Czy kanclerz wprowadziła w błąd opinię publiczną i swój gabinet przed uchwaleniem budżetu?
To dobre pytanie, do którego dojdziemy za chwilę, ale zacznijmy od jeszcze ważniejszego: czy premier w dalszym ciągu wprowadza opinię publiczną w błąd w sprawie budżet?
Szczegóły są nieco skomplikowane, ale ostatecznie wszystko sprowadza się do dość prostego pytania: dlaczego rząd podniósł podatki w zeszłotygodniowym budżecie? Sądzić z wypowiedzi premiera na konferencji prasowej jeszcze dziś rano mogłeś sądzić, że odpowiedź brzmi: „ponieważ musieliśmy”.
„Przeprowadzono przegląd produktywności OBR” – wyjaśnił jednemu z dziennikarzy. „W rezultacie otrzymaliśmy o 16 miliardów funtów mniej, niż moglibyśmy mieć w innym przypadku. To trudny punkt wyjścia dla każdego budżetu”.
Najnowsze informacje o polityce: Szef OBR rezygnuje z powodu wycieku budżetu
Podczas konferencji prasowej wielokrotnie powtarzał ten sam punkt: Biuro Odpowiedzialności Budżetowej zrewidowało swoje prognozy dla brytyjskiej gospodarki, w wyniku czego rząd miał dziurę w rachunkach na kwotę 16 miliardów funtów. Zatrzymaj tę figurę na chwilę w głowie, bo nie jest ona bez znaczenia.
Ale na razie cofnijmy się o krok i przypomnijmy, że budżety opierają się głównie na różnicy między dwiema liczbami: dochodami i wydatkami; podatki i wydatki. Rząd ten ustanowił dla siebie regułę fiskalną, zgodnie z którą w ciągu kilku lat musi zadbać o to, aby po skompensowaniu inwestycji poprzeczka podatkowa była wyższa niż poprzeczka wydatków.
W czasach uchwalania ostatniego budżetu podatki rzeczywiście były wyższe od bieżących wydatków, biorąc pod uwagę cykl gospodarczy lub, mówiąc językiem ekonomistów, w bieżącym budżecie dostosowywanym cyklicznie występowała nadwyżka. Kanclerz wypełniła swoją regułę fiskalną o 9,9 miliarda funtów.
Warto powiedzieć, że nie jest to zbyt duży margines pozwalający spełnić regułę fiskalną. Typowy budżet może obejmować poprawki i zmiany, które za jednym zamachem pochłonęłyby cały budżet. Częściowym wyjaśnieniem tak wielu spekulacji na temat podwyżek podatków latem jest to, że kanclerz pozostawiła sobie tak mało „swobody działania” wobec tej reguły. A ponieważ wszyscy widzieli, że koszty odsetek od długu rosną, wydawało się całkiem prawdopodobne, że rząd będzie musiał podnieść podatki.
Następnie latem OBR, którego zadaniem jest sporządzanie oficjalnych prognoz rządu i odrabianie zadań domowych z zakresu finansów, powiedział rządowi, że zajmuje się także czymś innym: przeglądem stanu produktywności w Wielkiej Brytanii. To uruchomiło dzwonki alarmowe na Downing Street – i co jest zrozumiałe. Im słabszy wzrost produktywności, tym mniejszy dochód wszyscy zarabiamy, a im mniejszy dochód zarabiamy, tym mniej wpływów podatkowych trafia do skarbu państwa.
Pierwsze oznaki wskazywały, że przegląd produktywności wytrąci dziesiątki miliardów funtów z „rezerwy” kanclerza – że jednym zamachem może uszczuplić te 9,9 miliarda funtów i skierować je na straty.
Przeczytaj więcej:
Główne ogłoszenia budżetowe – w skrócie
Wpisz swoje wynagrodzenie, aby zobaczyć, jak wpływa na Ciebie budżet
Dlatego też latem zaczęły krążyć doniesienia, że kanclerz rozważał podniesienie podatków. Ministerstwo Skarbu przygotowywało się na makabryczne wieści. Ale oto interesująca rzecz: kiedy w końcu nadeszły złe wieści (ten przegląd produktywności), były znacznie mniej makabryczne, niż oczekiwano.
To prawda: jednorazowy „uderzenie” w produktywność w finanse publiczne wyniosło 16 miliardów funtów. Ale – i to jest kluczowe – zostało to zrekompensowane wieloma innymi, znacznie lepszymi wiadomościami (przynajmniej z perspektywy skarbu). Wyższa inflacja płac oznaczała wyższe oczekiwane dochody podatkowe, nie wspominając o wielu innych skutkach. W sumie, kiedy wszystko zostało zsumowane, uderzenie w finanse publiczne nie wyniosło 16 miliardów funtów, ale gdzieś pomiędzy 5 a 6 miliardów funtów.
Dlaczego ta liczba jest znacząca? Ponieważ brakuje mu obecnych środków kanclerza wynoszących 9,9 miliarda funtów. Inaczej mówiąc, prognozy OBR nie wystarczyły, aby zmusić ją do podniesienia podatków.
Innymi słowy, decyzja o podniesieniu podatków sprowadzała się do czegoś innego. Wszystko sprowadzało się do tego, że latem rząd zmienił szereg reform w zakresie opieki społecznej. Sprowadziło się to do tego, że chcieli zlikwidować górny limit świadczeń na dwoje dzieci. A na dodatek sprowadzało się to do faktu, że chcieli zwiększyć swój „prześwit” w stosunku do reguł fiskalnych z 9,9 miliarda funtów do ponad 20 miliardów funtów.
Wszystko to są całkowicie logiczne powody, aby podnieść podatki – choć niektórzy nie zgodzą się co do ich racji. Ale tu jest rzecz kluczowa: są to decyzje kanclerza i premiera. Nie są to odruchowe reakcje na czyjeś złe wieści.
Kiedy jednak premier wyjaśniał swoje decyzje budżetowe, skupiał się głównie na tym raporcie OBR. Co gorsza, wybiórczo przytoczył kwotę 16 miliardów funtów z przeglądu produktywności, nie przyznając, że to tylko część historii. Wydaje mi się to dość mylące.




















