kupują nieruchomości za granicą z pieniędzmi z krwi lub roślin chemicznych, które unikają ograniczeń eksportu nawozów, jednocześnie napędzając rosyjską maszynę wojenną.
Należy zrozumieć, że tak zwany Rosji sektor lotnictwa cywilnego stał się frontem transportu, logistyki i przemytu w imieniu jego wojska. Rosyjskie linie lotnicze i lotniska są aktywnie zaangażowane w obejście sankcji międzynarodowych, dostarczając kluczowe elementy sankcjonowanym rosyjskim branżom. Firmy towarowe, takie jak Volga-Dnepr świadczyć usługi transportowe do celów wojskowych. I Fly – A Charter Service – transportuje żołnierzy W celu rozmieszczenia na pierwszej linii Ukrainy Centrum Narodowego Oporu. Moskiewski lotnisko w Vnukovo, niegdyś centrum turystyczne, zostało usankcjonowane przez UE za wykorzystywanie wojny na Ukrainie. Lotnisko PSKOV obsługuje loty komercyjne i jako baza wojskowych samolotów transportowych.
Ponadto normalizacja linków powietrznych podniosłaby kluczowe ograniczenie codziennego życia Rosjan, łagodząc Moskwę jakiejkolwiek publicznej presji na pokój. Uważając to za kolejne zwycięstwo Putina, wolą zwiększyć poparcie dla kontynuowania wojny zamiast negocjacji.
Sankcje te stanowią więcej niż zwykłe niedogodności: stanowią bezpośrednią przeszkodę w trwającej wojnie Rosji przeciwko Ukrainie i widocznym przypomnieniem konsekwencji jej agresji. Zamiast ich odpocząć, musimy wykorzystać sukces obecnego systemu sankcji. Lotniska i linie lotnicze, które służą jako obiekty podwójne, handel sankcjonowanymi towarami, muszą mieć konsekwencje. Firmy ułatwiające logistykę wojskową muszą pozostać na czarnej liście. Należy wzmocnić monitorowanie łańcuchów dostaw, aby zapobiec przekierowaniu części do celów wojskowych.
Fakt, że rosyjscy urzędnicy uczynili sankcje lotnictwa priorytetem w kanałach dyplomatycznych, podkreśla ich skuteczność. Decydenci powinni zrozumieć, że jest to dowód, że sankcje działają. Rosja staje się desperacko desperacko uratowania swojego sektora lotniczego – ulga w tym obszarze powinna być uzależniona od znaczących zobowiązań Moskwy wobec pokojowych i zamożnych stosunków z Ukrainą. Nie da się targować.
Tak długo, jak Rosja pozostaje zaangażowany Ku niezgodnemu z siebie agresji niebo musi pozostać zamknięte dla rosyjskich przewoźników. Wszelkie działania, które osłabiają to stanowisko, wzmocni zdolność Rosji do pozyskiwania sankcjonowanej technologii, wzmocnienia logistyki wojskowej i uspokojenia populacji. Odkąd Rosja rozpoczęła niesprowokowaną i nielegalną wojnę agresji, ukraińska przestrzeń powietrzna została przecięta przez myśliwce i pociski, a nie cywilne samoloty. Dlaczego Rosjanie powinni cieszyć się swobodą podróży lotniczej, podczas gdy Ukraińczycy nie mogą być bezpieczni we własnym kraju?