Przewodniczący Urzędu Odpowiedzialności Budżetowej (OBR) złożył rezygnację po tym, jak śledztwo w sprawie wycieku zeszłotygodniowego budżetu skrytykowało kierownictwo organu nadzoru.
Richard Hughes ustąpił ze stanowiska po opublikowaniu raportu na temat wcześniejszej publikacji wydarzenia fiskalnego Rachel Reeves.
Oficjalna prognoza OBR, która ujawniła zawartość rekordowego budżetu na podwyżkę podatków, została udostępniona w ubiegłą środę o godzinie 11:35, około godzinę przed wystąpieniem kanclerza, aby ją przedstawić.
Najnowsze aktualizacje z Centrum Polityki
W liście do pani Reeves i przewodniczącej Komisji Skarbu Izby Gmin Dame Meg Hillier Hughes oświadczył, że odchodzi, aby umożliwić OBR „szybkie wycofanie się z tego godnego pożałowania incydentu”.
Oznajmił, że wziął „pełną odpowiedzialność” za „niedociągnięcia stwierdzone w raporcie”.
Hughes powiedział: „Jestem pewien, że wdrażając zalecenia zawarte w tym raporcie, OBR może szybko odzyskać i przywrócić zaufanie i szacunek, na które zdobył przez 15 lat rygorystycznych, niezależnych analiz ekonomicznych”.
Dochodzenie zlecone przez niezależnego prognostyka fiskalnego wkrótce po opracowaniu budżetu określiło wyciek „najgorszą porażką w 15-letniej historii OBR” i ostro skrytykowało procesy organu nadzoru dotyczące ochrony wrażliwych informacji.
Sondaż wykazał, że „nic nie wskazywało na to”, że przedwczesny dostęp był wynikiem „wrogiej aktywności cybernetycznej zagranicznych podmiotów lub cyberprzestępców albo przyzwolenia kogokolwiek pracującego dla OBR”.
„Nie była to też po prostu kwestia zbyt wczesnego naciśnięcia przycisku publikacji na lokalnie zarządzanej stronie internetowej” – stwierdzono w raporcie.
Stwierdzono, że „błędy konfiguracyjne” doprowadziły do „niezapewnienia zabezpieczeń, które ukrywają dokumenty przed wglądem publicznym bezpośrednio przed publikacją”.
„Ostateczna odpowiedzialność za okoliczności, w których ta luka wystąpiła, a następnie została ujawniona, przez lata spoczywała na kierownictwie OBR” – stwierdzono w dochodzeniu.
Na Hughesa wywierano presję, aby wyjaśnił wyciek, za co natychmiast przeprosił i nakazał przeprowadzenie dochodzenia.
Na jej czele stoją także profesor David Miles i Tom Josephs, a jej członkami niewykonawczymi są baronowa Sarah Hogg i dama Susan Rice.
Na stałe zatrudnionych jest 52 pracowników, którzy są urzędnikami służby cywilnej, z czego sześciu pracuje w zespole ds. strategii, operacji i komunikacji.
W raporcie przyznano, że wyciek „zmienił schemat dnia budżetowego na niekorzyść kanclerza”.
Przeczytaj więcej:
Kluczowe punkty budżetu
„Oczywiście, że nie skłamałem na temat prognoz budżetowych” – Reeves
Ujawniono, że dostęp do wiosennego budżetu OBR na 2025 r. uzyskano również z wyprzedzeniem, ale stwierdzono, że prawdopodobne wyjaśnienie jest „łagodne”.
Stwierdzono także, że dokument dotyczący prognozy budżetu z zeszłego tygodnia był wielokrotnie próbował uzyskać do niego dostęp, zanim został przypadkowo opublikowany.
W dochodzeniu częściowo obwiniono Skarb Państwa i Gabinet Rady Ministrów, ponieważ usługi informatyczne OBR zostały przeniesione do wspólnych systemów Skarbu Państwa w 2023 r., aby „bardziej dostosować się do ustaleń dotyczących bezpieczeństwa Skarbu Państwa”, szczególnie w zakresie wymiany wrażliwych informacji budżetowych między OBR a Skarbem Państwa.
Stwierdzono, że przy ustalaniu budżetu OBR (obecnie 6,4 mln funtów) skarb państwa powinien zwrócić „większą uwagę” na potrzebę odpowiedniego wsparcia.
Dochodzenie wykazało, że na niewielki zaangażowany zespół wywierano presję, aby dopilnował, aby pełna perspektywa gospodarcza i fiskalna została opublikowana po przedstawieniu budżetu przez kanclerz, w związku z czym skorzystano z „możliwości” przed publikacją.
Jednak to powszechnie używane urządzenie stworzyło „potencjalną lukę w zabezpieczeniach, jeśli nie zostało odpowiednio skonfigurowane” i OBR nie poświęcił mu tyle uwagi, ile poświęcił bezpieczeństwu komunikacji ze skarbem państwa „w długim okresie poprzedzającym budżet”.
Zewnętrzny programista stron internetowych, który pomaga zespołowi OBR od chwili jego powstania 15 lat temu, wspiera zespół wewnętrzny i zarządza treściami i przesyłanymi plikami w trudnych momentach, w tym w przypadku publikacji prognozy budżetu.
W raporcie wskazano, że ryzyko związane z tym podejściem wzrosło na przestrzeni lat wraz z rozwojem technologii i wzrostem zagrożeń w Internecie.
„Z perspektywy czasu jasne jest, że na przestrzeni lat kierownictwo OBR powinno regularnie poddawać ponownej analizie i ocenie to rozwiązanie” – stwierdzono w raporcie.
Zalecił „natychmiastowe” usunięcie procesu publikowania prognoz z zarządzanej lokalnie strony internetowej OBR, czyli witryny WordPress, i opublikowanie jej w ramach witryny rządowej.



















