Ponieważ ponad milion studentów otrzymuje wyniki GCSE, Sky News stwierdził, że płeć i czynniki związane z deprywacją pozostają niepokojącymi predyktorami wyników uczniów.
Ogólne oceny GCSE są stosunkowo spójne z wynikami zeszłorocznych, co wskazuje, że stabilność powróciła po zakończeniu oceny pandemicznej.
Kursy obowiązkowe, angielski poziom 2 i matematyka, nadal stanowią przeszkodę dla wielu studentów GCSE – z czwartkowymi wynikami wykazującymi najwyższe wskaźniki awarii dla dwóch osób od dekady.
Jednak chociaż ogólne oceny są stabilne, podobnie jak kluczowe luki w osiągnięciu, które według ekspertów wskazują na deprywację.
Sekretarz edukacji Bridget Phillipson potępił luki w osiągnięciach dla białych dzieci z klasy robotniczej w artykule dla telegrafu.
„To przerażające, a ja nie będę stać i patrzę, jak te liczby nadal rosną” – napisała Phillipson. „To nie tylko szanse na życie dzieci, które są uszkodzone – to także zdrowie naszego społeczeństwa jako całości”.
Chociaż dane nie mają statusu deprywacji ani pochodzenia etnicznego uczniów, inne silnie skorelowane czynniki, takie jak region angielski i typ szkoły, wykazują nierówności.
Około 48,1% egzaminów GCSE zasadało w szkołach płacących opłaty w Anglii otrzymało stopnie 7 lub więcej, w porównaniu z 18,2% w nieelektywnych szkołach państwowych.
Fiona Spellman, CEO Education Charity Shine, powiedziała: „Podstawowa różnica, która napędza różnicę w osiągnięciu między tymi, którzy uczęszczają do niezależnych szkół, a tymi, którzy tak naprawdę nie wynikają z okoliczności w życiu tych dzieci”.
Regionalne nierówności w całej Anglii również pozostają znaczące. W Londynie 28,4% egzaminów GCSE otrzymało ocenę 7 lub wyższą w porównaniu z zaledwie 17,8% egzaminów w północno -wschodniej Anglii.
Ale nawet studenci w Londynie byli przewyższani przez Irlandię Północną, gdzie 31,6% studentów GCSE otrzymało 7 lub więcej.
„Zapdywanie jest głównym motorem luki, którą widzimy między różnymi regionami i pod względem osiągnięcia dzieci osiągnięcia we wszystkich etapach edukacji” – powiedziała Spellman.
Tegoroczna kohorta miała zarówno zakłócone doświadczenie w szkole podstawowej, jak i średnie z powodu pandemii – czynnik, który może mieć wpływ na niektóre z tych szczelin nierówności.
„Wiemy, że pandemia wpłynęła na wszystkie dzieci, ale wiemy, że nie wpłynęło to na wszystkie dzieci w równym stopniu” – dodała Spellman. „Dziedzictwo Covid jest nadal bardzo żywe, a to, jak miało to nieproporcjonalny wpływ na dzieci, które najbardziej potrzebują wsparcia, wciąż nadchodzi”.
Różnica płciowa uparcie uporczywa
Jednym z najczystszych podziałów w wynikach – i nie wspomnianych przez Sekretarza Edukacji – są luki oparte na płci.
Dziewczęta nadal otrzymują większą część najlepszych ocen w porównaniu z chłopcami. Wśród studentów otrzymujących 7/A lub więcej, 55,8% były dziewczęta, a 44,2% to chłopcy.
W Anglii luka jest szersza, gdy patrzy na 16-letnie studentów biorąc 7 lub więcej GCSE. 60,7% osób w tej grupie otrzymującej wszystkie najlepsze oceny to dziewczęta, a 39,3% to chłopcy.
Ale Jill Duffy, przewodniczący jednego z głównych korpusów kwalifikacji, OCR, zauważył, że ogólna różnica płci w tym roku jest najwęższa od 2000 roku.
Jednak Claire Thomson i Cath Jadhav, obaj członkowie zarządu Wspólnej Rady ds. Kwalifikacji obok pani Duffy, ostrzegli, że spadek różnicy płci był zbyt mały, aby potwierdzić konkretny trend.
„Zmiana jest stosunkowo niewielka, przy ułamkach punktów procentowych, więc będzie wiele indywidualnych czynników, które na to wpłyną” – powiedziała Jadhav.
