Największy brytyjski producent samochodów, Jaguar Land Rover (JLR), stoi przed długotrwałym zamknięciem globalnej działalności po tym, jak firma ogłosiła przedłużenie obecnego zamknięcia, które rozpoczęło się 31 sierpnia, co najmniej 1 października.
Rozszerzenie będzie kosztować dziesiątki milionów milionów funtów dziennie utraconych przychodów, zwiększy główne obawy dotyczące firm i miejsc pracy w łańcuchu dostaw oraz rodzą pytania dotyczące podatności branży brytyjskiej na cyber napaści.
Rzecznik powiedział o przeprowadzce: „Podjęliśmy decyzję o przekazaniu jasności na nadchodzący tydzień, budując harmonogram fazowego ponownego uruchomienia naszej działalności i kontynuowania naszego dochodzenia.
Najnowsze pieniądze: Zostałem obciążony 885 £ za błąd parkowania na lotnisku
„Nasze zespoły nadal pracują przez zegar wraz ze specjalistami ds. Bezpieczeństwa cybernetycznego, NCSC i organami ścigania, aby zapewnić ponowne uruchomienie w bezpieczny i bezpieczny sposób.
„Koncentrujemy się na wspieraniu naszych klientów, dostawców, współpracowników i naszych detalicznych, którzy pozostają otwarci. W pełni zdajemy sobie sprawę, że jest to trudny czas dla wszystkich związanych z JLR i dziękujemy wszystkim za ich dalsze wsparcie i cierpliwość”.
Ponad 33 000 osób pracuje bezpośrednio dla JLR w Wielkiej Brytanii, wielu z nich zatrudnionych na liniach montażowych w West Midlands, z których największa jest w Solihull, a zakład w Halewood na Merseyside.
Szacuje się, że 200 000 więcej jest zatrudnionych przez kilkaset firm w łańcuchu dostaw, które stoją przed długotrwałą przerwą w handlu z tym, co dla wielu będzie ich największym klientem.
„Just-in-time” natura produkcji motoryzacyjnej oznacza, że wielu nie miało wyboru, ale zamknięcie natychmiast po ogłoszeniu JLR, i nie ma zachęty do wznowienia, dopóki nie będzie jasne, kiedy wróci do produkcji.
Źródła branżowe szacują, że około 25% dostawców podjęło już kroki w celu zatrzymania produkcji i zwolnienia pracowników, z których wielu „godzin bankowych” będą musieli pracować w przyszłości.
Czytaj więcej:
Ponad jedna czwarta samochodów sprzedawanych w sierpniu to pojazdy elektryczne
FCA rozważa program odszkodowań dotyczących skandalu finansowego samochodu – podniesienie nadziei na wypłatę
Kolejny kwartał ma podejmie decyzje w tym tygodniu, po poprzednim ogłoszeniu JLR, że produkcja zostanie zatrzymana do co najmniej w środę.
JLR, który produkuje Jaguar, Range Rover i Land Rover Marques, został również zmuszony do zatrzymania produkcji i montażu w obiektach w Chinach, Słowacji, Indiach i Brazylii po tym, jak jego systemy IT zostały skutecznie wyłączone przez cyberatak.
Zakład Solihull JLR prowadzi krótkie zmiany z personelem szkieletu, a niektóre zespoły rozumieją podstawową konserwację, podczas gdy linie produkcyjne są bezczynne, w tym malowanie podłóg.
Wśród pracowników, którzy w zeszły piątek zakończyli połowę zmiany, nastąpiła rezygnacja na niepewność. „Powiedziano nam, żeby o tym nie rozmawiać, a nawet gdybyśmy mogli, nie wiemy, co się dzieje” – powiedział jeden.
Wymaga wsparcia
Rząd stawiał czoła połączeniom z związkami zawodowymi w celu wprowadzenia programu w stylu Furlough w celu ochrony miejsc pracy w łańcuchu dostaw, ale w ubiegłym roku JLR generując 2,2 mld GBP, firma staną przed presją, aby wesprzeć swoich dostawców.
Organ branżowy Towarzystwo producentów i handlowców powiedziało, że chociaż wsparcie rządowe powinno być ostatecznością, nie powinno być poza stołem.
„Cokolwiek stanie się z JLR, rozbrzmiewa w łańcuchu dostaw” – powiedział Sky News dyrektor generalny Mike Hawes.
„W Wielkiej Brytanii istnieje ogromna liczba dostawców, mieszanka dużych korporacji międzynarodowych, ale także wiele małych i średnich przedsiębiorstw, a te są najbardziej zagrożone. Niektóre z nich, może do jednej czwartej, musieli już zwolnić ludzi. Będzie kolejne 20–25%, biorąc pod uwagę to w ciągu najbliższych kilku dni i tygodni.
„To bardzo wysoki bar, który rząd może interweniować, ale bez łańcucha dostaw nie masz głównych producentów i nie masz branży”.
Co się stało z systemem IT?
JLR, należący do indyjskiego konglomeratu Tata, nie podał żadnych szczegółów dotyczących charakteru ataku, ale zakłada się, że jest to atak ransomware podobny do tego, który wyniszczone znaki i Spencer i spółdzielnia Na początku tego roku.
Oprócz przerywania produkcji pojazdów, dealerzy nie byli w stanie zarejestrować pojazdów lub zamówić części zamienne, a nawet oprogramowanie diagnostyczne do analizy poszczególnych pojazdów.
W zeszłym tygodniu powiedział, że prowadzi „kryminalistyczne” dochodzenie i zastanawia się, jak zorganizować „kontrolowany restart” globalnej produkcji.
Spekulacje koncentrowały się na podatności na biurki wsparcia IT na potradczą działalność hakerów udających pracowników do dostępu do haseł, a także „phishing” lub innych cyfrowych sposobów dostępu do systemów.
We wrześniu 2023 r. JLR zlecił swoje usługi informatyczne i cyfrowe do TATA Consultancy Services (TCS), również firma należącej do TATA, zamierzona, jak powiedziała, „przekształcenie, uproszczenie i pomoc w zarządzaniu jego cyfrowym majątkiem oraz budowanie nowej, gotowej architektury technologii strategicznej”.
Ryzyko odporności
Trzy miesiące wcześniej TCS przedłużyło istniejącą umowę z M&S, mówiąc, że „poprawi odporność i tempo innowacji oraz zwiększy zrównoważony wzrost”.
Uważa się, że urzędnicy z National Cyber Security Center pomagają JLR w ich dochodzeniu, podczas gdy urzędnicy i ministrowie z Departamentu Biznesu i Handlu Międzynarodowego byli informowani o sytuacji.
Liam Byrne, poseł Birmingham i przewodniczący komitetu ds. Wyboru handlowego i handlu, powiedział, że zamknięcie JLR budzi obawy dotyczące odporności brytyjskiej firmy.
„Brytyjski biznes jest teraz znacznie bardziej wrażliwy z dwóch powodów. Po pierwsze, wiele z tych cyberprzestępstw ma za sobą złe stany. Rosja, Korea Północna, Iran. To poważni gracze.
„Po drugie, powierzchnia ataku, na którą interesuje się biznes, jest obecnie znacznie większa, ponieważ ich działalność cyfrowa jest znacznie większa. Będą to organizacje globalne. Mogą one zlecić IT w innym kraju. Więc wrażliwość jest teraz znacznie większa niż w przeszłości”.