Jeden z najsłynniejszych drewnianych kościołów w Szwecji został odebrany, w pełni nienaruszony i przeniósł się na nowe miejsce, aby zapobiec połknięciu przez największą na świecie podziemną kopalnię żelaznej in-in. Kościół Kiruna, Kiruna Kyrka po Szwecji i jego dzwonka zostały przeniesione w tym tygodniu na trzy milową trasę do nowego centrum miasta.
Ten kultowy budynek staje się najnowszym przeniesieniem z obecnej lokalizacji Kiruny, najbardziej wysuniętego na północ miasta Szwecji, 124 mil wewnątrz okręgu arktycznego, w którym znajduje się około 23 000 osób. Znajdująca się w prowincji Lapland, osada pierwotnie została zbudowana w latach 90. XIX wieku, aby służyć kopalni Kiruna, która ma imponujące ciało rudy o długości 260 do 390 stóp i osiągając głębokość 1,2 mil. Niesamowicie, odkąd Mining rozpoczął się w tym miejscu pod koniec XIX wieku, kopalnia wyprodukowała ponad 950 milionów ton rudy. Jednak po tym, jak mieszkańcy zaczęli widzieć pęknięcia w budynkach i drogach, gdy kopalnia rozszerzyła się głębiej, w 2004 r. Zdecydowano, że obecne centrum Kiruny będzie musiało zostać przeniesione, zanim cała osada zostanie połknięta. Ten ruch będzie wykonywany stopniowo przez kilka dziesięcioleci.
W tym tygodniu tysiące odwiedzających zstąpiło na Kirunę, aby oglądać i wziąć udział w przeprowadzce kościoła miasta, Sky News Reports. Wikariusz kościoła, Lena Tjarnberg, rozpoczęła ruch z błogosławieństwem we wtorek (19 sierpnia) rano. Oczekiwano, że ruch miałby potrwać do środowego popołudnia.
Kościół został zbudowany w latach 1909–1912, z jego zewnętrzną częścią gotyckiego stylu odrodzenia. W 2001 r. Został wybrany najpopularniejszym budynkiem sprzed 1950 r. W Szwecji w ogólnopolskiej sondażu przez szwedzkie wystawy podróży. Jest to uważane za „sanktuarium ludu koczowniczego”, ponieważ znacząco miało na nią wpływ kościoły Sami i norweskie kościoły.
Metr 40x40x27, 672,4 ton ruchu kościoła, trzy milowa trasa na wschód, został skrupulatnie zaplanowany przez LKAB, państwową firmę wydobywczą, a nawet zawierał pojawienie się szwedzkiego króla Carla XVI Gustafa. Stefan Holmblad Johansson, kierownik projektu LKAB dla przeprowadzki, nie ujawnił, ile ruch kosztował ten ruch wydobywczy.
Został poruszony dwoma 28-topowymi samobieżnymi transporterami modułowymi (SPMT), każdy o pojemności 48-tonowej.
Zbudowany wcześniej niż kościół, dzwonka, lub belfry została zbudowana w latach 1906–1907. Było około 66 stóp na zachód od budynku kościoła i odzwierciedla wpływy innych wież dzwonków w północnej Szwecji. Materiały i kolor wieży są takie same jak materiały głównego budynku.
Od lipca na belki podniesiono ogółem 25 budynków i w nowym miejscu. Po przeprowadzce kościoła pozostało 15 budynków.