JD Sports powiedział, że portfele konsumentów są „napięte”, ponieważ sprzedaż zmagała się po obu stronach Atlantyku, a sprzedawca zgłosił spadek zysków.
Firma, która sprzedaje szereg marek sportowych, w tym Nike i Adidas, odnotowała spadek zysków skorygowanych o 13,5% do 351 milionów funtów w ciągu sześciu miesięcy do 2 sierpnia i ostrzegł, że roczna porównywalna sprzedaż zostanie obniżona w porównaniu z ostatnim rokiem budżetowym.
JD Sports Fashion opublikował upadki sprzedaży w ustalonych sklepach we wszystkich regionach geograficznych. Ameryka Północna – jej największy rynek stanowi 39% ze sprzedaży 5,94 mld GBP w pierwszej połowie – była najgorszym hitem, spadającym o 3,8%.
Drugi co do wielkości spadkiem sprzedaży miał miejsce w Wielkiej Brytanii, co stanowi spadek o 3,3% do 1,46 mld GBP, gdzie ogólnie doszło do zmniejszenia 13 sklepów netto, ponieważ JD Sports ma na celu poprawę lokalizacji i optymalizacji rozmiarów sklepów.
W czerwcu firma otworzyła nowy flagowy sklep w Trafford Center w Manchesterze, największym z 4 872 sklepów, które działa pod wszystkimi markami na całym świecie.
Azja Pacyfiku i Europa również doznały upadków, ponieważ ogólny JD Sport odnotował spadek o 2,5% porównywalnej sprzedaży w pierwszej połowie roku finansowego IT.
„W środowisku napiętych finansów konsumenckich i rozwijających się cykli produktów marki, dyscyplina operacyjna i finansowa pozostaje podstawowym celem JD”, powiedział Régis Schultz, dyrektor generalny JD Sports. „Dobrze kontrolujemy nasze koszty i gotówkę”.
Schultz dodał, że firma spodziewała się „ograniczonego wpływu” od Taryfy nałożone przez Donalda Trumpaz „bezpośrednią ekspozycją” stanowiącą mniej niż 10% sprzedaży w USA.
Jednak JD Sports – który jest również właścicielem marki mety w USA i Strefie Sportowej oraz sprintera w Europie kontynentalnej – dodał, że ograniczony wpływ był częściowo wynikiem zakupu zapasów, zanim weszły w życie taryfy.
„Patrząc dalej, niepewność pozostaje w porównaniu z szerszymi skutkami taryf, a także sentymentem konsumentów w USA” – powiedział.
Garry White, główny komentator inwestycyjny w Charles Stanley, powiedział: „To będzie trudna druga połowa w JD Sports Fashion. Konsumenci są ostrożni – szczególnie w Wielkiej Brytanii.
„Aby dodać do lepkiej inflacji i spowolnionej gospodarki, brytyjscy konsumenci stają przed zbliżającym się budżetem Rachel Reeves, w którym podatki wyglądają na pewność. Pozytywnie zarządzanie oczekuje ograniczonego wpływu na taryfę Donalda Trumpa w tym roku finansowym, ale nie oczekuje to żadnego wpływu”.
Po promocji biuletynu
Firma powiedziała, że koszty operacyjne wzrosły o jedną piątą z 1,9 mld GBP do 2,4 mld GBP rok do roku w pierwszej połowie. Oczekuje, że w tym roku budżetowym przyniesie 30 milionów funtów oszczędności i wydajności.
Ogólnie rzecz biorąc, JD zgłosiło o 20% wzrost sprzedaży z roku na rok. Stało się tak jednak z powodu nabycia Hibbetta w USA i Courira we Francji.
Trudne środowisko handlowe spowodowało spadek ceny akcji JD Sport o nieco ponad 40% w ciągu ostatniego roku.
Aarin Chiekrie, analityk kapitałowy w Hargreaves Lansdown, powiedział: „Przejście z rozszerzenia na podniesienie świadomości marki i wyciskanie najwięcej z istniejącego zasięgu sklepu jest mile widziane.
„I chociaż sprzedaż podobna do przypominania jest nadal na negatywnym terytorium, istnieją wczesne oznaki, że trendy sprzedaży się poprawiają. Ostatnie wyzwania i miękkość rynku wyglądają teraz w cenie. Jeśli inwestorzy są wystarczająco cierpliwi, aby wyprowadzić pewną niepewność w ciągu najbliższych kilku lat, może to być bardzo atrakcyjny punkt wejścia”.