Indyjski myśliwiec Tejas rozbił się w kuli ognia na oczach przerażonych widzów podczas pokazu powietrznego w Dubai Airshow, a indyjskie siły powietrzne twierdzą, że powołują sąd śledczy, który ma zbadać przyczynę.

Materiał filmowy z miejsca zdarzenia pokazuje czarny dym unoszący się za ogrodzonym pasem startowym.

OBEJRZYJ WIDEO POWYŻEJ: Odrzutowiec rozbija się w śmiercionośnej kuli ognia podczas Dubai Airshow

Poznaj aktualności dzięki aplikacji 7NEWS: Pobierz już dziś Strzałka

Rząd Dubaju udostępnił zdjęcie przedstawiające zespoły strażackie gaszące tlący się wrak.

Jignesh Variya (46 l.), który wraz z rodziną uczestniczył w pokazie, powiedział agencji Reuters, że myśliwiec leciał nie dłużej niż osiem–dziewięć minut i wykonał od dwóch do trzech okrążeń, kiedy spadł z nosa i rozbił się około 14:15.

„Widziałem trzy różne kule ognia, gdy zderzyły się z ziemią” – powiedział.

„Wszyscy w tłumie stanęli na nogach, a może po około 30 sekundach pojazdy uprzywilejowane podjechały na miejsce katastrofy”.

Była to druga znana katastrofa myśliwca zbudowanego przez państwową spółkę Hindustan Aeronautics Ltd i napędzanego silnikami General Electric.

Do pierwszego wypadku doszło podczas ćwiczeń w Indiach w 2024 r.

Domowy odrzutowiec, którego nazwa w sanskrycie oznacza „blask”, jest postrzegany jako kluczowy dla wysiłków Indii na rzecz modernizacji floty sił powietrznych, składającej się głównie z myśliwców rosyjskich i byłych radzieckich.

Do katastrofy doszło ostatniego dnia pokazów lotniczych Środkowy Wschódnajwiększa impreza lotnicza, która rozpoczęła się w poniedziałek.

Jak twierdzą świadkowie, loty wznowiono w piątek, a odrzutowce ponownie wzbiły się w niebo nad miejscem pokazu.

„Tworzy się sąd śledczy, który ma ustalić przyczynę wypadku” – oznajmiły w oświadczeniu indyjskie siły powietrzne.

GE oświadczyło w oświadczeniu, że jest gotowe wspierać dochodzenie.

„Jesteśmy głęboko zasmuceni stratą myśliwca Tejas indyjskich sił powietrznych podczas Dubai Airshow i przekazujemy najszczersze wyrazy współczucia bliskim pilota” – powiedział rzecznik GE.

Rząd Dubaju powiedział, że zespoły ratunkowe zarządzają sytuacją na miejscu.

Wyprodukowany po raz pierwszy w 2001 roku, ale jego początki sięgają badań przeprowadzonych dwie dekady wcześniej, Tejas został zaprojektowany jako lekki odrzutowiec bojowy, który miał zastąpić indyjską flotę rosyjskich MiG-21.

IAF spodziewa się obsługiwać flotę prawie 220 myśliwców Tejas i ich zaawansowanych wariantów Mk-1A w ciągu następnej dekady, po zrealizowaniu przez HAL oczekujących zamówień.

Jednak wprowadzenie myśliwca na rynek zostało opóźnione ze względu na powolne dostawy silników od GE, które obwinia problemy w łańcuchu dostaw, jakie wystąpiły po pandemii Covid-19.

„To pierwszy w pełni krajowy indyjski myśliwiec, który nie jest oparty na obcych konstrukcjach” – powiedział brytyjski analityk ds. obronności Francis Tusa, dodając, że dotychczasowe zainteresowanie eksportem było ograniczone.

„Pracują nad Tejasem II” – powiedział.

Indie obserwowały zainteresowanie potencjalnych zagranicznych nabywców tygodniowymi pokazami lotniczymi, główną areną światowych rynków broni i samolotów pasażerskich, dobrze znaną z odważnych pokazów wykorzystujących szerokie widoki przestrzeni powietrznej.

Dubaj to trzecie co do wielkości pokazy lotnicze na świecie, po Paryżu i Farnborough w Wielkiej Brytanii, odbywające się co dwa lata i należące do najbardziej międzynarodowych, prezentujące broń chińską i rosyjską, a także samoloty z Indii i regionalnego rywala Pakistanu.

Wypadek był pierwszym w serialu.

Source link

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj