Jak wynika z danych Financial Ombudsman Service (FOS), liczba skarg na oszustwa i wyłudzenia osiągnęła sześcioletni szczyt, przy czym połowa z nich dotyczyła przelewów bankowych.
Jak wynika z danych serwisu, który zajmuje się rozstrzyganiem sporów między konsumentami a instytucjami finansowymi, w okresie od 1 kwietnia do 30 czerwca konsumenci złożyli 8734 skargi.
Stanowi to wzrost o 43% w porównaniu z analogicznym okresem w 2023 r. Dane kwartalne są również najwyższe od czasu, gdy FOS zaczął śledzić dane w 2018 r.
FOS obwinia za ten wzrost kilka czynników, w tym:
• Wzrost liczby oszustw inwestycyjnych w mediach społecznościowych, w których oszuści żądają zapłaty kartą kredytową lub debetową
• Konsumenci składają wiele wniosków, ponieważ środki przechodzą przez kilka banków, zanim trafią do oszusta
• Firmy zajmujące się obsługą roszczeń konsumentów zajmują się większą liczbą przypadków oszustw internetowych
Pat Hurley, dyrektor ombudsmana ds. bankowości, powiedział: „Metody oszustów stale ewoluują i nadal widzimy to w skargach składanych do naszej służby”.
Blog o pieniądzach: Popularny kraj europejski wprowadza represje wobec wynajmu wakacyjnego
Ponad połowa skarg (4752) dotyczyła oszustw związanych z autoryzowanymi płatnościami push (APP), w których klienci są oszukiwani i zatwierdzają internetowy przelew bankowy na rzecz oszusta.
Jednak 2734 z tych przypadków nie zostało objętych dobrowolnym kodeksem, który zapewnia dodatkową ochronę konsumentom i oznacza, że otrzymają oni zwrot pieniędzy, chyba że zaistnieją wyjątkowe okoliczności.
Wiele banków podpisało dobrowolny kodeks. Niektóre banki prowadzą własne gwarancje zwrotu pieniędzy za oszustwa, takie jak TSB.
Około 49% spraw objętych kodeksem zostało uwzględnionych przez FOS.
Przeczytaj więcej w Sky News:
Partia Pracy prowadzi rozmowy z liderami biznesu na temat praw pracowniczych
Fiasco biletów Oasis: Dynamiczne ceny podlegają „pilnej” kontroli
Zdominowana przez kobiety lista kandydatów na najważniejsze stanowisko w Wielkiej Brytanii
Abby Thomas, dyrektor naczelna i główna rzeczniczka FOS, powiedziała, że „rozczarowujące jest to, że liczba skarg rośnie jeszcze bardziej” i dodała, że „nikt nie powinien bać się zgłaszać takich przypadków”.
„W ostatnich latach zbadaliśmy tysiące spraw, zwracając ponad 150 milionów funtów ofiarom tych przestępstw” – powiedziała.
Nowe przepisy przyspieszą zwroty pieniędzy
FOS poinformowało, że wprowadzone zostaną nowe przepisy, które powinny skrócić czas oczekiwania na zwrot pieniędzy ofiarom oszustw i wyłudzeń.
Program, który będzie dotyczył wszystkich firm, został wprowadzony przez Urząd Regulacji Systemów Płatniczych (PSR) i nakłada na firmy finansowe obowiązek zwrotu pieniędzy klientom, którzy padli ofiarą oszustwa, chyba że klient dopuścił się rażącego zaniedbania.
Przepisy obejmą wiele oszustw za pośrednictwem aplikacji na kwotę do 415 000 funtów, z pewnymi wyjątkami, np. gdy płatność jest dokonywana za granicą.
Wskazówki, jak unikać oszustw
FOS udostępniło kilka wskazówek, jak nie paść ofiarą oszustwa:
• Bank ani policja nigdy nie zadzwonią, aby poprosić Cię o przeniesienie pieniędzy na „bezpieczne konto”. Odłóż słuchawkę i skontaktuj się ze swoim bankiem.
• Uważaj na płacenie pieniędzy w ramach możliwości zatrudnienia. Prawdopodobnie jest to oszustwo.
• Inwestycje reklamowane w mediach społecznościowych mogą być podejrzane. Upewnij się, że firma jest regulowana przez Financial Conduct Authority.