Holenderska firma stoczniowa przyznała major Royal Navy Umowa jest teraz podejrzana o naruszenie rosyjski sankcje. Outsourcer Public Service Serco ogłosił, że Damen, prywatna holenderska firma, która została założona w 1927 r., Zostanie wypłacona za budowę dwóch tuzinów statków na wsparcie Royal Navy na początku tego miesiąca. Nadchodzi po tym, jak prokuratorzy w Holandii rozpoczęli postępowanie sądowe przeciwko firmie w kwietniu, ponieważ naruszył sankcje w całym UE Vladimir PutinReżim w Rosja po nielegalnej inwazji Ukraina w 2022 r.

Jedno źródło ostrzegło również, że ruch ten wykazał niechęć rządu do utrzymania zamówień obronnych we własnym zakresie. „To tylko pokazuje, że nie ma zainteresowania (wspieraniem branży brytyjskiej)” – powiedzieli. „Jak, u licha, rząd brytyjski może zawrzeć umowę z Damenem, biorąc pod uwagę ich własny (kraj) zabiera ich do sądu?”

Serco nie potwierdziło kosztów projektu Royal Navy, ale około 200 milionów funtów funduszy podatników poszło już do Damen, Czasy Raporty. Holenderska firma dostarczała wcześniej statki do Royal Navy, a także do brytyjskich sił granicznych.

Rząd holenderski ogłosił również, że podejmuje postępowanie prawne przeciwko Damenowi na początku tego roku po siedmioletnim dochodzeniu w sprawie zarzutów przekupstwa i prania pieniędzy, w osobnej sprawie do rzekomego naruszenia rosyjskich sankcji.

Naruszenie sankcji obejmowało rzekomo eksportowanie towarów i technologii Rosja w drugiej połowie 2022 r., Po Ukraina Wojna rozpoczęła się w lutym. Damen zaprzeczył obu liczbie, nalegając, że spełnia „najwyższy standard środków przeciwkorupcyjnych”.

Stwierdzono, że sprawa sankcji była powiązana z jednorazową dostawą cywilnych dźwigów, które „miały miejsce w ramach przepisów sankcyjnych obowiązujących w tym czasie”.

Ministerstwo Obrony (MOD) stwierdziło, że umowa została podpisana przed Holandią podjęto postępowanie prawne przeciwko dostawcy, dodając, że „decydujące działania” zostaną podjęte, gdyby zarzuty zostały utrzymane.

Ale rządowi nie udało się zrównoważyć krytyki ze strony parlamentarzystów, w tym Lorda Beamisha, przewodniczącego Komitetu Wywiadu i Bezpieczeństwa. „MOD musi wyjaśnić, dlaczego eksportuje prace i wsparcie w brytyjskim budowie statków oraz nie zapewnia, że ​​Serco świadczy usługi za pośrednictwem brytyjskich firm” – powiedział.

„W Wielkiej Brytanii jest wystarczająca liczba firm, które mogą to zrobić. Podnosi także problemy wokół krajowej strategii budownictwa statku w Wielkiej Brytanii, która polegała na pozyskiwaniu statków brytyjskich w brytyjskich stoczniach. To nie jest dobry wygląd”.

Rzecznik Serco powiedział, że współpracuje z Damen od ponad 20 lat i opisał firmę jako „zaufany partner”.

Rzecznik modowy dodał: „Mod Wielkiej Brytanii nie zawiera umowy z żadną firmą skazaną za naruszenia sankcji rosyjskich. Umowa została podpisana przed upublicznieniem holenderskiego postępowania prawnego i ponieważ w tej sprawie nie wystąpimy żadne skazanie, podejmiemy natychmiastowe i decydujące działanie”.

Source link