Lotnisko Manston w Kent, które od dekady jest uśpione, jest gotowe do powrotu, oferując loty budżetowe do niektórych głównych miejsc w Europie.
Była baza królewskich sił powietrznych, znana ze znacznej roli w obu wojnach światowych, przechodzi obecnie znaczną remont i ma zostać ponownie otwarty w 2028 r.
Początkowo ożywione lotnisko koncentruje się na operacjach towarowych, ale istnieją plany wprowadzenia usług pasażerskich. Tony Freudmann, główny dyrektor zarządu w Controlling Airport Company Riveroak Strategic Partners, wyraził optymizm co do ponownego wprowadzenia usług pasażerskich do BBCstwierdzając, że planują przyciągnąć przewoźników krótkich do popularnych europejskich miejsc docelowych.
Nowa infrastruktura
Przewiduje się, że renowacja Manstona będzie kosztować wzrok 500 milionów funtów, w tym nowe terminale i ulepszone pasy startowe. Lotnisko oferuje pojedynczy pas startowy o długości 2748 metrów i znacznie szeroki na 60 metrach, zaprojektowany w celu dostosowania lądowania awaryjnego dla Concorde i promu kosmicznego.
Jeżeli strona ładunkowej operacji okaże się skuteczna, można wprowadzić drogi pasażerskie do krajów takich jak Holandia, Hiszpania, Cypr i Malta. Trzy lata temu doniesiono, że właściciele lotniska rozmawiali z budżetowymi linią lotniczych, w tym Ryanair, EasyJet i Wizz Air, raporty The Mirror, Donosi Nottinghamshire Live.
Freudmann powiedział Kentowi online: „Patrząc na sposób, w jaki idzie rynek pasażerski, jesteśmy przekonani, że możemy przekonać jednego lub więcej tanich przewoźników, aby oprzeć swoje samoloty tutaj.
„Nie działa dla nas, jeśli latają tylko raz dziennie, ponieważ nie jest to ekonomiczne. Jeśli opierają trzy lub cztery samoloty w Manston, będziemy mieli obroty trzy lub cztery razy dziennie, tak jak w Southend.
„To pokryje nasze koszty i przyniesie stopę pasażera przez terminal przez cały dzień i każdego dnia. Przywrócimy dwa razy dziennie usługę KLM do Amsterdamu Schiphol, którą mieliśmy wcześniej, a to zapewni ludziom przedsiębiorstwem w szczególności do prawie dowolnego świata”.
Cisza radiowa
Wydaje się, że po tych ogłoszeniach pojawiła się cisza radiowa, a Riveroak nie zwraca ostatniej prośby lustra o komentarz.
Przeciwnie, trwający zgiełk w Luton i Stansted lokalne lotniska mogą sugerować rosnące zapotrzebowanie na zwiększone loty pasażerskie w regionie.
Na początku tego roku własna strona internetowa Riveroaka potwierdziła kolosalne wysiłki związane z uruchomieniem centrum lotniczego, stwierdzając: „Otwarcie lotniska-nawet takie jak Manston, które już na miejscu będzie na miejscu, a na miejscu będziemy gotowi do witania,”.
Trwają plany, aby oddychać nowe życie na witrynę lotniska, a prace ankietowe zostały zaplanowane na ten rok i następne, mające na celu zakończenie „Planu Master Airport – proces, który oczekujemy na początku 2026 r.”. W tym czasie nastąpi również publiczna konsultacja w sprawie potencjalnych ścieżek lotów.
„Na początku 2028 r. Spodziewamy się, że prace budowlane zostaną zakończone, a rekrutacja do ról operacyjnych rozpocznie się, umożliwiając nam montaż zespołu i rozpoczęcie szczegółowych przygotowań do ponownego otwarcia w dalszej części 2028 r.” – czytamy w ogłoszeniu.
Jednak program odnowienia lotniska spotkał się z zagorzałym oporem. Kampanie z grup takich jak nie ratują lotnisko Manston wskazali wcześniejsze komercyjne klapy witryny i nalegają, aby znów porażić porażkę, dodając, że zwiększone loty tylko zaszkodzą środowisku.
Loty towarowe
Riveroak, firma, która podskoczyła na miejscu za chłodne 14 milionów funtów, ujawniła zamiar rozpoczęcia codziennie od pięciu lotów towarowych.
Pomimo, że oficerowie planowania, którzy doradzają temu, kontrowersyjne plany remontu lotniska Manston otrzymały zielone światło w 2023 r.. Inspektorat planistyki wyraził obawy, że lotnisko nie oferowałoby usług „dodatkowych lub różniących się od istniejących lotnisk, i podkreśliły potencjalne szkody środowiskowe i dodatkowe obciążenie lokalnej infrastruktury.
Po upadku i cierpiącym na nieszczęścia finansowe, lotnisko Manston powróciło jako park ciężarówki, aby rozwiązywać problemy z frachtami poBrexit. Brama, która kiedyś zakończyła zaplanowane usługi lotnicze z ostatnim wyjazdem do Amsterdamu w dniu 9 kwietnia 2014 r.
Flagowe lotnisko
Manston był flagowym lotniskiem Kentu, przewyższając mniejsze odpowiedniki, takie jak Rochester i Lydd pod względem wielkości i pojemności.
Firma prowadząca przebudowa lotniska zaprezentowała ambitne plany, które mają stworzyć 650 miejsc pracy budowlanej, plus 2000 stałych pozycji po zakończeniu pracy – z pełnymi szczegółami na temat ich portalu. Mówią pewnie: „Projekt nie wymaga finansowania rządu i przyciągnął kilku międzynarodowych inwestorów, którzy są gotowi zainwestować 800 milionów funtów w tę pozbawioną część kraju”.
Jego status jako Znaczący kraj na szczeblu krajowym projekt infrastruktury oznacza, że Manston uniknął zasad planowania lokalnej rady, ale nie bez dramatu prawnego. Chociaż w 2020 r. Sekretarz Transportowy złożył nakaz zgody na rozwój w 2020 r., Reakcja frachtowa, reakcja w sądach zobaczyła, że zamówienie zostało odwrócone.
Po nowej aplikacji został ponownie poparty, informuje Kent Messenger.
Manston Airfield ma swoją mocną historię-postrzeganą podczas II wojny światowej jako cel bombowy, który ukrył niewybuchową amunicję i służył jako niezbędny pasek awaryjny dla samolotów z bojowymi.