Niektórzy badani wykazywały duże nierównowagi płci między chłopcami i dziewczętami.
Dziewczyny były najbardziej nadmiernie reprezentowane w ekonomii domowej, a następnie sztuk występów/ekspresyjnych, opieki zdrowotnej i społecznej, gościnności i przedmiotów nauk społecznych.
Natomiast chłopcy byli nieproporcjonalnie bardziej skłonni do przyjmowania innych technologii, budownictwa, inżynierii, komputerów i ekonomii.
Chłopcy z klasy robotniczej stoją w obliczu przeszkód
Czy zatem Phillipson jest słuszna do podkreślenia białych dzieci z klasy robotniczej jako pozostającej w tyle? Czy powinniśmy bardziej martwić się białymi chłopcami z klasy robotniczej?
Chociaż dane nie zawierają wystarczających szczegółów na temat tego, w jaki sposób te nierówności układają się na sobie, dane opublikowane przez Departament Edukacji (DFE) na podstawie wyników zeszłorocznych sugerują, że białe chłopcy z klasy robotniczej należą do najbardziej niekorzystnych edukacji.
Wśród wszystkich dzieci kwalifikujących się do bezpłatnych posiłków szkolnych, białe brytyjskie chłopcy byli znacznie mniej skłonni do otrzymania oceny 4 – przepustki – lub wyższej na GCSE.
Czarni Karaiby i mieszane białe/czarne chłopcy z Karaibów podczas bezpłatnych szkolnych posiłków mieli podobnie słabe stawki podania.
„To nie wszyscy chłopcy. I to nie wszyscy biali chłopcy z klasy robotniczej”-powiedział David Spendlove, profesor z University of Manchester’s Institute for Education. Ale „Boys przewyższają wszystkie te kluczowe wskaźniki: prawdopodobnie zdiagnozowane są specjalne potrzeby, prawdopodobnie zostaną wykluczeni ze szkoły”.
„System jest przeciwko nim ułożony i przy każdej przeszkodzie stawiają czoła wyzwaniom, które z czasem stają się coraz bardziej” – powiedział Prof Spendlove.
Poza poziomami A.
Co dalej dla studentów otrzymujących wyniki w czwartek?
Według liczb 2024 DFE nieco ponad 40% 16-latków rozpoczęło kurs na poziomie A w następnym roku.
Ponad 20% rozpoczęło inne kwalifikacje poziomu 3, takie jak poziomy T lub BTEC. Około 3,5% rozpoczęło staże.
Jednak 6,2% zostało sklasyfikowanych jako nie w edukacji, zatrudnieniu lub szkoleniu („NEET”).
Simon Ashworth, zastępca dyrektora generalnego i szef ds. Polityki dla stowarzyszenia dostawców zatrudnienia i uczenia się (AELP), powiedział: „Liczba młodych ludzi, którzy nie są w edukacji, zatrudnieniu lub szkoleniu, jest gorsza, a nie lepsza”.
„Jesteśmy prawie milionem młodych ludzi, którzy są NEET” – powiedział. „To zmartwienie”.
DFE informują, że chłopcy w wieku od 16 do 18 lat są bardziej skłonni do posiadania statusu NEET.
Ponadto osoby z niekorzystnych środowisk „są zwykle młodzi ludzie, którzy będą najbliżsi rynkowi pracy lub ryzyko, że zostaną NEET po opuszczeniu edukacji” – powiedział Ashworth.
Ashworth dodał również, że niektórzy młodzi ludzie, którzy dążą do praktyk, nie ukończą ich, ponieważ starają się uchwalić obowiązkową matematykę poziomu 2.
Jednak w czwartek studenci, którzy otrzymują wyniki niższych niż pożądane, powinni pozostać optymistami, że wiele drzwi pozostaje na nich otwartych.
W tym roku w tym roku wzrosła o 12,1% u uczniów 17 lub starszych egzaminów rezydujących.
Dr Helen Rafferty z Shine powiedział, że wskaźnik rezygnacji jest prawdopodobnie spowodowany pandemią, ponieważ „wielu uczniów przybyło do końca swojej szkoły średniej, która odbyła najbardziej chaotyczną i zakłóconą podróż edukacyjną, jaką możesz sobie wyobrazić”.
Niemniej jednak Rafferty powiedziała: „Myślę, że zachęcające jest to, że tak wielu uczniów decyduje się przejść na ścieżkę edukacyjną, która wciąż daje im możliwość uzyskania wyników angielskiego i matematyki”.