Airbus naprawił większość swoich odrzutowców dotkniętych usterką oprogramowania po problemie technicznym, który uziemił tysiące jego samolotów, ale w poniedziałek jego akcje spadły po wykryciu osobnego problemu z panelami kadłuba.

Linie lotnicze na całym świecie odwołały i opóźniły loty w weekend po decyzji francuskiego producenta samolotów zlecił natychmiastową naprawę do 6000 samolotów z rodziny A320, co stanowi ponad połowę światowej floty.

Airbus oświadczył w piątek, że analiza niedawnego incydentu wykazała, że ​​„intensywne promieniowanie słoneczne może spowodować uszkodzenie danych kluczowych dla funkcjonowania systemów kontroli lotu”.

Alarm ten był największym wycofaniem w 55-letniej historii Airbusa i nastąpił zaledwie kilka tygodni po tym, jak A320 wyprzedził konkurencyjnego Boeinga 737 jako najczęściej dostarczany odrzutowiec.

Wycofanie zbiegło się również z weekendem Święta Dziękczynienia w USA, kiedy linie lotnicze Delta, United i American zostały narażone na problem podczas jednego z najbardziej ruchliwych okresów podróży w roku.

W zeszłym tygodniu Airbus powiedział, że około 6000 samolotów A320 wymaga poprawek oprogramowania lub sprzętu, aby rozwiązać problemy. W poniedziałek to powiedział „zdecydowana większość” tych poprawek została ukończona.

„Airbus przeprasza za wszelkie trudności i opóźnienia, jakie to wydarzenie spowodowało dla pasażerów i linii lotniczych” – stwierdziła firma.

Airbus stwierdził w oświadczeniu, że obecnie mniej niż 100 samolotów wymaga aktualizacji oprogramowania, zanim będą mogły wrócić do służby. Analitycy Deutsche Bank szacują, że nawet 15% samolotów może nadal wymagać modernizacji sprzętu.

Jednak w poniedziałek akcje Airbusa spadły aż o 6%, po tym jak agencja Reuters podała, że ​​firma zidentyfikowała odrębny problem z jakością, wpływający na „ograniczoną liczbę” metalowych paneli A320.

Rzecznik Airbusa powiedział: „Airbus przyjmuje konserwatywne podejście i przeprowadza inspekcje wszystkich samolotów, których potencjalnie dotyczy katastrofa, wiedząc, że tylko część z nich będzie wymagała podjęcia dalszych działań.

„Źródło problemu zostało zidentyfikowane, wyeliminowane i wszystkie nowo wyprodukowane panele spełniają wszystkie wymagania”.

W przypadku większości samolotów A320, których dotyczy problem z oprogramowaniem, rozwiązanie jest stosunkowo proste i wymaga instalacji starszej wersji oprogramowania. Proces ten zajmuje około dwóch do trzech godzin na samolot.

pomiń poprzednią promocję w biuletynie

Brytyjska sekretarz transportu Heidi Alexander powiedziała w weekend: „Wpływ na brytyjskie linie lotnicze wydaje się ograniczony. To pocieszające, że problem ten został zidentyfikowany i zostanie tak szybko rozwiązany, co świadczy o wysokich standardach bezpieczeństwa lotniczego na całym świecie.”

W poniedziałek rano notowane na londyńskiej giełdzie linie lotnicze easyJet i Wizz Air poinformowały inwestorów, że w weekend zakończyły aktualizację oprogramowania, nie odwołując przy tym żadnych lotów.

Jednak w przypadku starszych samolotów naprawa może być bardziej złożona. Aarin Chiekrie, analityk akcji w brokerze inwestycyjnym Hargreaves Lansdown, powiedział: „W przypadku niektórych starszych samolotów, około 900 samolotów, naprawa będzie wymagała wymiany sprzętu, zanim będą mogły ponownie latać, co może zająć kilka tygodni ze względu na ograniczone dostawy”.

Amerykańskie tanie linie lotnicze JetBlue poinformowały w niedzielę późnym wieczorem, że spodziewają się przywrócić do użytku 137 ze 150 samolotów, których dotyczy problem, do poniedziałku i że według Reuters planuje odwołać około 20 lotów.

Akcje spółki Airbus, której akcje są notowane w Paryżu, spadły w ciągu ostatnich pięciu dni o około 4%, choć w tym roku nadal rosną o około 20%. Firma z siedzibą w pobliżu Tuluzy zatrudnia około 157 000 osób na całym świecie.

Source link

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj