ReuteraSteve Cropper, legendarny gitarzysta Booker T i MGs, zmarł w wieku 84 lat.
Muzyk, który grał i był współautorem scenariusza „Sittin’ On the Dock of the Bay” Otisa Reddinga i „In the Midnight Hour” Wilsona Picketta, zmarł w środę w Nashville – podała Associated Press, powołując się na źródło poinformowane przez rodzinę Croppera.
Uważany za jeden z najlepszych zespołów wspierających muzykę soul, kwartet Booker T & the MGs był house’owym zespołem wpływowej wytwórni Stax Records z Memphis i najlepiej jest pamiętany dzięki utworowi Green Onions z 1962 roku.
Pod koniec lat 70. Cropper dołączył także do zespołu The Blues Brothers Johna Belushi-Dana Aykroyda i zagrał na ich przebojowej okładce Soul Man.
„Steve był uwielbianym muzykiem, autorem tekstów i producentem, którego niezwykły talent poruszył miliony istnień ludzkich na całym świecie” – stwierdziła jego rodzina w oświadczeniu, według magazynu Rolling Stone.
„Opłakując stratę męża, ojca i przyjaciela, pocieszamy się wiedzą, że Steve będzie żył wiecznie dzięki swojej muzyce” – dodali.
Nie od razu znana była przyczyna śmierci.
Współpracownik Eddie Gore powiedział AP, że we wtorek był z Cropperem w Nashville, gdzie pracował nad nową muzyką.
„To taki dobry człowiek” – powiedział Gore. „Byliśmy błogosławieni, że go mamy, to pewne”.
Obrazy Getty’egoW 1996 roku brytyjski magazyn muzyczny Mojo uznał go za drugiego najlepszego gitarzystę wszech czasów. Cropper rozpoczął pracę w Stax Records w 1961 roku w wieku 20 lat.
Rok później powstał zespół MGs, w skład którego wchodzili klawiszowiec Booker T Jones, perkusista Al Jackson i basista Lewie Steinberg, którego w 1964 roku zastąpił Donald „Duck” Dunn.
W 1992 roku zespół został wprowadzony do Rock and Rock Hall of Fame.
„Zawsze myślałem o sobie jako o muzyku rytmicznym” – powiedział Cropper w wywiadzie dla Guitar.com w 2021 roku.
„Wychodzi mi na myśl, że mogę coś grać w kółko, podczas gdy inni gitarzyści nawet nie chcą o tym wiedzieć. Nie zagrają nawet dwa razy tego samego riffu czy tego samego zagrywki”.
Cropper był nie tylko gitarzystą, ale także płodnym autorem tekstów, a oprócz Dock of the Bay i In the Midnight Hour był współautorem albumu Knock on Wood Eddiego Floyda.
Według strony internetowej Croppera był on „zaangażowany w praktycznie każdą dokumentację wydaną przez Stax od jesieni 1961 r. do końca 1970 r.”.
„Dosłownie spędzaliśmy 15 godzin dziennie w studiu” – powiedział Cropper Guardianowi w 2012 roku.
„Myślę, że w składzie było 17 lub 18 artystów, więc mieliśmy dość napięty harmonogram”.
