Śledczy doszli do wniosku, że pojedynczy luźny przewód na kontenerowcu, który rozbił się i częściowo zniszczył amerykański most drogowy, doprowadził do utraty mocy statku tuż przed fatalną kolizją.

Amerykańska Krajowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) stwierdziła, że ​​niepodłączony kabel elektryczny oznaczał utratę napędu i sterowności Dali w odległości mniejszej niż milę od Kluczowy most Francisa Scotta w Baltimore.

W wyniku kolizji, która miała miejsce 26 marca 2024 r., zawaliło się przęsło mostu i zginęło sześciu pracowników budowlanych, którym nie udało się uciec na czas.

Doprowadziło to do zablokowanie ujścia jednego z najbardziej ruchliwych portów Ameryki na prawie trzy miesiące.

Badacze odkryli, że niewłaściwie umieszczona etykieta na przewodzie uniemożliwiała jego całkowite włożenie, powodując nieprawidłowe połączenie.

Przewodniczący NTSB stwierdził, że zlokalizowanie luźnego przewodu przypomina próbę znalezienia pojedynczego luźnego nitu na Wieży Eiffla.

Zarząd pochwalił załogę statku. „Działania załogi były tak aktualne, jak tylko było to możliwe, właściwe i imponujące, biorąc pod uwagę okoliczności” – powiedział członek zarządu Michael Graham.

Więcej na temat: Zawalenie się mostu w Baltimore

Wezwał jednak branżę żeglugi morskiej do wzmocnienia systemów bezpieczeństwa i lepszego zarządzania ryzykiem, aby dostosować je do rygorystycznego podejścia stosowanego w lotnictwie.

„Wiele z problemów, które dzisiaj omawialiśmy w ramach tego wypadku, można było zidentyfikować, rozwiązać i złagodzić lub wyeliminować” – powiedział Graham.

Dalekosiężne skutki wypadku nadal występują. Urzędnicy stanowi ponad dwukrotnie zwiększyli przewidywany koszt odbudowy mostu z górnego szacunkowego poziomu 1,9 miliarda dolarów (1,4 miliarda funtów) do 5,2 miliarda dolarów (3,9 miliarda funtów), a datę ponownego otwarcia przesunięto na koniec 2030 roku.

Zawalenie się mostu w Baltimore. Fot: Reuters
Obraz:
Zawalenie się mostu w Baltimore. Fot: Reuters

Jak zapobiec przyszłym tragediom

W marcu zarząd wezwał do pilnej oceny bezpieczeństwa 68 mostów w 19 stanach USA, w tym słynnych skrzyżowań, takich jak most Golden Gate w San Francisco i most Brooklyn Bridge w Nowym Jorku.

Organizacja stwierdziła, że ​​można byłoby wdrożyć środki zaradcze mające na celu zmniejszenie podatności mostu na ataki statków, gdyby Urząd Transportu stanu Maryland przeprowadził ocenę podatności na zagrożenia.

Rada wydała obecnie liczne zalecenia mające na celu zapobieganie przyszłym katastrofalnym kolizjom.

Most Francisa Scotta Key Bridge w Baltimore po jego zawaleniu w 2024 roku
Obraz:
Most Francisa Scotta Key Bridge w Baltimore po jego zawaleniu w 2024 roku

Na głównych mostach należy rozważyć zastosowanie systemów ostrzegania kierowców, które w sytuacji awaryjnej mogą natychmiast uniemożliwić kierowcom wjazd na mosty.

Most w Baltimore, podobnie jak wiele innych, nie był wyposażony w system ostrzegania uniemożliwiający wjazd pojazdów.

Policja zdołała jednak oczyścić i zatrzymać ruch na moście przed zawaleniem się, mimo że miała na to tylko około 90 sekund.

Przeczytaj więcej:
Właściciel statku towarowego zgadza się zapłacić 102 miliony dolarów
FBI wszczyna śledztwo w sprawie zawalenia się mostu w Baltimore

Widok z drona na Dali po uderzeniu w most Francisa Scotta Key. Zdjęcie: Reuters/NTSB
Obraz:
Widok z drona na Dali po uderzeniu w most Francisa Scotta Key. Zdjęcie: Reuters/NTSB

Gdyby nie wstrzymano ruchu, liczba ofiar śmiertelnych byłaby prawdopodobnie znacznie wyższa.

Policjanci zastanawiali się, jak najlepiej ewakuować sześciu pracowników, którzy byli na moście na chwilę przed zawaleniem się całej konstrukcji.

Inne zalecenia obejmują okresowe przeglądy rozdzielnic wysokiego napięcia i propozycje zmian, które umożliwią statkom szybszą regenerację po utracie zasilania.

We wspólnym oświadczeniu Grace Ocean (menedżer Dali) i Synergy Marine Group (operator Dali) podziękowały NTSB za wszczęcie dochodzenia i podkreśliły, że w pełni współpracowały z zarządem.

Napisano w nim: „Grace Ocean i Synergy Marine Group w dalszym ciągu przekazują swoje najgłębsze współczucie wszystkim osobom dotkniętym incydentem na moście Francis Scott Key Bridge, który miał miejsce 26 marca 2024 r.

„Od samego początku Grace Ocean i Synergy Marine w pełni współpracowały z Zarządem, udostępniając personel, dokumentację i informacje techniczne zgodnie z żądaniem.

„Odnotowujemy ustalenia Zarządu, w tym uwagi dotyczące podatności głównego filaru wspierającego mostu Key Bridge, a także uwagi dotyczące aspektów instalacji elektrycznej statku. Kwestie te zostaną szczegółowo omówione z naszymi zespołami technicznymi, właścicielem statku i doradcą prawnym”.

NTSB wezwała także Hyundai Heavy – firmę, która zbudowała Dali – do zastosowania „właściwych metod montażu opasek drutowych”.

W odpowiedzi firma stwierdziła, że ​​kiedy dostarczyła statek, „nic nie wskazywało na to, że jakikolwiek przewód jest poluzowany”.

Dodał, że jeśli jakikolwiek przewód miałby się poluzować „w ciągu dziesięciu lat na skutek wibracji lub z innego powodu, właściciel i operator powinni byli to wykryć podczas rutynowej kontroli i podczas normalnej konserwacji”.

Zwrócono się do Synergy Marine Group z prośbą o odpowiedź na uwagi Hyundai Heavy.

NTSB nie określiła, że ​​przyczyną awarii była przerwa w dostawie prądu. Prawdopodobna przyczyna katastrofy zostanie ustalona później.

FBI prowadzi dochodzenie w sprawie upadku.

Source link