Australijscy mieszkańcy wsi obawiają się zamknięcia trzech ośrodków regionalnych Qantas baz będzie mieć wpływ na dostęp do opieki zdrowotnej, edukacji i biznesu, ale linia lotnicza upiera się, że jest zaangażowana we wspieranie buszu.
QantasLink ogłosił swoje bazy w Canberra, Hobart i Mildura zostanie zamknięty od kwietnia 2026 r., wkrótce po tym, jak Rex wpadł w dobrowolną administrację i upadła tania linia lotnicza Bonza.
W piątek dyrektorzy regionalnego oddziału latającego kangura staną przed komisją Senatu mającą na celu zbadanie niezawodności i przystępności cenowej usług lotniczych na obszarach wiejskich Australii.
Poznaj aktualności dzięki aplikacji 7NEWS: Pobierz już dziś
W oświadczeniu złożonym przez Radę Miasta Mildura Rural City Council stwierdzono, że tamtejsze lotnisko stanowi krytyczne połączenie z ośrodkami regionalnymi w Wiktorii, Nowej Południowej Walii i Australii Południowej.
Pasażerowie obawiali się, że zamknięcie bazy ograniczy dostęp do niezawodnych podróży lotniczych z miasta położonego 550 km na północny zachód od Melbourne.
„To ratunek dla naszej społeczności, stanowiący podstawę działalności gospodarczej, dostępu do opieki zdrowotnej, edukacji i łączności społecznej” – stwierdzono we wniosku rady.
Rada ostrzegła, że odejście QantasLink może również zniechęcić do inwestycji w regionie.
„Kiedy spada zaufanie do połączeń lotniczych, cierpi cała gospodarka regionalna”.
Zamknięcia dotkną około 70 pracowników trzech baz, w tym 31 personelu pokładowego.
Firma QantasLink początkowo nie oferowała pakietów zwolnień, ponieważ pracownicy mogli podjąć pracę w Sydney, Melbourne lub Brisbane, jak stwierdziło w swoim oświadczeniu Australijskie Stowarzyszenie Stewardów.
Jednak wielu pracowników od dawna mieszkało w Canberze, Mildura lub Hobart i w ich okolicach, było właścicielami domów, pełniło obowiązki opiekuńcze lub miało współmałżonków prowadzących lokalne firmy.
„Ta decyzja… jest decyzją handlową Qantas, która wiąże się z ogromnymi kosztami ludzkimi” – czytamy w oświadczeniu stowarzyszenia.
„Traktuje lojalnych, długoletnich pracowników regionalnych jako aktywa, które można przenieść, ignorując złożoną sieć powiązań rodzinnych, gospodarczych i społecznych, które wiążą ich ze społecznościami”.
Od tego czasu pracownikom zaoferowano różne pakiety finansowe, w tym zwolnienia i finansowanie dojazdów lub przeniesienia.
W oświadczeniu dyrektor naczelnej QantasLink, Rachel Yangoyan, złożonym w trakcie dochodzenia, stwierdzono, że Australia nie jest jedynym krajem, który boryka się z problemami związanymi z regionalnymi liniami lotniczymi.
Koszt obsługi usług regionalnych w przeliczeniu na jedno miejsce był wyższy niż w przypadku tras metra, co wiązało się z droższymi opłatami lotniskowymi, kosztami paliwa i utrzymania.
Jednak modernizacja samolotów oznaczała inwestycje we flotę regionalną warte setki milionów dolarów, podczas gdy Qantas obsługuje 102 trasy do 62 regionalnych miejsc docelowych, powiedział Yangoyan.
„W tym miesiącu mija 105 lat od założenia Qantas w Australii i choć czasami musimy podejmować trudne decyzje, jak nigdy dotąd jesteśmy zaangażowani w inwestowanie w przyszłość regionalnej Australii”.
Przedstawiciele linii lotniczych, rad i związków zawodowych złożą zeznania podczas dochodzenia w Parlamencie w Canberze.


















