Nad główną autostradą w Wielkiej Brytanii budowany jest bliźniaczy most. Inżynierowie pracujący nad projektem HS2 ponownie otworzyli M6 przed terminem po przesunięciu części ogromnego nowego wiaduktu przez M6. Kolejny etap operacji ma nastąpić jeszcze w tym roku. Pokład wschodni o długości 229,8 m został przesunięty na miejsce podczas planowanego zamknięcia pod koniec ubiegłego miesiąca jezdni w kierunku północnym i południowym w pobliżu lotniska w Birmingham.
Urzędnicy twierdzą, że eksperci po raz pierwszy w ramach tego projektu w West Midlands zastosowali technikę „całkowicie unieruchomionego” poślizgu, umożliwiając uruchomienie wiaduktu nad łącznicą M6 Junction 4, przy jednoczesnym utrzymaniu ruchu na jezdni poniżej. Ta nowa metoda została wprowadzona we współpracy z National Highways w celu skrócenia czasu operacji i „dalszego zminimalizowania wpływu na użytkowników dróg”.
Bliźniacze obiekty, budowane etapami, docelowo będą obsługiwać pociągi HS2 po autostradzie pomiędzy Londynem a Birmingham.
Szefowie mówią, że identyczny zachodni pokład ma zostać umieszczony na swoim miejscu w przyszłym roku.
HS2 dodał: „To była druga faza operacji, po udanej pierwszej fazie, która odbyła się w czerwcu tego roku.
„Począwszy od piątku 26 września zespół niestrudzenie pracował nad ukończeniem zjeżdżalni i ponownym otwarciem drogi od godziny 12:30 w niedzielę 28 września, czyli dziewięć i pół godziny przed planowanym terminem”.
Caroline Warrington, dyrektor ds. dostaw w HS2 Ltd, powiedziała: „To główne osiągnięcie inżynieryjne dotyczące kluczowego odcinka infrastruktury transportowej Wielkiej Brytanii, dlatego możliwość wcześniejszego ponownego otwarcia drogi jest fantastycznym osiągnięciem.
„Te wiadukty będą miały kluczowe znaczenie dla sieci HS2, obsługując szybkie pociągi po autostradzie M6 i zapewniając ludziom lepsze podróże przez wiele lat”.
W 2009 r. początkowo szacowano, że projekt kolei dużych prędkości będzie kosztował ogółem 37,5 miliarda funtów według cen z 2009 r.
Jednak od tego czasu oczekiwany koszt ogromnie wzrósł.
W lipcu rząd podał, że na koniec kwietnia 2025 r. na program wydano 40,5 miliarda funtów.
Sekretarz ds. transportu Heidi Alexander powiedziała wówczas: „Następowały powtarzające się zmiany w polityce, zakresie i finansowaniu, a także ponoszono nadmierne koszty w celu osiągnięcia zgodności z wymogami ochrony środowiska i planowania.
„Oznacza to opóźnienia w świadczeniu świadczeń i wzrost kosztów poniesionych w dniu HS2 przekierowały miliardy funtów na inne istotne priorytety transportowe.
„To jest niedopuszczalne; należy przerwać cykl wzrostu kosztów i opóźnień i jestem zdeterminowany, aby to osiągnąć”.