Rząd inwestuje 63 mln funtów w nowe rodzaje paliwa odrzutowego, które ma nadzieję, że twoje letnie wakacje będą nieco bardziej przyjazne dla środowiska – choć nie wszyscy są przekonani.
Gotówka zostanie podzielona przez 17 brytyjskich firm rozwijających różne rodzaje „zrównoważonego paliwa lotniczego” (SAF), wykonane z materiałów, w tym sadzonek leśnych, śmieci domowych, buraków cukrowych lub wodoru.
Ministrowie powiedzieli, że fundusze mogą wspierać 1400 miejsc pracy, dodać 5 miliardów funtów do gospodarki i pomóc brytyjskiej branży w osiągnięciu globalnego popytu na SAF SOARS, aby spotkać się z surowszym klimat cele.
Ale działacze pytają, jak zrównoważone są te paliwa, mówiąc, że prawdziwą odpowiedzią jest powstrzymanie „częstego latania”.
Ostrzegają, że materiały potrzebne do zrównoważonych paliw są trudne do zdobycia i zbyt drogie, aby się zwiększyć.
Przemysł twierdzi, że potrzebuje tego wtrysku gotówki dokładnie w celu obniżenia kosztów i rozwoju, a globalny popyt.
Od stycznia loty startujące z Wielkiej Brytanii muszą wykorzystywać 2% SAF w swoim paliwach, zgodnie z nowymi przepisami rządowymi. Stopniowo wzrośnie do 10% w 2030 r. I 22% w 2040 r.
Ale pojawiły się dzwonki alarmowe Ostrzeżenie, że nie będzie wystarczająco dużo SAF, aby osiągnąć te cele.
Rząd twierdzi, że zrównoważone paliwa zmniejszają emisję gazów cieplarnianych średnio o 70% w porównaniu z naftą w trakcie życia, w tym produkcję i spalanie.
Minister lotnictwa Mike Kane powiedział: „Nie tylko wspieramy genialne brytyjskie innowacje, tworzymy tysiące wysoko wykwalifikowanych miejsc pracy i pozycjonujemy Wielką Brytanię na czele globalnego rynku zrównoważonego lotnictwa”.
Powiedział, że ruch „rozpocznie wzrost gospodarczy, zapewni niezależność energetyczną i sprawi, że Wielka Brytania stanie się supermocarstwem czystej energii”.
Ale działacze twierdzą, że w najlepszym razie paliwa zmniejszą emisje lotnicze „o niewielką część potrzebnej ilości” i są wykorzystywane do uzasadnienia „nieodpowiedzialnych poziomów” Ekspansja na lotnisko.
James Sutton, współreżyser Klimat Charity Możliwy, powiedział Sky News, że nie są antyinwestycjami, ale że plany SAF nie obniżą emisji w tempie i niezbędnej skali.
Powiedział: „Musimy natychmiast zmniejszyć te emisje, jeśli mamy nadzieję, że osiągniemy nasze cele klimatyczne, a nie tylko siedzieć i mieć nadzieję na najlepsze od kilku dekad.
„Technologia i inwestycje wymagane do SAF w celu całkowitego przesunięcia nafty po prostu nie ma jeszcze tam, ale zasady mające na celu zmniejszenie popytu na loty i podatkowe częste ulotki, które zatem zmniejszą emisje, są teraz możliwe.
„Więc na tym musimy skupić się przede wszystkim”.
Największym zwycięzcą w tej rundzie finansowania była Alfanar Energy z siedzibą w Stockton-on-Tees, która otrzyma 8 milionów funtów za przekształcenie odpadów z tartaków i leśnictwa w SAF.