Pasażerowie stają w obliczu jednej z najgorszych w historii świątecznych przestojów kolejowych – ponieważ bezprecedensowe 32 dni prac powodują zamknięcie głównych linii i uderzenie w 2500 pociągów.
Czas niektórych podróży wydłuży się trzykrotnie, ponieważ 15 milionów osób wsiądzie do pociągu w okresie świąt Bożego Narodzenia, aby odwiedzić bliskich. Koszt robót wynoszący 130 milionów funtów przez Network Rail to jedna z najwyższych kwot wydanych w okresie świątecznym, w ramach której wezwano ponad 20 000 inżynierów kolei.
Główna linia Londyn–Glasgow West Coast, najbardziej ruchliwa trasa w Wielkiej Brytanii, będzie częściowo zamknięta przez 22 dni od 24 grudnia do 15 stycznia, co oznacza nieszczęście nie tylko w okresie Bożego Narodzenia, ale także Nowego Roku. Linia zostanie przerwana w czterech miejscach – w pobliżu Milton Keynes, Preston, Carlisle i Oxenholme w Cumbrii.
Podróż z Preston do Edynburga, zwykle trwająca dwie i pół godziny bezpośrednio, od 1 stycznia będzie trwała siedem godzin trzema pociągami i autobusem. Linia między Leeds a Yorkiem będzie zamknięta przez 32 dni, od Bożego Narodzenia do 26 stycznia. Autobusy będą kursować do 2 stycznia, po czym pociągi zostaną przekierowane na inne trasy.
Zamknięte zostaną także dwie najbardziej ruchliwe stacje w Wielkiej Brytanii. London Liverpool Street będzie zamknięta od 25 grudnia do Nowego Roku dla podróży na wschód, a londyńskie Waterloo nie będzie używane w przypadku podróży na południowy zachód od Bożego Narodzenia do 29 grudnia, z ograniczonymi usługami do 2 stycznia. Stratford i Clapham Junction borykają się z nadmiernym przeludnieniem. Pasażerowie lotnisk będą opóźnieni w związku z brakiem usług Heathrow i Gatwick Express w drugi dzień Świąt Bożego Narodzenia oraz brakiem pociągów między Stansted a Cambridge od Bożego Narodzenia do 5 stycznia.
Dane Network Rail pokazują, że w okresie świątecznym około 2500 pociągów będzie opóźnionych, odwołanych lub nie kursuje na całej trasie. Bruce Williamson z grupy zajmującej się akcją pasażerską Railfuture powiedział: „Te Święta Bożego Narodzenia wyglądają jak jeden z największych pakietów prac, jakie kiedykolwiek miały miejsce na kolei.
„Skala prac pokazuje, jak wiele inwestycji jest w toku. A niektóre zadania są tak duże, że trzeba je wykonać za jednym razem. Nieuchronnie wystąpią pewne zakłócenia w podróżach. Jednak niedogodności to cena, jaką płaci się za lepszą kolej. Mam nadzieję, że pasażerowie zrozumieją, że inwestycja jest konieczna.”
Natasha Grice z niezależnej organizacji nadzorczej Transport Focus powiedziała: „Ważne, że prace inżynieryjne minimalizują wpływ na podróżujących pasażerów.
„Pasażerowie chcą, aby personel był pod ręką i służył pomocą, a także aby komunikacja była jasna i skuteczna przez cały czas”.
Daniel Mann, dyrektor ds. operacji branżowych w Rail Delivery Group, powiedział: „Prosimy o zapewnienie dodatkowego czasu na podróże. Branża ciężko pracuje, aby zapewnić jak najwięcej usług.”
Główny operator sieci Network Rail, Helen Hamlin, powiedziała: „Okres między Bożym Narodzeniem a Nowym Rokiem jest najcichszym czasem na kolei, dlatego jest to najlepszy czas na realizację dużych projektów.
„Współpracujemy z operatorami pociągów, aby organizować objazdy i autobusy zastępcze. Planowanie z wyprzedzeniem jest niezwykle ważne, zwłaszcza w te Święta Bożego Narodzenia, ponieważ mamy bardzo duże plany dotyczące ulepszenia kolei. „


















