Federalni śledczy ujawnili niepokojące zdjęcia odrywającego się silnika skazany na zagładę samolot transportowy UPS Do zdarzenia doszło dwa tygodnie temu w Kentucky, w wyniku czego zginęło 14 osób. Na zdjęciach widać ślady pęknięć w mocowaniu silnika lewego skrzydła.
Seria sześciu fotografii przedstawia tylną część silnika, która zaczyna się odłączać, zanim wzniesie się ponad skrzydło w wybuchu płomieni. Zdjęcie przedstawia pochłonięte przez ogień skrzydło, podczas gdy płonący silnik wznosi się nad głowami. Końcowe zdjęcie przedstawia samolot rozpoczynający start. Niemniej jednak, Samolot MD-11 wzniósł się jedynie na wysokość 30 stóp Według Krajowej Rady Bezpieczeństwa Transportu (Krajowa Rada Bezpieczeństwa Transportu) wysokość wynosi 9,1 m nad ziemią.
Ten szczegół został pobrany z rejestratora parametrów lotu i przedstawiony w ich wstępnym, ale wstępnym raporcie dotyczącym katastrofy, która miała miejsce 4 listopada w Louisville w stanie Kentucky.
W katastrofie zginęło trzech pilotów na pokładzie samolotu i kolejnych 11 osób na ziemi w pobliżu międzynarodowego lotniska Muhammada Alego.
NTSB stwierdziła, że nie zaplanowano jeszcze dokładnego przeglądu kluczowych elementów mocowania silnika, które wykazały pęknięcia. Nadal wymagało to prawie 7 000 dodatkowych startów i lądowań.
Ostatnie badanie odbyło się w październiku 2021 r.
„Wygląda na to, że UPS przeprowadził tę konserwację w wymaganym terminie, ale jestem pewien, że FAA rozważy teraz, czy ten termin jest odpowiedni” – powiedział po opublikowaniu raportu były federalny badacz wypadków Jeff Guzzetti. Pochodzenie pęknięć na 34-letnim samolocie pozostaje niejasne, podobnie jak to, czy można je przeoczyć podczas poprzedniej kontroli.
John Cox, inny ekspert w dziedzinie lotnictwa, scharakteryzował pęknięcia zmęczeniowe jako „normalne zużycie samolotu”.
Wyjaśnił, że na elementach metalowych, takich jak poduszka silnika, która wibruje za każdym razem, gdy samolot wznosi się w locie, z biegiem czasu nieuchronnie pojawią się pęknięcia. Cox podkreślił, że kluczową kwestią jest częstotliwość przeglądów i niezbędna konserwacja.
Raport NTSB ujawnił pierwsze nowe szczegóły od czasu, gdy członek zarządu Todd Inman poinformował dziennikarzy 7 listopada. Ujawnił, że rejestrator rozmów w kokpicie wykrył alarm włączający się około 37 sekund po tym, jak załoga UPS zażądała ciągu startowego.
Sean Garber, który zapoznał się z raportem i którego składowisko samochodów w pobliżu lotniska ucierpiało bezpośrednio, opisał incydent jako tragedię spowodowaną przez człowieka, wynikającą z błędu ludzkiego.
Wszystkie MD-11 obsługiwane przez UPS, FedEx i Western Global – wraz z kilkoma pokrewnymi DC-10 – zostały uziemione po katastrofie do czasu ich przeglądu i naprawy. Federalna Administracja Lotnicza nie określiła jednak jeszcze, co będzie wymagane.
Cox zasugerował, że ci przewoźnicy lotniczy „będą musieli podjąć pewne trudne decyzje”, biorąc pod uwagę istniejące plany wycofania tych samolotów z eksploatacji w nadchodzących latach.
„Jeśli konieczne będzie wymontowanie silników w celu kontroli wizualnej lub wymiany, będzie to wiązać się ze znacznymi kosztami” – ostrzegł.
Według firm samoloty MD-11 stanowią około 9% floty UPS i 4% floty FedEx.
Na początku tygodnia Bill Moore, prezes UPS Airlines, oddziału UPS, oświadczył, że firma współpracuje ze śledczymi, aby ustalić pierwotną przyczynę katastrofy.


















