Zatopiony Royal Navy okręt wojenny w Morze Bałtyckie Eksperci ostrzegają, że „tykająca bomba czasu” może wywołać „katastrofalne szkody”, chyba że podejmą pilne działania. Ministerstwo Obrona przygotowuje misję zbadania HMS Cassandra, krążownika klasy C, który uderzył w kopalnię i zatonął tuż po zakończeniu pierwszej wojny światowej. Teraz odpoczywa estoński Wyspa Saaremaa, powoli wyciekająca olej. Uważa się, że do 780 ton paliwa i zapas amunicji Pozostań uwięziony w środku.
Statek jest jednym z około 8500 wraków na całym świecie, stanowiąc poważne ryzyko środowiskowe. . Ekspedycja MOD stanowi część szerszego pchnięcia, aby poradzić sobie z zagrożeniem. Misja jest wspierana przez Project Tangaroa, globalną kampanię podkreślającą ryzyko, które wraki stanowią dla ekosystemów morskich i społeczności przybrzeżnych.
Lider kampanii Lydia Woolley powiedziała: „Potencjalnie zanieczyszczające wraki stanowią wielkie globalne zagrożenie dla społeczności przybrzeżnych i ekosystemów morskich.
„Pozostały niezarządzane, mogłyby spowodować zniszczenie istotnych terenów połowowych i turystyki przybrzeżnej. Miałoby to niszczycielski wpływ na środowisko morskie, zdrowie ludzkie i dobrobyt, a także gospodarki lokalne i regionalne”.
Szwedzki nurek Marcus Runeson, który odwiedził miejsce Cassandry, potwierdził, że olej już uciekł z wraku.
Powiedział: „Kiedy byliśmy na szczycie miejsca wraku, na powierzchnię znajdowały się kropelki oleju. Widzieliśmy nową kropelę zbliżającą się na powierzchnię, może co 15 sekund”.
Oprócz ryzyka zanieczyszczenia oleju, uważa się, że naczynie nosi parawany-urządzenia oczyszczające kopalnię zawierające duże ilości rtęci.
Runeson powiedział: „Od wycieku ropy po rtęć, jest to zupełnie inna historia pod względem niebezpiecznego i konsekwencji środowiskowych”.
W celu pobudzenia globalnej koordynacji Project Tangaroa wydał manifest Malta, ostrzeżenie o zbliżającym się kryzysie środowiskowym.
Ostrzega: „Wchodzimy dekadę poważnie zwiększonego ryzyka katastrofalnych szkód spowodowanych przez olej z tych wraków – uszkodzenie dziedzictwa naturalnego i kulturowego, których nie można w pełni naprawić”.
Rząd Wielkiej Brytanii ma nadzieję, że misja Cassandra będzie modelem przyszłych badań wrakowych i operacji czyszczenia.
Zespół Ministerstwa Obrony Ratowania i Operacji Morskich (Salmo) poprowadzi wyprawę.
Szef Salmo Matt Skelhorn powiedział: „W ankiecie Cassandra już wdrażamy dowód koncepcji manifestu Malta.
„Z niecierpliwością oczekujemy na podzielenie się wyników ankiety we właściwym czasie, które poinformują, w jaki sposób nadal współpracujemy z rządem estońskim w celu podjęcia działań w celu zapobiegania wyciekom ropy w razie potrzeby.
„Cassandra może stać się planem przyszłej współpracy międzynarodowej, jeśli chodzi o robienie ryzyka spowodowanego potencjalnie zanieczyszczającym wraki”.
Project Tangaroa jest wspierany przez Lloyd’s Register Foundation, Ocean Foundation and Waves Group.
Mark Spalding, prezes Ocean Foundation, powiedział: „Mamy tysiące bomb środowiskowych tykających na naszym podłodze oceanu, z miliardami kosztów naprawy i braku dedykowanego mechanizmu finansowania.
„Biurokratyczny luksus powolnych reakcji nie pasuje do pilności środowiska – potrzebujemy grupy zadaniowej finansowej z upoważnieniem do działania przed 2039 r.”
Cassandra zatonąła 5 grudnia 1918 r. Z utratą 11 marynarzy. Leży po prawej stronie na głębokości około 95 metrów, z rozrzuconym łukiem.
Runeson powiedział, że wrak jest w innym przypadku niezwykle nienaruszony, zachowany przez środowisko o niskim tlenie-chociaż oczekuje się, że korozja przyspieszy.
Powiedział: „Wcześniej czy później Cassandra całkowicie rdzewieje. Wcześniej czy później musimy sobie z tym poradzić”.