Mieszkańcy Majorka wyrażają rosnącą frustrację nad przepełnionymi autobusami, ponieważ transport publiczny stara się nadążyć za lokalnym popytem, jak i wyspą Burzające liczby turystów. Autobusy – zwłaszcza te na trasach łączących główne obszary turystyczne z Palma i lotnisko – działają z pełną pojemnością, szczególnie w szczytowych miesiącach letnich. Było to częściowo spowodowane bezpłatną inicjatywą podróży dla lokalnych mieszkańców. Chociaż program ma na celu zachęcenie do użytku transportu publicznego, przypadkowo stworzył zapakowane autobusy, z pasażerami często zmuszani do stania długich odcinków.
Rafael Roig, prezes Federacji Transportu Balearów, wezwał do lepszego zarządzania przepływami turystycznymi w celu zmniejszenia presji na system, stwierdzając, że „zapotrzebowanie mieszkalne musi zawsze być na pierwszym miejscu”. Silny obrońca Baleary Rządowy pakt na zrównoważony rozwój na przyszłość turystyka Model, pan Roig powiedział: „Musimy złagodzić i regulować napływ turystów. Jeśli jest to lepiej regulowane i zaplanowane, wpływ byłby mniejszy, społeczeństwo doświadczyło tego z mniejszą presją, a firmy mogłyby zapewnić lepszą, wydajniejszą obsługę. Musimy priorytetowo traktować dobre samopoczucie tych, którzy mieszkają tutaj, ale bez zamykania drzwi do tych, którzy odwiedzają i zasilają nas”.
„Ta równowaga obejmuje lepsze zarządzanie wpływem turystyki, gdy można ją tak skoncentrować (na przykład) loty przybywających w tym samym czasie, rejsy zbiegają się w jeden dzień– dodał, poinformował Majorca Daily Bulletin. „Musimy dostosować się do rynku, tworzyć produkty o wyższej wartości dodanej, przedłużyć sezon i starać się utrzymać konkurencyjne ceny bez poświęcania jakości.
„Zawsze równoważy to z dobrobytem mieszkańców, nie zapominając, że turystyka jest głównym kierowcą gospodarczym”.
Sytuacja była spotęgowana przez niepokoje latem. W lipcu Wyspy Balearskie) strajk Ponad nierozwiązane spory, w tym wezwania do wyższych wynagrodzeń i lepszych warunków pracy. Strajk spowodował znaczne zakłócenia, zmuszając wiele tras do działania przy zmniejszonej pojemności lub całkowicie anulowane.
Rozdzielczość w późniejszym miesiącu zapewniła kierowcom wzrost wynagrodzeń i lepsze warunki pracy, ale chaos podkreślił ciągłe wyzwania w sektorze transportu publicznego wyspy Baleary.
Roig przyznał, że sezon letni 2025 był słabszy niż w zeszłym roku, „ale nie można go opisać jako złego”.
„A spadek na rynku niemieckim był zauważalny – dodał. „Wpłynęło to lipiec i sierpień, ale czerwiec i wrzesień działały dobrze”.
Zgodził się również z wcześniej zgłoszonymi oświadczeniami, że cierpi najważniejszy rynek Majorki niższe wydatki turystycznepowołując się na kilka czynników kryzysowych.
„Turyści wciąż przybywają, ale wydają bardziej ostrożnie. Dodane do tego są rosnące ceny w Balearach” – powiedział. „Oznacza to, że znaczna część ich budżetu jest używana przed użyciem uzupełniającej podaży. Zachowania podróżników również się zmieniło. Coraz więcej turystów podróżuje niezależnie, są oni ograniczenie wypoczynku i wydatków na jadalnię. Istnieje profil turystów, który ma zamiar spożywać odpowiednią kwotę: tak zwany turysta z silnikiem Diesla ”.