BBC News
Ogromna ustawa o podatku i wydatku Donalda Trumpa wraca do amerykańskiej Izby Reprezentantów – gdy zegar przechodzi do terminu 4 lipca prezydenta dla prawodawców, aby przedstawić mu ostateczną wersję, którą można podpisać.
Ustawa wąsko wyczyściła Senat lub Górną Izbę Kongresu we wtorek. Wiceprzewodniczący JD Vance oddał głos po ponad 24 godzinach debaty i oporu niektórych republikańskich senatorów.
Mogłoby okazać się równie trudne, aby sojusznicy Trumpa przekazali projekt ustawy przez Izbę, w którym mówca Mike Johnson ma nadzieję, że głosuje już w środę.
Niższa Izba zatwierdziła wcześniejszą wersję projektu ustawy z marginesem jednego głosowania, a ustawa ta musi teraz zostać pogodziła z wersją Senatu.
Obie izby są kontrolowane przez republikanów Trumpa, ale w partii kilka frakcji walczy o kluczowe polityki w długich przepisach.
Punkty przyczepienia obejmują pytanie, ile rachunek doda do deficytu krajowego USA oraz jak głęboko ograniczy opiekę zdrowotną i inne programy społeczne.
Bezpośrednia przyszłość projektu ustawy, która ma spełnić obietnicę kampanii Trumpa polegającą na obniżaniu podatków z jego pierwszej kadencji w stałe cięcia, jest daleka od jasności.
Prezydent chce, aby Izba po prostu zatwierdziła wersję Senatu, nie wprowadzając żadnych zmian. Ale to może być udaremnione przez pewne problemy i rebeliantów republikanów.
Prawodawcy, którzy mogli zatrzymać ustawę
Kongresowe Biuro Budżetowe (CBO) oszacowało, że wersja ustawy, która została uchwalona we wtorek przez Senat, może dodać 3,3 $ (2,4 TN) do deficytu krajowego USA w ciągu najbliższych 10 lat. W porównaniu z 2,8 $, które można było dodać wcześniejszą wersję, która była wąsko uchwalona przez dom.
Deficyt oznacza różnicę między tym, co wydaje rząd USA a przychodami, jakie otrzymuje.
To oburzyło jastrzębie fiskalne w konserwatywnym domu Freedom Caucus, który zagroził zbiornikiem rachunku.
Wiele z nich powtarza roszczenia Elona Muska, byłego doradcę Trumpa i dawcy kampanii, który wielokrotnie atakował prawodawców za rozważenie projektu ustawy, który ostatecznie doda do długu krajowego USA.
Krótko po uchwaleniu ustawy kongresmen Ralph Norman z Karoliny Południowej, członek klubu Freedom, nazwał ten ruch „nieskrępowanym”.
„Co zrobił Senat, zagłosuję przeciwko temu tutaj i zagłosuję przeciwko temu na podłodze” – dodał.
Kolega Normana z Teksasu, Chip Royszybko zasygnalizował swoją frustrację.
„Myślę, że szanse są o wiele niższe niż były nawet 48 godzin temu lub 72 godziny temu w oparciu o umowę, którą właśnie zobaczyłem”-powiedział Roy w odpowiedzi na pytanie o spełnienie terminu 4 lipca Trumpa.

Przewodniczący Freedom Caucus Andy Harris z Tennessee powiedział Fox News, że „grupa z nas nie będzie głosować za postępem, dopóki nie wyeliminujemy niektórych problemów z deficytem”.
„Pan Musk ma rację, nie możemy utrzymać tych deficytów” – kontynuował Harris. „Rozumie finanse, rozumie długi i deficyty oraz musimy poczynić dalsze postępy”.
We wtorek konserwatywny kongresmen Andy Ogles posunął się nawet do złożenia poprawki, która całkowicie zastąpiłaby senacką wersję ustawy, którą nazwał „niewypał”, z oryginalnym zatwierdzonym przez dom.
