Sąd w Helsinkach w piątek oddalił sprawę przeciwko trzem członkom statku z rosyjskiej „floty cienia” podejrzanej o cięcie kabli morskiej, twierdząc, że jest to poza jego jurysdykcją.

Kapitan i dwaj starsi oficerowie zarejestrowanych w Cook Islands Orle S Cysterle zostały oskarżone o przeciąganie kotwicy na dnie morskie przez około 90 kilometrów (56 mil), niszcząc pięć podmorskich kabli w Zatoce Finlandii 25 grudnia 2024 r.

Kabel zasilający Estlink 2 i cztery kable telekomunikacyjne łączące Finlandię i Estonię zostały uszkodzone, jeden z kilku podobnych incydentów w zeszłym roku.

W lutym 2022 r. Wielu ekspertów i przywódców politycznych postrzegało podejrzany sabotaż w ramach „wojny hybrydowej” Rosji przeciwko krajom zachodnim w lutym 2022 r., Wraz z napięciami na Morzu Bałtyckim od czasu rosyjskiej inwazji na Ukrainę, postrzegało podejrzany sabotaż w ramach „wojny hybrydowej” Rosji przeciwko krajom zachodnim.

Sąd Okręgowy w Helsinkach stwierdził, że „odrzucił zarzut w sprawie dotyczącej czołgów Orła S wraz z roszczeniami o odszkodowanie … ponieważ nie było możliwe zastosowanie fińskiego prawa karnego”.

Prokuratorzy argumentowali kapitan, Davit Vadatchkorię z Gruzji, oraz starszy oficerowie Robert Egizaryan, gruzińscy i Santosh Kumar Chaurasia z Indii, celowo zaniedbali ich obowiązki, po opuszczeniu rosyjskiego portu Ust-Luga.

Cała trójka została oskarżona o „pogarszające się przestępstwa przestępcze i pogarszającą się ingerencję w komunikację”.

Prokuratorzy wezwali bezwarunkowe wyroki więzienne co najmniej dwa i pół roku.

Oskarżeni, którzy zeznawali przed sądem w sierpniu i wrześniu, odrzucili zarzuty.

W rozmowie z publicznym nadawcą Yle w piątek Vadatchkoria powiedziała, że ​​sprawa udowodniła, że ​​Finlandia przestrzegała praworządności.

„Sąd nie pozwolił na wpływ presji politycznej, by wydać winny werdykt” – powiedział.

Po cięciach władze fińskie zamówiły statek do fińskich wód, a następnie wsiadły do ​​niego, a później przejęły.

Premier Finlandii Petteri Orpo powiedział nam nadawcy CBS pod koniec września, że ​​upoważnił przechwycenie tankowca, pozwalając strażnikowi graniczne „użycie wszystkich narzędzi, które mają”.

Obrona argumentowała, że ​​Finlandii brakowało jurysdykcji, ponieważ cięcia kablowe odbyły się poza fińskim wodami terytorialnym.

Prokuratura nalegała, aby tak się stało, ze względu na ryzyko stwarzane dla krytycznej infrastruktury Finlandii.

Sąd stwierdził, że incydent nie spowodował „w rodzaju konsekwencji dla podaży energetycznej Finlandii lub telekomunikacji, które są zobowiązane do spełnienia ustawowej definicji psot przestępczych lub pogarszających się przestępstw”.

Państwo fińskie będzie musiało teraz uiścić opłaty prawne oskarżonych, w sumie prawie 195 000 euro (229 000 USD).

Trybunał stwierdził, że „utrata kotwicy była spowodowana niepowodzeniem mechanizmu zabezpieczającego kotwicę” i „powinien zostać sklasyfikowany jako incydent nawigacyjny w rozumieniu Konwencji Narodów Zjednoczonych na temat prawa morza”.

„To sądy stanu flagi statku lub rodzime państwa oskarżonych miały kompetencje prawa karnego w tej sprawie” – dodał.

Kiedy proces zakończył się we wrześniu, sąd odwołał zakazy podróży podejrzanych od grudnia 2024 r.

Oskarżeni nalegali, aby kable zostały przypadkowo odcięte i twierdzili, że statek zwolnił z powodu problemów z silnikiem i trudnymi warunkami pogodowymi.

Według Vadatchkorii nie było żadnych wskazówek, że kotwica spadła ze statku.

„Nie było powodu, by wątpić, że nie było to uporządkowane” – powiedział sądowi.

Ale prokuratorzy argumentowali, że załoga musiała być świadoma kotwicy ciągnej za statkiem.

„Jeśli statek ciągnie za nim kotwicę przez kilka godzin na 90 kilometrów, czy naprawdę możliwe, że nikt nie zauważy?” Prokurator Mikko Larkia powiedział na początku procesu.

Potencjalna rosyjska odpowiedzialność za incydent nie została omówiona podczas procesu.

Source link

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj