Weteran branży lotniczej poparł atak na przenośne powerbanki, aby zmniejszyć ryzyko katastrof w powietrzu.
QantasQantasLink, Jetstar I Dziewica Australii będzie zakazać stosowania akumulatorów zapasowych na lotach w grudniu.
OBEJRZYJ WIDEO POWYŻEJ: Linie lotnicze zakazują przenośnych powerbanków podczas lotów.
Poznaj aktualności dzięki aplikacji 7NEWS: Pobierz już dziś
Pasażerowie będą mogli przewozić w bagażu podręcznym dwa akumulatory, przy czym każdy z nich nie będzie mógł przekraczać 160 watogodzin.
One też będą musiały być schowane w pobliżu.
Popularne artykuły podróżne spowodowały w ostatnim czasie kilka pożarów, m.in Lot Virgin w lipcu i a zapakowany lot Air China w październiku.
Pasażerowie zmuszeni byli do ewakuacji Samolot Air Busan w styczniu gdy w schowku nad głową wybuchł pożar.
Natasha Heap, była pilotka i instruktorka procedur awaryjnych, z zadowoleniem przyjęła zaostrzone środki bezpieczeństwa akumulatorów i stwierdziła, że dostosowanie się linii lotniczych oznacza, że oczekiwania pasażerów są spójne.
„Częścią corocznego szkolenia pilotów i personelu pokładowego jest świadomość, jak postępować w przypadku pożarów na pokładzie” – powiedział 7NEWS.com.au Heap, wykładowca lotnictwa na Uniwersytecie Southern Queensland.
„Stwarzają one znaczne ryzyko i ich ugaszenie może być trudne. Myśl o pożarze w kabinie jest jednym z najbardziej stresujących wydarzeń, jakie mogą się zdarzyć.
„Uniemożliwienie osobom korzystającym z (powerbanków) na pokładzie zmniejsza ryzyko.”




Niedawne badanie wykazało, że ponad 40 procent pasażerów decyduje się na podróż z co najmniej jednym powerbankiem – przenośnym plecakiem przeznaczonym do zasilania telefonów i tabletów w drodze.
Pakiety są często zasilane akumulatorami litowo-jonowymi lub litowo-polimerowymi, które mogą być wysoce łatwopalne, jeśli są nieprawidłowo wyprodukowane, obsługiwane lub przechowywane.
Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC) wydał kilkanaście wycofań powerbanków od 2020 roku.
W pierwszej połowie 2025 r. Federalna Administracja Lotnictwa Stanów Zjednoczonych odnotowała 38 wypadków w samolotach związanych z akumulatorami litowymi, w porównaniu z 89 w 2024 r.
„Prawdziwy problem”
Komentator technologii Val Quinn stwierdziła, że baterie akumulatorów zawierają dużo energii i mogą być niebezpieczne.
„Prawdziwym problemem jest uszkodzenie lub naprawdę mocne uderzenie, co może zagrozić znajdującemu się w środku akumulatorowi litowo-jonowemu” – powiedział Quinn.
Od 1 grudnia Virgin Australia zabroni podróżnym używania akumulatorów do ładowania małych urządzeń elektronicznych.
Od 15 grudnia w ich ślady pójdą Qantas, QantasLink i Jetstar.
Zmiany linii lotniczej oznaczają, że pasażerowie będą musieli ładować swoje telefony i tablety za pomocą gniazdka USB lub gniazdka USB.
Powerbanków nie należy umieszczać w bagażu rejestrowanym.


