Tymczasem Republikanin Ohio Warren Davison Opublikowane na X: „Obiecowanie, że ktoś inny obniży wydatki w przyszłości, nie ogranicza wydatków”. Dodał: „W końcu dotrzemy na miejsce katastrofy, ponieważ wydaje się, że nic nie powstrzyma tego uciekającego pociągu.
Poza jastrzębiami fiskalnymi przywódcy republikańskiej House będą musieli również walczyć z umiarkowanymi w swojej partii, którzy reprezentują bardziej liberalne państwa i kluczowe dzielnice huśtawki, które pomogły partii w władzy w wyborach w listopadzie.
„Od samego początku miałem jasność, że nie będę poparł ostatecznego ustawy o pojednaniu, który dokonuje szkodliwych cięć dla Medicaid, naraża krytyczne finansowanie lub zagraża stabilności świadczeniodawców” – powiedział kongresmen David Valadaoktóry reprezentuje okręg huśtawki w Kalifornii. To przypomina krytykę opozycji Demokratów.
Inni republikanie zasygnalizowali gotowość do kompromisu. Randy Fine, z Florydy, powiedział BBC, że ma frustrację z senacką wersją projektu ustawy, ale że zagłosuje w Izbę, ponieważ „nie możemy pozwolić, aby idealny był wrogiem dobra”.
Kluczowe zasady dzielące republikanów
Przedstawiciele biedniejszych okręgów martwią się senacką wersją projektu ustawy, która szkodzi ich wyborcom, która może również zranić ich w sondażach w 2026 r.. Według wzgórza sześciu republikanów planujących głosować rachunek z powodu obaw o cięcia kluczowych przepisów, w tym cięcia w zakresie ubezpieczenia medycznego.
Niektórzy krytyczni republikanie zaatakowali bardziej agresywne cięcia do MedicaidProgram opieki zdrowotnej opierał się przez miliony Amerykanów o niskich dochodach.
Republikanie House walczyli o to, ile wycięcie dotacji Medicaid i żywności w początkowej wersji, ich izba. Potrzebowali rachunku, aby obniżyć wydatki, aby zrównoważyć utracone przychody z obniżek podatków zawartych w przepisach.
Senat dokonał bardziej stromych cięć w obu obszarach w wersji przekazanej we wtorek.
Zmiany w Medicaid i ustawie o niedrogiej opiece (lepiej znanej jako Obamacare) w ustawie Senatu spowodowałyby, że około 12 milionów Amerykanów straci ubezpieczenie zdrowotne do 2034 r., Zgodnie z raportem CBO opublikowanym w sobotę.
Według CBO według wersji pierwotnie przekazanej przez dom mniejszą liczbę 11 milionów Amerykanów rozebrałoby się ich zasięg.
Omawiając problem Medicaid z byłym doradcą Trumpa i konserwatywnym podcasterem Steve’em Bannonem, kongresmenka Georgia Marjorie Taylor Greene została zapytana, czy dom może po prostu „pieczęć” w wersji Senatu.
Prawy członek domu i lojalista Trumpa odpowiedzieli, że nie ma wystarczającego wsparcia, aby przenieść rachunek przez dom, używając silnego języka, aby zasugerować, że sytuacja była bałaganem.
„Myślę, że to dalekie” – powiedziała. „To naprawdę tragiczna sytuacja. Jesteśmy na zegar czasowym, który naprawdę został na nas ustawiony, więc mamy dużą presję”.
Ustawa dotyczy również pytania, ile podatników mogą odliczyć od kwoty płaconej w podatkach federalnych, w oparciu o to, ile płacą podatki stanowe i lokalne (sól). To również stało się kontrowersyjną kwestią.
Obecnie w tym roku wynosi 10 000 USD, który wygasa. Zarówno Senat, jak i House zatwierdziły zwiększenie tego do 40 000 USD.
Ale w wersji zatwierdzonej przez Senat CAP powróci do 10 000 USD po pięciu latach. Ta zmiana może stanowić problem dla niektórych republikanów z domu.