Eksperci lotnicze twierdzą, że nowo odkryte wideo z niszczycielskiej katastrofy Air India oferuje mroźne nowe wskazówki-z jednym pilotem twierdzi, że dowodzi, że odrzutowiec doznał katastrofalnej awarii zasilania chwil po starcie.
W wstrząsającym incydencie przywiązany do Londynu Air India Boeing 787 Dreamliner zanurzył się w dzielnicy mieszkalnej w Ahmedabad, Gujarat, zabijając 241 pasażerów na pokładzie i kolejne 38 osób na ziemi. Teraz komercyjny pilot linii lotniczych i analityk katastrofy Steve Schreiber wskazał na świeżych materiałów jako kluczowy przełom w zrozumieniu, co poszło nie tak.
Pan Schreiber – znany jako „Kapitan Steve” dla swoich obserwujących online – uważa, że nowe, wyraźniejsze wideo pokazuje, że skazane samoloty doznały podwójnej awarii silnika, uszczelniając jego los w jednym z najbardziej śmiercionośnych katastrof lotniczych w Indiach.
Samolot właśnie się podniósł, gdy zaczął szybko tracić wysokość, po czym wybuchł w kulę ognia nad domami w gęsto zaludnionym obszarze. Tylko jedna z 242 osób na pokładzie przeżyła katastrofę horroru.
Początkowo pan Schreiber uważał prosty błąd kokpitu-być może drugi pilot, który zbyt wcześnie wycofuje sprzęt do lądowania-mógł doprowadzić do katastrofy. Ale nowy materiał filmowy spowodował, że całkowicie przemyśla tę teorię.
Przemawiając na swoim kapitanie kanału na YouTube Steeeve, pilot powiedział, że „niewielki szczegół” widoczny na filmie jest „totalny gamechanger” – i może być szukającymi śledczych broni palnej.
Pod prawym skrzydłem samolotu pan Schreiber zauważył to, co opisał jako „występ na brzuchu samolotu”, z „małą szarą kropką” tuż pod nim. Według pilota jest to wyraźny znak, że samolot RAM Air Turbine (szczur) rozmieszczono.
„Ma to wiele samolotów” – powiedział. „Jest tuż za skrzydłem po prawej stronie samolotu, trzyma je małe drzwi. Wygląda jak mały silnik Evinrude, jest to mały rekwizyt z dwoma łopatkami. Celem jest zapewnienie ciśnienia elektrycznego i hydraulicznego dla samolotu w ekstremalnej sytuacji awaryjnej”.
Na Boeinga 787 Schreiber powiedział, że szczur jest automatycznie wyzwalany przez jeden z trzech scenariuszy: masywna awaria elektryczna, masywna awaria hydrauliczna lub najbardziej krytycznie, podwójna awaria silnika.
„Ta mała szara kropka jest szczurem” – wyjaśnił. „Występ to drzwi, które otworzyły się, aby umożliwić zejście szczura”.
Dodał, że dźwięk uchwycony w filmie dodatkowo wspiera jego teorię. „Szczur wydaje charakterystyczny dźwięk, brzmi jak przechodzący samolot śmigła lub prawdziwy pisk o wysokiej zawartości. Zasadniczo wiruje z prędkością dźwięku, aby wytwarzać energię, elektryczną i hydrauliczną, której potrzebuje”-powiedział.
„Jeśli na to nie patrzyłeś, brzmiało to jak samolot z pojedynczym silnikiem.”
Pierwotnie zaprojektowany, aby pomóc samolotom na wysokości przelotowej podczas awarii silnika, zwykle nie oczekuje się, że na niskich wysokościach – ale Schreiber twierdzi, że jego wdrożenie w tym przypadku jest ponuro.
„Nie jest przeznaczony do samolotu na 400–500 stóp. Ale jest to dla nas dowód” – powiedział.
Podsumowując swoją analizę, pan Schreiber stwierdził: „Jest to dla nas dowód, że to podwójna awaria silnika, najprawdopodobniej. To mógł być problem elektryczny, mógł to być problem hydrauliczny, mógł to być albo jeden z nich. Ale myślę, że fakt, że samolot jest rozkładany niebo, daje pomysł podwójnej awarii silnika”.