Boeing zgodził się zapłacić 1,1 mld USD (812 mln GBP), aby uniknąć ścigania w dwóch wypadkach samolotów, które zabiły 346 osób, w umowie, że prawnik dla 16 rodzin ofiar opisał jako „moralnie odrażający”.
Producent samolotu zapewnił umowę – Zasadniczo w zeszłym miesiącu – z Departamentem Sprawiedliwości USA (DOJ), który obejmuje płacenie 444,5 mln USD rodzinom osób, które zmarły w wypadkach 737 maks. Jetlinerów w 2018 i 2019 roku.
Firma zgodziła się również zainwestować 445 mln USD na poprawę swoich programów zgodności, bezpieczeństwa i jakości, zgodnie z umową podpisaną przez DOJ i Boeinga w zeszłym tygodniu, szczegółowo opisanym w złożeniu sądów w USA. Ponadto Boeing zapłacił już 243 mln USD kary karnej w wysokości 487,2 mln USD w 2021 r.
Sanjiv Singh, doradca członków rodziny niektórych ofiar katastrofy lotniczej w Indonezji w 2018 r., Powiedział BBC, że umowa pozwoliła Boeingowi na „omijanie prawdziwej odpowiedzialności przestępczej”.
Firma lotnicza wcześniej powiedziała, że jest to „głęboko przykro” strat rodzin i była zaangażowana w uhonorowanie wspomnień ofiar poprzez prowadzenie szerokich i głębokich zmian w działalności.
Jeżeli umowa zostanie zatwierdzona przez sędziego federalnego, zarzut oszustwa w sprawie karnej przeciwko Boeingowi zostanie zwolniony.
Dwa samoloty Boeinga rozbiły się u wybrzeży Indonezji i w Etiopii w odstępie mniej niż pięciu miesięcy w 2018 i 2019 r.
W październiku 2018 r. 189 osób zostało zabitych, kiedy Lion Air Flight 610 spadł w Morze Java u Indonezji. W marcu 2019 r., Etiopian Airlines Flight 302 rozbił się Krótko po starcie z lotniska Addis Abeby, które zabiło 157 osób.
Oba incydenty były powiązane z wadliwymi systemami kontroli lotów. Druga katastrofa spowodowała uziemienie samolotu 737 maksymalnego na prawie dwa lata.
Firma uniknęła ścigania w 2021 r. Po osiągnięciu ugody z amerykańskim DOJ, która obejmowała grzywnę w wysokości 243,6 mln USD.
Po promocji biuletynu
Jednak w ubiegłym roku prokuratorzy argumentowali, że Boeing naruszył warunki umowy na 2021 r., Nie dokonując obiecanych zmian w celu wykrycia i zapobiegania naruszeniu federalnych przepisów dotyczących antysraud. W lipcu ubiegłego roku Boeing zgodził się przyznać się do winy za oszustwo związane z przestępstwem, zamiast przetrwać długi proces publiczny.
Jednak w grudniu amerykański sędzia okręgowy Reed O’Connor w Fort Worth odrzucił umowę. Sędzia powiedział, że polityka różnorodności, kapitału i integracji w rządzie oraz w Boeing może spowodować, że rasa stanowi czynnik wyboru niezależnego monitora w celu nadzorowania zgodności Boeinga z umową. Boeing został skomentowany.
Rzecznik firmy powiedział BBC w sprawie nowej umowy z DOJ: „Boeing jest zobowiązany do przestrzegania swoich zobowiązań wynikających z niniejszej rezolucji, które obejmują znaczącą dodatkową grzywnę i zobowiązania do dalszych ulepszeń i inwestycji instytucjonalnych”.