Chiny buduje największą na świecie sieć Rzeki sztuczne w celu rozwiązania jednego z jego największych Wyzwania środowiskowe – niedobór wody. Projekt o wartości 49 miliardów funtów, oficjalnie znany jako Projekt Transferu Wody Południowo-North (SNWTP), ma na celu przekierowanie ogromnych wolumenów wody z wilgotniejszego na południe od kraju na bardziej suchą północ, w tym Pekin i okoliczne prowincje.
. Ogromny projekt jest wdrażany w trzech głównych etapach. Drogi wschodnie i centralne już działają, a trzecia i najbardziej ambitna część, zachodnia trasa, wciąż jest w rozwoju. Po ukończeniu cały sieć Oczekuje się, że rocznie przeniesie do 44,8 miliarda metrów sześciennych wody na tysiące kilometrów, co czyni go największym systemem transferu wody, jaki świat kiedykolwiek widział.
Niedawny film autorstwa Budowanie miliarda dolarów Na YouTube zatytułowanym „Chin o wartości 62 miliardów dolarów na budowę największej na świecie sieci sztucznych rzek” pokazał samą skalę projektu.
Film wyjaśnił, w jaki sposób inicjatywa ma na celu zabezpieczenie wody dla ponad 100 miast, w tym niektórych z najbardziej zaludnionych i ważnych ekonomicznie regionów w Chinach.
Projekt, po raz pierwszy zaproponowany w latach 50. przez przewodniczącego Mao, oficjalnie rozpoczął się w 2002 roku i dostarczył już ponad 76 miliardów metrów sześciennych wody na północ Czasy finansowe.
Sama centralna trasa rozciąga się na ponad 1400 km (870 mil) od zbiornika Danjiangkou w prowincji Hubei aż do Pekinu.
Woda przepływa grawitacją przez sieć tuneli i kanałów, co jest wyczynem inżynieryjnym opisanym przez Ciekawa inżynieria jako jeden z największych i najbardziej złożonych w historii ludzkości.
Ale projekt nie przyszedł bez kontrowersji. Według niektórych raportów ponad 300 000 osób zostało zmuszonych do przeprowadzki, aby zrobić miejsce dla nowej infrastruktury.
Zostały również wzbudzone obawy dotyczące środowiska, szczególnie dotyczące wpływu na ekosystemy niższe w dorzeczu rzeki Jangcy.
Eksperci ostrzegają, że zmniejszony przepływ w rzekach południowych może zaszkodzić różnorodności biologicznej i prowadzić do długoterminowych szkód.
Mimo to chińscy urzędnicy utrzymują, że projekt jest niezbędny do wspierania rosnącej populacji miejskich i zapobiegania przyszłym kryzysom wodnym.
Północ kraj cierpi na poważne niedobory wody z powodu szybkiej uprzemysłowienia, popytu rolniczego i naturalnie suchego klimatu.
Przyszłe rozszerzenie obejmuje planowany związek między tamy Three Gorges a rzeką Han w celu zwiększenia przepływu wody na środkową trasę, z zakończeniem oczekiwanym do 2031 r.
Tymczasem złożona zachodnia trasa, obejmująca rzeki na płaskowyżu tybetańskim, może potrwać do 2050 r.