Podnoszą się pytania o to, czy porozumienie ograniczające przybycie statków wycieczkowych w Palmie, stolicy Majorcaktóry został wdrożony w 2022 r., Jest wypełniany po gorączkowym weekendowym weekendowym maja. Do pięciu statków wycieczkowych zadokowanych w tym samym czasie w poniedziałek (5 maja), ustawienie OVERTOTIRIZM Dzwoni alarmowe dzwoniące po balearyjnej wyspie.
W ostatnim tygodniu 23 statki wycieczkowe zadokowało w Palmie, z których cztery były mega-rejs Wysy o pojemności dla ponad 5000 pasażerów. Jest to o 21,05% więcej niż w analogicznym okresie w 2024 r., Podnosząc poważne pytania dotyczące tego, czy umowa z 2022 r. Należy odnosić lub zrewidować. Chaos ma być kontynuowany, ponieważ sezon rejsowy w Palmie dopiero się rozpoczął. W 2021 r Baleary Rząd osiągnął porozumienie z agentami żeglugowymi ograniczającymi startowniki od 2022 r. Zgodnie z dokumentem regulującym niniejszą Umowę tylko jeden statek wielokierunkowy i dwa mniejsze statki mogą być jednocześnie w Palmie.
To zatem rodzi poważne pytania, dlaczego pięć statków, pełnych pasażerów, mogło zadokować zarówno 29 kwietnia, jak i 2 maja.
Według Majorca Daily Bulletinw umowie jest mały druk. Chociaż określa cotygodniowy limit 8500 pasażerów rejsowych dziennie, statki z mniej niż 500 miejsc nie liczą się w kierunku limitu.
Siedem zadokowanych statków miało pojemność dla 500 pasażerów. Według danych z Baleary Port Urząd Baleary Port cztery miało ponad 5000 i jedenastkę od 501 do 4999 pasażerów. Zarówno rząd regionalny, jak i stowarzyszenie firm rejsowych zapewniły, że skrupulatnie przestrzegają umowy, poinformował lokalny punkt sprzedaży.
Największym przybyciem było Marella Explorer 2, z pojemnością dla 6780 osób.
Nie oczekuje się również ułatwienia sytuacji. Jeśli prognozy Baleary Port Authority są prawidłowe, maj 2025 r. statki wycieczkowe Dokowanie w mieście – 4,84% więcej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku.
Od stycznia do grudnia 2025 r. 551 statków przyjedzie o pojemności dla ponad 1,8 miliona pasażerów – 47 statków i 41 085 pasażerów rejsowych więcej niż w 2024 r.
Chociaż liczby te mogą wydawać się wymuszone, poziomy przedpandemiczne nie zostały jeszcze odzyskane. Wszech czasów zarejestrowano w 2019 r., Kiedy 592 statki wycieczkowe przybyły do Palma.
Organizacje ochronne, w tym Platforma przeciwko wielkim statkom A grupa środowiskowa Gob od kilku lat walczy z turystyką masową w Balearach. Platforma została stworzona po rekordowym roku w 2019 roku, wzywając do limitu statków z ponad 5000 pasażerów. Dwa lata później rząd regionalny ogłosił umowę historyczną, która pozostaje ważna do 2027 r.
Mniej turystyki więcej życia (Mniej turystyki, więcej życia) to najnowsze, które dołączyły do ich szeregów. Razem grupy celują w statki wycieczkowe ze względu na zatłoczenie, które powodują w stolicy Baleary, ale także z powodu Wpływ na środowisko Mają ze względu na emisję, energię i zużycie wody.
Regionalny minister TurystykaJoan Bauçà, niedawno stwierdziła, że jego zamiarem jest odnowić umowę ramową przed wygaśnięciem, uwzględniając nowe wymagania dotyczące zrównoważonego rozwoju i wydajności. Twierdzi, że umowa jest obecnie zgodna.
Jednak grupy ochrony oskarżyły firmy żeglugowe o brak przestrzegania bieżącej umowy i wzywają Palma do śledzenia Wenecja Model, który od sierpnia 2021 r. Zakazał statków o długości ponad 180 metrów i ponad 25 000 ton od żeglugi na wodach.