NOWYMożesz teraz słuchać artykułów Fox News!
USA Straż Przybrzeżna zwraca się do Finlandii o wzmocnienie amerykańskiej floty do łamania lodów – jest to posunięcie spowodowane rosnącą obawą, że Stany Zjednoczone pozostają w tyle za globalnymi rywalami w wyścigu o wpływy i bezpieczeństwo w Arktyce.
Przez lata urzędnicy wojskowi i wywiadu ostrzegali, że w porównaniu z USA Stany Zjednoczone mają tylko garstkę starzejących się lodołamaczy Rosjaflota licząca ponad 40 pojazdów, w tym modele o napędzie atomowym. W miarę jak topniejący lód morski otwiera nowe szlaki żeglugowe i dostęp do kluczowych minerałów, Pentagon i Straż Przybrzeżna twierdzą, że silniejsza obecność w Arktyce nie jest już opcjonalna.
W czwartek prezydent Donalda Trumpa i prezydent Finlandii Alexander Stubb podpisali umowę o wartości 6,1 miliarda dolarów dla Finlandii na sprzedaż do Stanów Zjednoczonych maksymalnie czterech nowych lodołamaczy
Urzędnicy obrony mówią, że Arktyka jest obecnie linią frontu obrony ojczyzny – gdzie amerykańskie systemy wczesnego ostrzegania, sieci wykrywania rakiet i kable podmorskie krzyżują się z rosnącą aktywnością wojskową Rosji i Chin.
ROSJA, CHINY PRÓBUJĄ PRZEJĄĆ KONTROLĘ NAD ARTICEM. Nie możemy pozwolić im odnieść sukcesu

Trump i Stubb w Białym Domu podpisali lodołamacz. (Nathan Howard/Reuters)
„Bardzo potrzebujemy tych statków, ponieważ mamy duże terytorium, bardziej niż ktokolwiek inny. Dlatego jestem bardzo zaszczycony zawarciem tej umowy. I bardzo dziękuję. Będzie wspaniale” – powiedział Trump w Białym Domu.
Zakup od fińskich stoczniowców, będących światowymi liderami w projektowaniu statków polarnych, jest częścią szerszego planu mającego na celu zamknięcie „luki w lodołamaczu”, która uzależniła Stany Zjednoczone od przestarzałych statków do patrolowania Arktyki i zaopatrzenia Antarktyki. Finlandia nowym członkiem NATOdołączyła do Stanów Zjednoczonych i Kanady w ramach paktu ICE — porozumienia mającego na celu szybką budowę lodołamaczy, dzielenie się technologią i wzmacnianie sojuszniczych operacji na wodach polarnych.

Zdjęcie z drona wykonane 29 listopada 2024 r. przedstawia chińskie lodołamacze badawcze Xuelong i Xuelong 2, czyli Snow Dragon i Snow Dragon 2, łamiące lód w pobliżu stacji Zhongshan, chińskiej bazy badawczej na Antarktydzie. Statki wchodzą w skład 41. chińskiej wyprawy na Antarktydę i rozpoczną rozładunek po osiągnięciu wyznaczonego miejsca zakotwiczenia. (Chen Dongbin/Xinhua za pośrednictwem Getty Images)
Najnowszy lodołamacz polarny Straży Przybrzeżnej, amerykański kuter Storis, wrócił do portu w Seattle na początku tego tygodnia po 112 dniach na morzu, gdzie monitorował statki badawcze pływające pod chińską banderą Jidi i Xue Long 2.
W ostatnich miesiącach Rosja i Chiny przeprowadziły wspólne ćwiczenia morskie na Morzu Beringa u wybrzeży Alaski.
FRANCJA OSTRZEGA PRZED GLOBALNĄ „BRUTALIZACJĄ” W ŚRODKU ARKTYCZNEGO SPORU Z TRUMPEM O GRENLANDIĘ
Kiedy zakupiono go w 2024 r., Storis był pierwszym polarnym lodołamaczem nabytym przez Straż Przybrzeżną od 25 lat. Obecnie w służbie tej znajdują się tylko dwa inne lodołamacze: 48-letni ciężki lodołamacz Polar Star i średni lodołamacz Healy. Urzędnicy Straży Przybrzeżnej upierają się, że do zaspokojenia potrzeb operacyjnych potrzeba co najmniej ośmiu lodołamaczy polarnych.
Straż Przybrzeżna dysponuje także 21 lodołamaczami krajowymi przeznaczonymi do udrażniania kanałów dla żeglugi handlowej na drogach wodnych takich jak Wielkie Jeziora oraz 16 bojami lodowymi zdolnymi do rozbijania cienkich warstw lodu.

Kobieta patrzy na śrubę statku podczas ceremonii cięcia stali na rozpoczęcie budowy lodołamacza Polar Max w stoczni Helsinki w Helsinkach, Finlandia, 20 sierpnia 2025 r. (Reuters)
Jednym z głównych celów Rosji w Arktyce jest umocnienie kontroli nad Północnym Szlakiem Morskim, „lodową autostradą” wzdłuż jej północnej flanki, łączącą Europę z Azją przez wody Arktyki.
Rosja aktywnie militaryzuje swoją Arktykę, przenosząc zasoby powietrzne, morskie, rakietowe, radarowe i przeciw okrętom podwodnym do wysuniętych baz. Ponieważ rosyjski morski nuklearny środek odstraszania (zwłaszcza okręty podwodne wyposażone w rakiety balistyczne) opiera się na arktycznych szlakach morskich w celu potajemnego rozmieszczenia, Moskwa postrzega zachodnią inwigilację lub obecność wojskową w regionie jako bezpośrednie zagrożenie.
KLIKNIJ TUTAJ, ABY POBRAĆ APLIKACJĘ FOX NEWS
Arktyka jest także bogata w węglowodory, minerały i rzadkie pierwiastki — materiały, nad którymi Stany Zjednoczone i wszyscy ich niemal równorzędni konkurenci próbują zapewnić sobie dominację. Chiny kontrolują obecnie większość światowych dostaw pierwiastków ziem rzadkich i minerałów.
Chociaż Chiny nie są państwem arktycznym, określają siebie jako mocarstwo „blisko arktyczne” i starają się być uznanym interesariuszem w sprawach Arktyki. Chiny włączyły Arktykę do swojej wizji Pasa i Szlaku poprzez „Polarny Jedwabny Szlak” – koncepcyjny szlak morski przez Arktykę łączący Chiny i Europę.